اعتراضات مردم در سقز با شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، در پی مسمومیت‌ دختران در چندین مدرسه دیگر

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۱

موج دوم مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و گزارش‌های جدیدی از وقوع این مسمومیت‌ها در مدارس سقز منتشر شده است.

پایگاه خبری هه‌نگاو، که اخبار مربوط به مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه ۲۰ فروردین از وقوع مسمومیت‌های مشکوک در دست‌کم شش مدرسه دخترانه شهر سقز در استان کردستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، دبیرستان‌های دخترانه طالقانی، معارج و سمیه در سقز از جمله مدارسی بودند که روز یک‌شنبه «به‌طور هم‌زمان هدف حملات شیمیایی قرار گرفته و شمار زیادی از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند».

این پایگاه خبری همچنین نوشت «نیروهای یگان ویژه در سطح خیابان‌های این شهر مستقر شده و مردم نیز شعارهای ضد حکومت سر می‌دهند».

هم‌زمان حساب توئیتری +۱۵۰۰تصویر نوشت که پس از مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه معراج در سقز، «مردم مقابل مدرسه جمع شده‌اند و شعار مرگ بر خامنه‌ای می‌دهند».

برخی منابع خبری هم از درگیری مردم معترض و والدین دانش‌آموزان در مقابل مدرسه دخترانه معراج سقز با نیروهای امنیتی خبر داده و گزارش کرده‌اند که در پی این تنش، «نیروهای امنیتی چند تن از شهروندان را بازداشت کردند و مسیرهای منتهی به خیابان شهناز را که مدرسه در آن واقع است، مسدود کرده‌اند.

هه‌نگاو همچنین از مرگ کارو پشابادی، یک کودک اهل شهرستان کامیاران و ساکن تهران خبر داد و نوشت که این کودک اواخر اسفند گذشته در مدرسه‌ای در تهران مسموم شده بود.

بر اساس این گزارش، این کودک «پس از حدود سه هفته بستری در بیمارستان میلاد تهران جان باخت». منابع رسمی هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

روز شنبه ۱۹ فروردین نیز تنها در استان اردبیل ۴۰۰ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.


بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول ماه اسفند، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده دانش‌آموزان دامن زد.

بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

پیشتر، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده بودند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلامگرایان افراطی برای خانه‌نشین کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان در حال رخ دادن است.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *