سندافشا شده از تخلفات گسترده بانک‌های ایران و در صدر آنها بانک دی حکایت دارد

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۳

بر اساس سندی بسیار سری که در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته، معاون حقوقی و مجلس بانک مرکزی در نامه‌ای در اواخر سال ۱۴۰۱، تخلفات گسترده بانک‌های ایران را محرمانه به شورای پول و اعتبار گزارش کرده بود که یکی از بحث‌برانگیزترین نقاط این گزارش به بانک دی برمی‌گردد.

بانک دی در سال ۸۹ با حمایت محمود احمدی‌نژاد تاسیس شد و حدود ۶۰ درصد از سهام آن متعلق به بنیاد شهید و ایثارگران است که هر دو نهاد در بانک ایران زمین نیز سهام‌دار عمده هستند.

پس از انتخابات مهندسی شده سال ۱۴۰۰، ریاست بنیاد شهید به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از نامزدهای پوششی این انتخابات رسید. قاضی‌زاده هاشمی در تابستان ۱۴۰۱ از اختلاس پنج هزار میلیارد تومانی در بنیاد شهید خبر داد.

به گزارش مجتبا پورمحسن، عضو هیات تحریریه ایران‌اینترنشنال، این سند دریافتی اختصاصی نشان می‌دهد ابعاد اخلاس‌ها بسیار فراتر از موارد اظهار شده از سوی قاضی‌زاده هاشمی است و شاخه‌های مختلف قدرت و رانت در جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد.

بر اساس این سند، بانک دی تخلفات گسترده‌ای داشته از جمله اینکه به عنوان اهرم خود برای مداخله در بازار ارز و سود بردن از معاملات، از حساب بدهکاران موقت پول را برداشت کرده تا بدهی صرافی دی را تسویه کند.

در سال ۱۳۹۵، احمد شفیع‌زاده، مدیرعامل پیشین بانک دی، به اتهام حیف و میل ۱۷۰ میلیارد تومان از دارایی‌های بانک دی، در صرافی‌های وابسته به آن در دبی بازداشت شد.

سند افشا شده نشان می‌دهد بانک دی بدون مجوز حقوقی، بیش از ۱۵ درصد سود سپرده‌گذاران این بانک را جیب به جیب کرده است.

بانک دی با تاسیس شرکت‌هایی تلاش کرده تا از این شرکت‌ها در قالب بنگاه‌داری و با پول سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف از انرژی و ارز گرفته تا ساختمان‌سازی و املاک فعالیت کنند. این شرکت‌ها عبارتند از توسعه دیدار ایرانیان، عمران و مسکن آبادی دی، تولید نیروی برق دماوند، توسعه دنیای شهر کهن، سرمایه‌گذاری رویای روزکیش، خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان، سرمایه‌گذاری بوعلی، تجارت‌گستر فرداد، سرمایه‌گذاری پاک‌اندیش امین و تجارت الکترونیک دی.

از سوی دیگر، طبق گزارش محرمانه بانک مرکزی، بانک دی به مجموعه‌ای از شرکت‌ها و نهادها بدون وثیقه کافی قابل وصول هزاران میلیارد تومان تسهیلات داده است.

شرکت هواپیمایی ماهان، وابسته به سپاه، در صدر فهرست دریافت‌کنندگان این تسهیلات قرار دارد و سپاسد، متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، در رتبه دوم قرار گرفته است.

شرکت‌های پخش نینا و سیف خودرو نیز که هر دو متعلق به هلدینگ فرآورده‌های روغنی ایران به مدیرعاملی مهدی میرسلیمی هستند، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مهدی میرسلیمی دو دهه قبل از ابربدهکاران بانکی به شمار می‌آمد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ حامی مالی مهدی کروبی بود. شخص کروبی نیز تا سال ۱۳۷۱ به مدت ۱۳ سال به حکم خمینی رییس بنیاد شهید بود.

ابربدهکار بانکی بعدی گروه اقتصادی «خونه به خونه» است که مدیرعامل آن قاسم حسن‌زاده امیری، عضو پیشین نیروی قدس سپاه، و مرضیه صالحی امیری، نایب رییس هیات مدیره، و علیرضا حسن‌زاده امیری، نایب رییس هیات مدیره آن هستند.

طبق گزارش بانک مرکزی، بانک دی همچنین به دو شرکت زیرمجموعه فاقد مجوزش به نام‌های توسعه دیدار ایرانیان و عمران مسکن آبادی دی، بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول داده است.

در حالی که وضعیت بحرانی بانک دی در بازار بورس در حال وخیم‌تر شدن است، سوابق تیره مالی بانک دی در منفعت رسانی به کارگزاران نظام تا آنجا رسید که در سال منتهی به اسفند ۱۴۰۰ معادل ۲۶۹ درصد زیان خالص داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *