علی کریمی: فدراسیون‌های جهانی و المپیک مدیران سیاسی و نظامی ورزش ایران را تحریم کنند

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۶

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، از فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک خواست تا فعالیت مدیران سیاسی و نظامی را در ورزش ایران ممنوع کنند.

آقای کریمی شامگاه دوشنبه چهارم اسفند در یک سخنرانی آنلاین در مراسمی با موضوع ورزشکاران ایرانی در موزه فوتبال آلمان در دورتمند گفت: «تا آنجایی که من خبر دارم هیچ کدام از رشته‌های ورزشی داخل ایران اتحادیه‌های خاص خود را ندارند».

او افزود: «ولی درخواستی که از فدراسیون‌های جهانی و المپیک دارم: فعالیت مدیران سیاسی و نظامی را در ورزش ایران ممنوع کنند، این خیلی مهم است که این اتفاق برای ورزش ایران بیفتد».

این چهره ورزشی ایران با این حال با تحریم ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های جهانی مخالفت کرد و گفت که حق هر ورزشکار راه‌یافته به المپیک است که در این مسابقات شرکت کند.

او افزود: «چون فکر می‌کنم از این پلتفرم و از این تریبون، تمام ورزشکاران می‌توانند صدای مردم ایران را به تمام جهانیان برسانند».

در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» تعدادی از ورزشکاران ایرانی حاضر در مسابقات جهانی، حمایت خود را از معترضان ایرانی نشان دادند.

با این حال، آقای کریمی با ابراز امیدواری نسبت به این که فوتبالیست‌های بیشتری به جنبش اعتراضی بپیوندند، گفت: «آرزوی من این است که تمام ورزشکاران سمت درست تاریخ بایستند و از مردم و این انقلاب “زن زندگی آزادی” حمایت کنند».

او به طور خاص درباره فوتبالیست‌ها اظهار داشت: «ورزش فوتبال ورزش محبوبی بین همه مردم دنیاست و بازیکنانی که در تیم ملی بازی می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند. در قبال این جایگاه، هر بازیکن فوتبالی یک مسئولیت اجتماعی دارد».

علی کریمی همچنین در این سخنرانی آنلاین به‌ تهدیدها علیه جان خود اشاره کرد و گفت این تهدیدها موجب شد که پس از مهاجرت از ایران به دوبی، بار دیگر مجبور شود به کشوری دورتر از ایران مهاجرت کند.

او که از پیش از آغاز اعتراضات سراسری در خارج از ایران زندگی می‌کرد، چند ماه پس از این اعتراضات اعلام کرد که دوبی در امارات متحده عربی را به دلیل تهدیدهای جانی ترک کرده است.

در حالی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تعدادی از مخالفان خود در خارج از کشور را ربوده، برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش حکومت ایران برای ربودن کریمی در امارات متحده عربی بود.

آقای کریمی در سخنرانی دوشنبه شب خود به محل جدید زندگی‌اش خود اشاره نکرد، اما بر اساس برخی گزارش‌ها او اکنون در کانادا زندگی می‌کند.

این چهره ورزشی ۴۴ ساله که در تیم‌های بایرن مونیخ و شالکه آلمان نیز بازی کرده است، ادامه داد: «این احساس وحشتناکی است که در تبعید هستم. امید من این است که این انقلاب “زن، زندگی، آزادی” موفقیت‌آمیز باشد».

موضع‌گیری‌های این شخصیت ورزشی و دیگر چهره‌های هنری و ورزشی خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته و قوه قضاییه از تعقیب قضایی آقای کریمی خبر داد.

پیشتر روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی خواستار محکوم شدن علی کریمی به دلیل حمایت از اعتراضات، به یک تا پنج سال حبس شد.

اما با وجود تهدیدها، کریمی پیشتر در گفت‌وگویی اظهار داشت: «الان به جایی رسیده‌ایم که نه راه پیش داریم و نه راه پس. باید کار را تمام کنیم. چون اگر این بار کار را تمام نکنیم باید منتظر عواقب بدی باشیم».

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *