تداوم تظاهرات در زاهدان با شعار علیه خامنه‌ای؛ مولوی عبدالحمید: راه‌حل، تن دادن به حرف مردم است

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۸

تظاهرات روزهای جمعه در زاهدان ادامه دارد و مولوی عبدالحمید با اشاره تلویحی به رد رفراندوم از سوی خامنه‌ای گفت: «وقتی نتیجه یک همه‌پرسی مشخص است چه نیازی به همه‌پرسی است. نتیجه همه‌پرسی مشخص است و راه حل مشکلات تن دادن به حرف مردم است. مردم را از دست ندهید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نمازجمعه این شهر افزود: «هر نظامی در دنیا، اسلامی یا غیر اسلامی، باید با همراهی مردم باشد و با زور سلاح هیچ نظامی نمی‌ماند.»

در حالی که در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بیش از پانصد معترض به دست نیروهای مسلح کشته شدند، مولوی عبدالحمید گفت: «توصیه من به علما این است که در کنار مردم باشند و توصیه من به نیروهای مسلح این است که در مقابل مردم قرار نگیرند.»

او تاکید کرد: «شما فرزندان مردم هستید و اگر مردم از شما تغییر می‌خواهند، خود را تغییر دهید.»

مولوی عبدالحمید همچنین در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت بازداشت شدگان تکان‌دهنده است و زندانیان آزاد شده نیز به ما گزارش داده‌اند.»

او با اشاره به اعتصاب کارگران پروژه‌های نفتی گفت: «پول ملی به طور کامل از ارزش افتاده و مشکلات مردم جدی است و هیچ حرکتی از جانب مسئولان دیده نمی‌شود.»

این اظهارات در حالی است که در هفته‌های اخیر موج‌های تازه‌ای از اعتصاب کارگران، معلمان و بازنشستگان در سراسر کشور به راه افتاده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، مردم در زاهدان پس از نماز جمعه روز هشتم اردیبهشت‌ماه به روال هر هفته که جمعه‌های اعتراضی نام گرفته، راهپیمایی برگزار کرده و شعار دادند: «خامنه‌ای حیا کن، مملکت را رها کن» و «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله».

همچنین مردم زاهدان پس از نماز جمعه شعار «رفراندوم،رفراندوم» سر دادند.

با وجود تداوم اعتراضات به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، سرکوب اعتراضات نیز از سوی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

کمپین فعالان بلوچ خبر داد که یک طلبه ۲۰ ساله مسجد مکی زاهدان، به نام علی درازهی، روز پنجشنبه در خیابان مهر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده است.

پیش از آن نیز، حال‌وش از بازداشت یک شهروند بلوچ به نام محمدرضا سالارزهی، ۲۷ ساله، به دست ماموران اطلاعات سپاه در منطقه کوثر زاهدان در روز سوم اردیبهشت خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *