افزایش فشارها بر معلمان با اخراج، زندان و ممنوعیت ملاقات با خانواده

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۲

در ادامه فشارهای نهادهای امنیتی و مقامات قضایی بر کنشگران صنفی معلمان علاوه بر احضار و بازداشت برخی معلمان حاضر در تجمعات سراسری روز ۱۹ اردیبهشت سه عضو زندانی کانون صنفی معلمان گیلان ممنوع از ملاقات و تماس با خانواده‌های خود شده‌اند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آقایان انوش عادلی، عزیز قاسم‌زاده و محمود صدیقی پور که از ۱۹ فروردین‌ماه برای گذراندن دوران حبس یک‌ساله خود در زندان لاکان رشت محبوس شده‌اند  از روز ۱۹ اردیبهشت همزمان با تجمع سراسری معلمان در سطح کشور، اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده ندارند.

این شورا اعمال این محدودیت را خلاف حقوق زندانیان دانسته و تاکید کرده است: «هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند این حق را از زندانی سلب نماید.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین نسبت به وضعیت عاتکه رجبی معلم زندانی در مشهد هشدار داد و نوشت «در چهارمین روز از اعلام اعتصاب غذای خشک این معلم از وضعیت سلامت او اطلاعی در دست نیست.»

عاتکه رجبی معلم معترض ساکن مشهد روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، طی تماسی با خانواده‌اش اعلام کرد که در سلول انفرادی است و از زمان دستگیری در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذای زده است.

بی‌خبری از وضعیت این معلم زندانی موجب نگرانی شدید خانواده و همکاران او شده است.

عاتکه رجبی یکی از جوانترین اعضای کانون صنفی معلمان ایران  روز ۱۹ اردیبهشت و همزمان با فراخوان سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، دستگیر شد.

به گفته سعدی رجبی برادر این معلم ماموران امنیتی هنگامی که او به منظور شرکت در تجمع فراخوان فرهنگیان، از خانه خارج شد و به مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی رسید، بازداشت شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی نوشت که ماموران امنیتی پس از بازداشت خانم رجبی به منزل او رفته و ضمن تفتیش منزل برای ساعاتی خواهر او آرزو رجبی را نیز بازداشت کردند.

این معلم معترض در مهرماه ۱۴۰۱ و همزمان با اعتراضات گسترده پس از قتل حکومتی مهسا(ژینا) امینی از نخستین معلمانی بود که پیوستن خود را به اعتراض و اعتصابات سراسری را در ویدیویی اعلام و از حضور در کلاس امتناع کرده بود. عاتکه رجبی مدتی بعد از آموزش و پرورش اخراج شد.

علاوه بر عاتکه رجبی منابع خبری معلمان از اعتصاب غذای دومین معلم بازداشت شده خبر داده و می‌گویند فرزاد صفی خانپور نیز که در تجمع معلمان سنندج بازداشت شده بود اعلام «اعتصاب غذا» کرده است.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «آقای صفی ‌خانپور در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود» اقدام به «اعتصاب غذا» کرده است.

فرزاد صفی ‌خانپور روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت در جریان تجمع معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش کردستان در شهر سنندج با «ضرب ‌و شتم و خشونت» بازداشت شد.

دست‌کم یک معلم دیگر به نام فاتح عثمانی نیز روز سه‌شنبه در سنندج به دست نیروهای امنیتی با خشونت و «ضرب و شتم» بازداشت شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شامگاه پنج‌شنبه بیست و یک اردیبهشت ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت معلمانی که در اعتصاب غذا هستند به شدت ابراز نگرانی کرده و به مقامات حکومتی هشدار داد که «مسئولیت خطرات ناشی از اعتصاب غذای فرزاد صفی‌خانپور و عاتکه رجبی و هر گونه اتفاق ناگوار دیگری» برای این معلمان بازداشت شده «برعهده‌ به مقام‌های قضایی و به ویژه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» است.

تجمع معلمان در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف ایران و برای اعتراض به «تشدید فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی»، «تداوم حملات به مدارس دانش‌آموزان دختر» و «عدم اجرای عادلانه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان و فرهنگیان بازنشسته» برگزار شد.

معلمان در جریان این تجمع با حضور مقابل ادارات آموزش و پرورش در شهرهای مختلف ایران از هرسین، اراک، اهواز ، شوش، تربت حیدریه، همدان، اسلام‌آباد غرب، سنندج، قزوین، تاکستان، کرمانشاه، جلفا، بجنورد، رشت، آبدانان، سقز، بابل، اردبیل، اصفهان، مریوان، ساری، یاسوج، مشهد، بهمئی، الیگودرز، شیروان، بوشهر، کازرون، تهران، نورآباد ممسنی، شیراز، دیواندره، اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی کردند و در شماری از شهرها به ویژه سنندج و مشهد با برخورد خشونت‌آمیز و ضرب و شتم نیروهای امنیتی مواجه شدند.

فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی فرهنگیان از اسفند ماه گذشته و در پی برگزاری تجمع سراسری معلمان برای اعتراض به «حملات انجام شده به مدارس و دانش‌آموزان دختر» تشدید شده است.

علاوه بر موج احضار و بازداشت برای معلمان معترض، شماری از معلمان با احکام تنبیهی دیگری همچون بازنشستگی اجباری، رد رتبه‌بندی، کاهش گروه، قطع حقوق و بازخرید اجباری مواجه شده‌اند.

پیشتر یک منبع آگاه از صدور حکم بازخرید اجباری برای ابوالفضل رحیمی شاد یکی از اعضای کانون صنفی معلمان تهران بعد از ۲۴ سال و ۸ ماه خدمت در آموزش و پرورش به ایران‌وایر خبر داد.

همچنین محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم و هنرمند اهل لردگان از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری، با حکم هیات تخلفات اداری این استان، از شغل خود اخراج شد

اتهامات انتسابی به این معلم هنرمند «طرفداری و فعالیت به‌نفع گروه‌های معاند با فعالیت‌هایی از قبیل سرکشی به خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات و حضور در محل دفن برخی از کشته‌شدگان» عنوان شده است.

هیات تخلفات اداری آقای ابواسحاقی را متهم  کرده است که « با قصد اسطوره‌سازی از جان‌باختگان» در مراسم آن‌ها شرکت کرده و «همسو با مطامع گروه‌های معاند و استفاده ابزاری از هنر و احساسات و نشر یا بازنشر آن‌ها در فضای مجازی» به اخراج از محل کار محکوم شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران صدور این حکم را بر اساس «اتهامات واهی» محکوم کرده و از اعضای هیات تخلفات اداری چهارمحال و بختیاری خواسته است که «در قبال ‌تصمیمات غیرقانونی خود، در نهادهای ذی‌ربط پاسخگو باشند.»

از سوی دیگر به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، نیز که روز پنج‌شنبه ۳۵ بعد از بازداشت مجدد، با همسرش، خدیجه پاک‌ضمیر، در زندان اوین به صورت کابینی ملاقات کرده و عنوان کرده که «سه روز است از سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین، متعلق به وزارت اطلاعات به اتاقی ۱۲ نفره در همین بند» منتقل شده‌ و همچنان «از وضعیت پرونده، اتهامات و تمدید یا عدم تمدید قرار بازداشت خود هیچ اطلاعی ندارد.»

در حال حاضر علاوه بر عاتکه رجبی، فرزاد صفی ‌خانپور، و فاتح عثمانی که در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه معلمان بازداشت شدند، دست‌کم ۱۳ معلم دیگر شامل اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، مهدى فتحى، حسین رمضان‌پور، امید شاه‌محمدى، انوش عادلى، محمود صدیقى‌پور، عزیز قاسم‌زاده، فرزانه ناظران‌پور، مسعود فرهیخته زندانی یا در بازداشت موقت هستند.

به واسطه تلاش‌های اعضای کانون صنفی معلمان ایران در اطلاع‌رسانی در خصوص نقض حقوق معلمان و دانش‌آموزان این کانون برنده جایزه صلح ویژه حقوق بشر ۲۰۲۳ شد.

مراسم اهدای این جایزه قرار است در روز ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در شهر سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شود.

بنیاد ۱۸ می کره جنوبی، در نشست کنفرانسی خود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را برنده‌ی جایزه صلح حقوق بشری این بنیاد، در خصوص تعهد این شورا در خصوص رساندن صدای معلمان ایران در سطح بین‌المللی، و در ایجاد همبستگی بین‌المللی برای محکوم کردن سیاست‌های ضد حقوق بشری دولت ایران در سرکوب معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری اعلام کرد.

این بنیاد همچنین گفته است که فعالیت‌های جنبش معلمان در راستای ایجاد همبستگی جهانی در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل‌یابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموزش، سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فعالین اتحادیه‌های کارگری در ایران مبارزه می‌کنند و نیز در پتیشنی که به امضاهای فراوانی رسید از سازمان بین‌المللی کار (ILO) درخواست کرده است تا نمایندگان دولت ایران را از هیئت‌مدیره این سازمان برکنار کنند.
ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *