ایران چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان را «اخراج کرده است»

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۵

یک ماه بعد از اخراج چهار دیپلمات ایران از جمهوری آذربایجان، خبرگزاری تسنیم روز جمعه گزارش داد که ماه گذشته ایران نیز چهار دیپلمات باکو در تهران و تبریز را اخراج کرده است.

این گزارش روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در ادامه می‌گوید: «ماه گذشته چهار دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در تهران و تبریز، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته و اخراج شدند. این اقدام ایران در پاسخ به باکو در اخراج دیپلمات‌های ایرانی انجام گرفته است».

هنوز معلوم نیست چرا جمهوری اسلامی خبر اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان را یک ماه بعد از انجام این کار اعلام کرده، اما اواسط فروردین ماه باکو ۴ دیپلمات ایرانی را عنصر نامطلوب معرفی کرده بود.

انتشار خبر اخراج دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان همچنین در حالی است که بعد از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در بهمن پارسال، دولت جمهوری آذربایجان سفارت خود در تهران را بست و همه دیپلماتهای خود را از تهران خارج کرد و تنها کنسولگری این کشور در تبریز فعال ماند.

همچنین انتشار خبر اخراج این دیپلمات‌ها یک روز بعد از اظهارات الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره روابط باکو و تهران انجام شده است.

آقای علی‌یف روز گذشته گفت مقامات و نهادهای قدرت در ایران باید بدانند که زبان زور و تهدید علیه جمهوری آذربایجان کارساز نیست.

او گفت روابط دو کشور در سطح پایینی است و ادامه، بهبود یا بدتر شدن این روابط منوط به پاسخ ایران به درخواست‌های جمهوری آذربایجان است.

رئیس جمهوری آذربایجان اما توضیحی درباره درخواست‌های کشورش از ایران نداد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *