روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به مسئولان نظام: برای ماندگاری خودتان هم شده، تغییر سیاست دهید

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۸

روزنامه جمهوری اسلامی، یکی از رسانه‌های وابسته به حکومت، در آخرین ساعت‌های باقیمانده از سال، با اشاره به اعتراضات سراسری شش ماه گذشته در ایران نوشت: «برای آنکه حوادث سال ۱۴۰۱ تکرار نشود، سیاست‌ها را تغییر دهید.»

این روزنامه خطاب به «مسئولان نظام» نوشته که «برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی» و «حتی برای ماندگاری خودشان» چاره‌ای «غیر از ایجاد تغییرات» در «سیاست‌ها» ندارند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته که «نارضایتی از سیاست‌ها و عملکردها زیاد است» و تاکید کرد که «هیچ ایرانی غیرتمندی دوست ندارد حوادث سال ۱۴۰۱ تکرار شود.»

در این یادداشت با اشاره به عملکردهای حکومت نسبت به برجام و دخالت‌های جمهوری اسلامی در «جنگ اوکراین» و کاهش ارزش پول ملی در ایران، «اتفاقات پیش آمده» را متوجه سیاست‌های موجود دانست.

نویسنده این یادداشت بدون اشاره به نام مهسا امینی و کشته شدن صدها جوان معترض ایرانی و بازداشت بیش از ۲۰ هزار معترض توسط نیروهای امنیتی، اعتراضات را به «مخالفین خارج‌نشین» نسبت داد و نوشت: «آنها عزمشان را برای براندازی جمهوری اسلامی جزم کرده بودند ولی به دلایل مختلف نتوانستند به هدفشان برسند.»

در بخش‌هایی از این یادداشت اعتراضات در ایران را «شکست خورده» دانسته و علت آن را مورد قبول نبودن «هیچ کدام» از افراد اپوزیسیون خارج از کشور عنوان کرد.

این یادداشت مشکلات موجود در کشور را «به دلیل عمل نکردن به قانون اساسی» دانسته و «پیشنهاد کسانی که از کنار گذاشتن قانون اساسی سخن می‌گویند» را «نه منطقی و نه عملی» دانسته است.

نویسنده یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی همچنین معتقد است محتوای شعارها و سخنان آنان که در داخل از دیگر دلایل شکست ابن اعتراضات بوده است، چرا که به ادعای این رسانه مردم با وجود انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت نسبت به جمهوری اسلامی «وفادارند و خواهان تغییر آن نیستند.»

ادعای «وفاداری مردم به نظام» در حالی مطرح می‌شود که طی شش ماه گذشته در جریان اعتراضات سراسری شعارهایی همچون «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک» و ده‌ها شعار ساختارشکنانه دیگر از جمله شعارهای غالب در اعتراضات بود. در کنار این موضوع سرکوب شدید معترضان توسط نیروهای امنیتی و همچنین قطع شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس آپ، و برخورد با هرنوع ابراز نظر مخالفان و احضار و تشکیل پرونده برای فعالان مدنی و صنفی ادعای نویسنده این متن را با تردید روبه‌رو می‌کند.

در بخش دیگری از این یادداشت مشکلات موجود در کشور را «به دلیل عمل نکردن به قانون اساسی» دانسته و «پیشنهاد کسانی که از کنار گذاشتن قانون اساسی سخن می‌گویند» را «نه منطقی و نه عملی» دانسته است. این بخش از یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی، بدون نام بردن از میرحسین موسوی، اشاره به آخرین بیانیه موسوی دارد که در آن پیگیری مطالبه «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» را ناکارآمد دانسته بود و خواهان «تشکیل مجلس موسسان» برای نگارش قانون اساسی تازه بر اساس خواست مردم برای «حاکمیت بر سرنوشت‌خویش» شده بود.

میرحسین موسوی در ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی سردبیری روزنامه جمهوری اسلامی را برعهده داشت که آن زمان ارگان رسمی «حزب جمهوری اسلامی» بود که سال‌ها بعد با دستور روح‌الله خمینی منحل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *