فاکس‌نیوز: افزایش خروج دارایی‌های رژیم و ریزش در نیروهای مسلّح بعد از خیزش ضدحکومتی در ایران

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۵

-شبکه «فاکس‌نیوز» در گفتگو با چند کارشناس و تحلیلگر مسائل ایران به افزایش خروج دارایی‌ها به خارج از ایران از جمله قاچاق طلا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ریزش در بدنه نیروهای مسلّح پس از آغاز خیزش ضدحکومتی اخیر در ایران پرداخته است.
-امانوئل رضوی پژوهشگر مسائل خاورمیانه و خبرنگار هفته‌نامه فرانسوی «پاری ماچ» (Paris Match) می‌گوید: سپاه به خاطر تجارت غیرقانونی به دولت قاچاقچی معروف است. آنها از طریق هواپیماهای بعضی ایرلاین‌ها مثل ماهان پول و طلا از ایران قاچاق می‌کنند. شاید به این خاطر که اگر اوضاع برای نظام بد پیشرفت مقامات [بعد از خروج از ایران] تا آخر عمرشان پول ذخیره داشته باشند».
-«رژیمی که ادعای پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلامی را تبلیغ می‌کند و گشت ارشاد دارد و مشروبات الکلی را ممنوع کرده خودش، مشکلی برای ترانزیت مواد مخدر به مشتریان بین‌المللی ندارد».
-گفته می‌شود برخی فرماندهان سپاه به سرکوب مردم اعتراض کرده‌اند. مهرداد خوانساری دیپلمات سابق ایرانی توضیح می‌دهد که برخی از این فرماندهان از این سرکوب‌ها احساس شرم می‌کنند، زیرا در برخی موارد همسران، فرزندان و همسایگان آنها در تظاهرات شرکت می‌کنند.
-حامد محمدی نظامی سابق که اکنون روزنامه‌نگار کیهان لندن است می‌گوید: «نارضایتی و ریزش در بین نیروهای مسلّح زیاد شده… حقوق متوسط افسران میانی در ایران تنها ۴۰۰ دلار در ماه است اما هزینه زندگی در ایران به اندازه‌ لندن یا سایر کشورهای غربی است. بعضی از افسران ارتش مجبورند برای تأمین مخارج زندگی شغل دوم داشته باشند. مثل رانندگی در آژانس‌ها و نگهبانی در برج‌های بلند شمال تهران که ثروتمندان آنجا ساکن‌اند… اگر کارکنان نظامی نیاز مالی داشته باشند آنوقت برخی پرسنل نیروهای مسلّح اطلاعات را می‌فروشند».

شبکه «فاکس‌نیوز» روز یکشنبه ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت) در گزارشی به افزایش خروج دارایی‌ها از ایران به خارج از ایران از جمله قاچاق طلا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ریزش در بدنه نیروهای مسلّح پس از آغاز خیزش ضدحکومتی اخیر در ایران پرداخته است.

امانوئل رضوی پژوهشگر مسائل خاورمیانه و خبرنگار هفته‌نامه فرانسوی «پاری ماچ» (Paris Match) به «فاکس نیوز» توضیح داده «در ایران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر قاچاق برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی و دزدی‌ به دولت قاچاقچی شهرت دارد.»

به گزارش فاکس‌نیوز، تحقیقات اخیر امانوئل رضوی برای هفته‌نامه «پاری ماچ» نشان می‌دهد رژیمی که ادعای پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلامی را تبلیغ می‌کند و «گشت ارشاد» دارد و مشروبات الکلی را ممنوع کرده خودش، مشکلی برای ترانزیت مواد مخدر به مشتریان بین‌المللی ندارد. رضوی مدعی است بخش عمده‌ای فعالیت‌های قاچاق سپاه شامل مقادیر قابل توجهی طلا می‌شود.

رضوی به فاکس‌نیوز می‌گوید: «بعضی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مثل ماهان‌ایر سلاح، طلا و پول حمل می‌کنند که به کشورهای مختلف از جمله ترکیه ارسال می‌شود. این طلاها در بازار سیاه جاهایی مثل استانبول فروخته و به پول نقد تبدیل می‌شود. بخشی از این پول‌ها به حساب اشخاصی می‌روند که لزوماً از مقامات حکومتی نیستند. بخش دیگری از این پول‌ها سر از حساب بانکی افراد ناشناس در کشورهای غربی در می‌آورد و یا به حساب خانواده یا دوستان آنها واریز می‌شود. انتقال این پول‌ها شاید به این دلیل است که اگر اوضاع برای نظام بد پیش رفت مقامات [بعد از خروج از ایران] تا آخر عمرشان پول ذخیره داشته باشند.»

آنچه امانوئل رضوی می‌گوید با گزارش منابع اسرائیلی تطبیق دارد. ونزوئلا در ازای دریافت نفت به ایران از طریق کشور ثالث طلا فرستاد. این درآمدها صرف تأمین مالی حزب‌الله و فعالیت‌های تروریستی می‌شود. این فعالیت‌ها امنیت نظام را تأمین می‌کند زیرا حکومت از طریق جنگ‌های نیابتی خط مقدم تهدیدات را دور از مرزهای ایران نگه می‌دارد.

امانوئل رضوی در بخشی از تحقیقات خود با کسانی صحبت کرده که به دلیل حساسیت‌ شغلی یا برای حفظ امنیت‌شان نام آنها محفوظ می‌ماند. تحقیقات نشان می‌دهد خروج محموله‌های طلا پس از پاییز سال ۱۴۰۱ با شروع تظاهرات ضدحکومتی که جرقه آن با قتل مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» زده شد، افزایش پیدا کرد.

رضوی معتقد است «خروج این محموله‌ها با هواپیمای تجاری نشان می‌دهد رژیم ایران نگران آینده است.»

ظاهراً چند ماه پیش شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در مورد وضعیت حکومت با علی خامنه‌ای دیدار داشتند. جزئیات آن دیدار جنجالی به تازگی به بیرون درز پیدا کرده است.

بعضی سپاهی‌ها از سرکوب‌ها احساس شرم می‌کنند

گفته می‌شود برخی فرماندهان سپاه به سرکوب مردم اعتراض کرده‌اند. مهرداد خوانساری دیپلمات سابق ایرانی توضیح می‌دهد که برخی از این فرماندهان از این سرکوب‌ها احساس شرم می‌کنند، زیرا در برخی موارد همسران، فرزندان و همسایگان آنها در تظاهرات شرکت می‌کنند.

طبق اطلاعات بولتن افشا شده از آن جلسه، بعضی فرماندهان ارشد نظامی از اینکه برخی دیگر از مقامات نظام [از جمله علی شمخانی دبیر شورای‌ عالی امنیت ملّی جمهوری اسلامی و پسران وی] مشغول دزدی هستند انتقاد کرده‌اند. این در حالیست که کارکنان سپاه در رده‌های میانی با مشکلات اقتصادی روبرو هستند.

افشای بولتن سپاه پاسداران از چنین جلسه‌ای بی‌سابقه است. خوانساری توضیح می‌دهد: «با افشای این اسناد مردم زوایایی از رویدادهای درونی نظام را دیدند که تا حالا ندیده بودند. بدیهی است نظام اصلاً نمی‌خواست محتوای چنین جلسه‌ای افشا شود زیرا برای آنها خوب نبود.»

ریزش در بدنه نیروهای مسلّح

حامد محمدی نظامی سابق که اکنون روزنامه‌نگار کیهان لندن است به فاکس‌نیوز می‌گوید: «نارضایتی و ریزش در بین نیروهای مسلّح زیاد شده است… حقوق متوسط افسران میانی در ایران تنها ۴۰۰ دلار در ماه است اما هزینه خوراک و پوشاک در ایران به اندازه‌ لندن یا سایر کشورهای غربی است. بعضی از افسران ارتش مجبورند برای تأمین مخارج زندگی شغل دوم داشته باشند. رانندگی در آژانس‌ها و نگهبانی در برج‌های بلند شمال تهران که ثروتمندان آنجا ساکن‌اند.» وی همچنین معتقد است «اگر کارکنان نظامی نیاز مالی داشته باشند آنوقت برخی پرسنل نیروهای مسلّح اطلاعات را می‌فروشند.»

حامد محمدی می‌گوید: «افسران ناراضی اطلاعات محرمانه رژیم را فاش می‌کنند. دست به خرابکاری می‌زنند. چنانکه اطلاعات مربوط به مسیر حرکت قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی‌های قدس سپاه که در عراق ترور شد یا مسیر حرکت محسن فخری‌زاده از متخصصان موشکی و اتمی جمهوری اسلامی از داخل ایران لو رفت.» وی با اشاره به انفجارها در زیرساخت‌های استراتژیک جمهوری اسلامی نیز می‌گوید: «اسرائیل از کجا می‌فهمد در تأسیسات هسته‌ای ایران چه خبر است؟!»

محمدی همچنین توضیح داد: «در ایران بین نیروهای سپاه و ارتش اختلاف وجود دارد.» وی با استناد به اظهارات همکاران سابق خود عنوان می‌کند که این مشکلات به حریم خانواده‌ها نیز کشیده شده و «میزان افسردگی و طلاق در بین نظامی‌ها افزایش یافته است.» این نظامی سابق اما معتقد است «با وجود اینکه اغلب مردم در ایران از حکومت ناراضی هستند اما همچنان ترس، اصلی‌ترین مانع شکل‌گیری تظاهرات بزرگ و فراگیر می‌شود.»

مهرداد خوانساری در ارتباط با شرایط کنونی جمهوری اسلامی به فاکس نیوز می‌گوید: «تا این لحظه که صحبت می‌کنیم حکومت اوضاع را کاملاً در دست دارد. آنها در آستانه فروپاشی نیستند. اما واقعیت این است که آنها از حل مسائل کلیدی که با زندگی مردم مرتبط است عاجز مانده‌اند و در رأس قدرت هیچ چشم‌اندازی برای بلندمدت ندارند و قادر به انجام هیچ کاری نیستند مگر اینکه سیاست‌های خود را به شکل جدّی تغییر دهند.»
کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *