ریزش بازار سهام ادامه دارد؛ شاخص کل بورس بیش از ۶۳ هزار واحد سقوط کرد 

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۴

با تداوم روند نزولی و ریزش بازار سهام، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت شاخص کل بورس بیش از ۶۳ هزار واحد سقوط کرد. این در حالی‌ست که به گفته ناظران، در کم‌تر از یک هفته کاری، ارزش بورس۳۰ میلیارد دلار سقوط کرده است.

ارزش دلاری بازار بورس در شش روز کاری اخیر از ۲۲۵ میلیارد دلار به ۱۹۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که این سقوط ۳۰ میلیارد دلاری، معادل از دست رفتن ۱۳ درصدی ارزش این بازار است.

بر اساس گزارش‌ها، شاخص کل بورس امروز با ۶۳ هزار و ۶۶۶ واحد کاهش تا رقم دو میلیون و ۲۱۴ هزار واحد کاهش یافت.

تجارت‌نیوز در گزارشی با تحلیل معاملات امروز بورس نوشت: «بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از تداوم خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج سه هزار و ۴۵۹ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.»

در این گزارش اشاره شده که خروج پول حقیقی‌های امروز عمدتا به دلیل خرید سهام این افراد از سوی «حقوقی‌های بازار» بوده است و «ترس از ریزش بیشتر» همچنان در معاملات حس می‌شود.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اشاره کرد که «فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

روز دوشنبه، هجدهم اردیبهشت با سقوط ۱۲۴ هزار واحد شاخص، به‌عنوان روزی تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ بورس ایران ثبت شد و پس از آن تا آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه، این ریزش ادامه یافت.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس اما روز پنج‌شنبه فراز و فرود بازار را «کاملا طبیعی» توصیف کرد و مدعی شد یکی از دلایل افت سنگین بازار در روز دوشنبه، «دامنه نوسان» بوده است.

عشقی در توضیحی اضافه کرد: «با افزایش دامنه نوسان، هیجانات بازار با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. برخی شایعات مطرح شد و برخی بر آن دامن زدند که این مسائل را پیگیری حقوقی خواهیم کرد.»

این ادعا در حالی مطرح شد که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت با دخالت دستوری در بازار بورس مانع از معامله و فروش از سوی بسیاری شرکت‌ها می‌شود.

به گفته ناظران، فروش دستوری بازارگردان‌ها، شرکت‌ها و حقوقی‌های بزرگ، مهم‌ترین اخلال را در بازار بورس ایجاد می‌کند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *