نرگس محمدی جایزه سالانه «آزادی نگارش» انجمن قلم آمریکا را دریافت کرد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۹

انجمن قلم آمریکا جایزه «آزادی نگارش» سالانه خود را به نرگس محمدی، کنشگر حقوق بشر زندانی، اعطا کرد و گفت این نویسنده مدتها در سلول انفرادی و تحت شکنجه شدید روانی بوده است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، این جایزه را از طرف او دریافت کرد. محمدی در پیامی به این مراسم خواستار سرنگونی رژیم «زن‌ستیز، ظالم و دین‌سالار» ایران شد.

نرگس محمدی در پیام خود به مناسبت دریافت جایزه سالانه انجمن قلم آمریکا، از بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی که در اثر تعلل در درمان درگذشت، و از یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع که ۱۷ اردیبهشت به جرم توهین به پیامبر اسلام اعدام شدند، یاد کرد.

این کنشگر خاطرنشان کرد: «اشتباه نکنید! یوسف مهراد و صدرالله فاضلی برای انتشار کتاب یا مقاله اعدام نشدند. آنها فقط در یک گروه چت تلگرام چند پیام رد و بدل کرده بودند.»

پیش‌تر سوزان نوسل، مدیرعامل انجمن قلم آمریکا، در بیانیه‌ای گفت نرگس محمدی به دلیل شجاعت و مقاومت در برابر تلاش پیگیر حکومت ایران برای ساکت کردن او، برای همه جهان الهام‌بخش است.

نرگس محمدی روز ۱۲ اردیبهشت امسال نیز همراه با نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات از یونسکو شده بود.

تجلیل از سلمان رشدی

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی، نیز که در این مراسم برای اولین بار از زمان مورد حمله قرار گرفتنش در منظر عمومی ظاهر شده بود، جایزه شجاعت انجمن قلم آمریکا را دریافت کرد.

رشدی در این مراسم گفت: «خوب است که بازگشته‌ام و برعکس آن اتفاق نیفتاد. بازنگشتنم نیز می‌توانست یک گزینه دیگر باشد. خیلی خوشحالم که تاس به گونه‌ای دیگر چرخید.»

سلمان رشدی در گفتگو با خبرنگار ایران‌اینترنشنال در حاشیه مراسم سالانه انجمن قلم آمریکا در نیویورک، ضمن ستایش از زنان ایرانی گفت: «من با زنان ایران ابراز همدردی می‌کنم. زنان ایران با شجاعت و سر سختی مبارزه‌ می‌کنند. برای آنان آرزوی موفقیت می‌کنم.»

سلمان رشدی در پاسخ به خبرنگار ایران‌اینترنشنال که از او پرسید آیا برای حاکمان ایران پیامی دارید؟ گفت: خیر.

این نویسنده بریتانیایی-آمریکایی در تابستان سال گذشته با سلاح سرد از سوی مردی که تحت تاثیر فتوای روح‌الله خمینی بود، هدف حمله قرار گرفت و یک چشمش را از دست داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *