پاناما ۳۰ کشتی تحریم شده ایران را از فهرست کشتی‌های ثبت شده حذف کرد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۹

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ایران‌اینترنشنال گفت: پاناما ۳۰ کشتی ایران را که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، از فهرست کشتی‌های به ثبت رسیده خود حذف کرده و آنها را به عنوان کشتی‌های متعلق به ایران نشانه‌دار کرده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سمیرا قرایی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال، گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با ثبت تغییر وضعیت کشتی‌های تحریم شده، فهرست اشخاص تحریم شده خود را به روزرسانی کرده است.

او خاطرنشان کرد: «به صورت مداوم با پاناما و سایر کشورها در حال همکاری هستیم تا اطمینان حاصل کنیم عواملی که به دنبال دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران هستند، از کشتی‌هایی که این کشورها به ثبت می‌رسانند، سوء‌استفاده نکنند.»

همزمان با افزایش تقاضاها از دولت آمریکا برای جلوگیری از فروش غیرقانونی نفت ایران،فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته کشتی نفتی «سوئز راجان» را که از ایران عازم چین بود مصادره کردند.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایران نفتکشی به نام «ادونتیج سوئیت» را که با پرچم جزایر مارشال از کویت عازم هیوستون تگزاس بود، در دریای عمان توقیف کرده است.

به گزارش فایننشنال تایمز، اقدام جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش «ادونتیج سوئیت» در تلافی توقیف کشتی نفتی «سوئز راجان» بوده است. طبق این گزارش، نیروی دریایی جمهوری اسلامی تلاش کرده بود نفتکش «سوئز راجان» را پس بگیرد اما موفق نشد.

پس از انتشار گزارش فایننشنال تایمز، شرکت امنیت دریایی بریتانیا «امبری» نیز توقیف یک نفتکش حامل محموله نفت ایران توسط آمریکا را تایید کرد و گفت که مصادره آمریکا دست‌کم پنج روز پیش از توقیف یک نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

همزمان با افزایش فشارها بر دولت آمریکا برای جلوگیری از فروش غیرقانونی نفت ایران، دوازده سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در نامه‌ای مشترک که پنج‌شنبه منتشر شد از جو بایدن خواستند تا برای توقیف محموله‌های نفت و گاز جمهوری اسلامی، حمایت‌های لازم را در اختیار دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی قرار دهد.

این نامه به بایدن خاطرنشان کرد که دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی بیش از یک سال است که نتوانسته محموله‌های نفت ایران را توقیف کند.

این ۱۲ سناتور به بایدن گفتند قدرت اجرایی دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا، با سیاست‌های داخلی وزارت خزانه‌داری محدود شده است.

منتقدان بایدن را متهم می‌کنند که دولت او تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را به صورت پیگیر اعمال نمی‌کند و همین امر به افزایش فروش نفت از سوی جمهوری اسلامی منجر شده است.

سال گذشته، آمریکا تلاش کرد یک محموله نفت ایران را در آب‌های یونان توقیف کند، اما ایران در مقابل، دو تانکر نفتی یونان را در خلیج فارس توقیف کرد. در پی این اقدام ایران، دیوان عالی یونان دستور داد که محموله نفت ایران باید به جمهوری اسلامی بازگردانده شود. درپی این حکم دیوان عالی یونان، دو کشتی توقیف شده یونانی نیز اندکی بعد آزاد شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *