بغداد طلب‌ تهران را به دینار داد، ایران هم با ۴۰ درصد ضرر به دلار تبدیل کرد!

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۰

مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند، ایران که با خرید دلار آمریکا در بازار سیاه عراق ضرر شدیدی کرده، اکنون دولت عراق را برای پرداخت بدهی‌های خود به تهران از طریق کانال‌های رسمی تحت فشار قرار داده است.سرمایه گذاری با کمترین ریسک: حداقل 25.6 % سود موثر، اولین روز هرماه

از زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک رژیم تحریمی سخت را علیه ایران اعمال کرد، عراق در تلاش است تا بتواند هزینه کالا‌ها و خدمات ایران را بپردازد.
سال گذشته، عراق توانست بیشتر بدهی گاز و برق خود را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به دینار پرداخت کند.
با اوج گیری مبادلات ارز در بازار سیاه، نرخ ارز به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافت و قیمت کالا‌های مصرفی را افزایش داد و دولت عراق را برای پرداخت حقوق، بازنشستگی و مزایا دچار مشکل کرد.
مقامات گفتند در همین حال، دلار‌های بازار سیاه به ایران، ترکیه، عمان و دبی سرازیر شد.نرخ ارز در بازار سیاه در ماه فوریه حدود ۱۸۰۰ دینار به ازای هر دلار بود در حالی که سه ماه قبل از آن ۱۴۸۰ دینار بود.
بعلاوه، هزینه مبادله دینار در بازار سیاه – هم با افزایش نرخ‌ها و هم کارمزد معاملات غیرقانونی – قابل توجه شد.
مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند که ایرانی‌ها به ازای هر میلیون دلاری که تبدیل می‌کند، حدود ۴۰ درصد می‌پردازد، پولی که نصیب دلالان، واسطه‌ها و قاچاقچیان می‌شود که وجوه را به خارج از عراق منتقل کنند.
یک مقام ارشد عراقی گفت: «ایرانی‌ها در چهار ماه گذشته متحمل زیان‌های بسیار زیادی در نتیجه تلاش‌های شدید خود برای خرید دلار از بازار سیاه شده‌اند، به ویژه پس از محدودیت‌های اخیر اعمال شده توسط فدرال رزرو آمریکا در حراج فروش ارز».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *