ابراهیم رئیسی بار دیگر وعده داد؛ دلار از مرز ۵۳ هزار تومان هم عبور کرد

By | ۱۴۰۲-۰۱-۰۹

نظرسنجی فردای اقتصاد از اقتصاددانان: نرخ دلار در سال ۱۴۰۲ به بالای ۷۰ هزار تومان می‌رسد

دو روز پس از اینکه ابراهیم رئیسی در همایشی با حضور مدیران بار دیگر وعده‌هایش درباره حل بحران ارز را تکرار کرد، نرخ دلار آمریکا از مرز ۵۳ هزار تومان هم گذشت و در ظهر چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲، به ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. این بالاترین نرخ دلار در ۲۵ روز گذشته است.

شیب صعودی بهای دلار که از روز سه‌شنبه آغاز شد، صبح چهارشنبه نیز ادامه یافت. در ابتدا، نرخ دلار در کانال ۵۲ هزار تومان بود اما تا ظهر چهارشنبه از مرز ۵۳ هزار تومان هم فراتر رفت. با این حال، برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که ظهر چهارشنبه دلار دبی در بازار آزاد به نرخ ۵۵ هزار تومان هم معامله شد. بهای یورو نیز ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.

بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که نرخ دلار تنها در ۹ روز ابتدایی سال نزدیک به سه هزار تومان گران شده است.

افزایش بهای دلار در تعطیلات نوروز دستمایه انتقاد‌های طنز‌آمیز برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی شده است و برخی با اشاره به کاهش موقتی نرخ دلار پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران به دولت ابراهیم رئیسی کنایه زده‌اند که سفر دیگری برای گروسی ترتیب دهد تا شاید قیمت دلار کنترل شود.

تحلیلگران دلایل متعددی برای افزایش اخیر نرخ دلار برشمرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها گزارش اخیر بانک مرکزی است که از تورم ۶۴ درصدی در اسفند ۱۴۰۱ خبر می‌دهد؛ تورمی که در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و دولتی‌ها در تلاش‌اند آن را لاپوشانی کنند.

علاوه بر نرخ تورم، خروج پول از بورس و بانک‌ها نیز از عوامل موثر در افزایش نرخ برشمرده شده است؛  زیرا بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند سرمایه‌های خود را از بورس و بانک‌ها بیرون بکشند و به طلا و ارز تبدیل کنند. تحلیلگران می‌گویند چاپ اسکناس و اضافه برداشت دولت از بانک‌ها نیز در افزایش نرخ ارز تاثیر دارد.

کارشناسان سیاسی درگیری میان نیرو‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران با آمریکایی‌ها در سوریه را نیز در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار می‌دانند.

شیب صعودی نرخ ارز به‌رغم وعده‌های دولت در حالی ادامه دارد که جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات اقتصادی‌اش دست به دامان روسیه و کشور‌های منطقه خلیج‌فارس شده است و با ادعای «همسایه‌محوری» می‌کوشد تا از طریق بازسازی روابط دوجانبه، بحران‌های موجود را پشت سر بگذارد. با این حال شواهد نشان می‌دهد که تلاش برای احیای برجام، توافق با عربستان سعودی و مذاکره با امارات متحده عربی، عراق و بحرین نیز برای حکومت کارساز نبوده است.

پایگاه خبری تحلیلی فردای اقتصاد، در یک نظرسنجی از ۵۰ اقتصاددان درباره پیش‌بینی آنان در خصوص رشد نرخ دلار سوال کرد. نتایج این نظرسنجی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ۸۴ درصد اقتصاددانان انتظار ندارند قیمت دلار کاهش یابد. ۴۲ درصد از اقتصاددانان هم معتقدند که رشد شتابان نرخ دلار همچنان ادامه می‌یابد و در سال ۱۴۰۲، به بالای ۷۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

از دید این کارشناسان مشکلاتی که به ادامه رشد دلار منجر خواهد شد، کسری بودجه و مشکلات نظام بانکی در نتیجه تداوم مشکلات اقتصادی و چشم‌انداز نامناسب روابط بین‌المللی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *