سایت‌ ریاست‌جمهوری ایران هک شد؛ هکرها می‌گویند «اطلاعات محرمانه» ۱۲۰ سرور را به‌دست آورده‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۸

شماری از سایت‌های مرتبط با رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز دوشنبه هشتم خرداد هک شد و تصاویر مسعود و مریم رجوی، رهبران سازمان مجاهدین خلق، در آن قرار گرفت.

هنگام هک این سایت‌ها، شعار «مرگ بر خامنه‌ای- رئیسی، درود بر رجوی» در صفحات این سایت‌ها دیده می‌شد و عکس‌های رهبر و رئیس‌جمهور اسلامی ضربدر خورده بود.

یک حساب کاربری هکری که خود را «قیام تا سرنگونی» می‌نامد و از مدتی پیش به عنوان یک گروه مرتبط با سازمان مجاهدین خلق شناخته شده است، مسئولیت این اقدام را پذیرفت.

این گروه اعلام کرد با این هک، اطلاعات ۱۲۰ سروِر مرتبط با سایت ریاست‌جمهوری ایران را در اختیار گرفته است. هکرها در ساعات بعد، اسناد و مطالبی را به عنوان اطلاعات محرمانه هک‌شده از سرورها در کانال تلگرامی خود منتشر کردند.

برخی از «اسناد فاش‌شده»، نامه‌نگاری‌های مسئولان ارشد نهاد ریاست‌جمهوری ایران، مانند محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی و رئیس کل بانک مرکزی خطاب به سایر مقامات نظام است.

اطلاعاتی که فعلا بر اساس نامه‌هایی با امضای رئیس دفتر ابراهیم رئیسی و با استناد به گزارش‌های رئیس وقت شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شده، حاکی است آن دسته از سازمان‌های امنیتی و نهادهای جمهوری اسلامی که مسئول مقابله با اعتراضات در جمهوری اسلامی ایران هستند، از بروز اعتراضات گسترده اوایل پاییز سال گذشته غافلگیر شدند.

درسربرگ برخی از نامه‌های انتشاریافته در روز دوشنبه، مهر «محرمانه» یا «خیلی محرمانه» دیده می‌شود.

حساب «قیام تا سرنگونی» همچنین صورت‌جلسه‌هایی از نشست‌های برگزارشده در فرماندهی قرارگاه ثارالله با مقامات امنیتی و اطلاعاتی حکومت را برای مقابله با ناآرامی‌های یک‌سال اخیر در دانشگاه‌های کشور منتشر کرد.

براساس این اسناد که هنوز صحت و سقم آن برای رادیو فردا مشخص نیست، مسئولان قرارگاه ثارالله توصیه کرده بودند فهرستی از استادان دانشگاه‌ها، که مواضع سیاسی آنان از نظر حکومت «تند» تلقی می‌شود، در اختیار این قرارگاه قرار گیرد.

قرارگاه ثارالله مسئولیت امنیت تهران و حومه را در دست دارد و به‌دلیل حساسیت امور امنیتی مرتبط با پایتخت، فرماندهی اصلی آن با حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، است.

برخی از رسانه‌های تهران گزارش دادند که وبسایت رسمی رئیس‌جمهور روز هشتم خرداد از دسترس خارج شد و به نقل از رسانه‌های خارجی، آن را ناشی از حمله سایبری دانستند.

ساعاتی بعد گزارش شد که سایت ریاست‌جمهوری ایران به وضعیت عادی برگشته است.

ماه گذشته نیز سایت‌های مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، هک شده بود.

گروه «قیام تا سرنگونی» روز ۱۷ اردیبهشت نیز با پذیرش مسئولیت هک سایت وزارت خارجه ایران و ادعای تسلط بر ۷۵ سرور مرتبط با آن وزارتخانه، اسامی ۱۱ هزار تن را به عنوان کارکنان وزارت خارجه ایران منتشر کرد.

هکرها همچنین تصاویری از مدارک مهم مربوط به مقامات ارشد جمهوری اسلامی، از جمله «کارت عضویت بسیج» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و گذرنامه علی شمخانی، رئیس وقت شورای عالی امنیت ملی را منتشر کردند.

وزارت خارجه ایران هک داده‌های اطلاعاتی و سرورها و سامانه‌های مهم خود را «تکذیب» کرده و گفته بود که هک سایت اطلاع‌رسانی، بسیار کوتاه و فاقد ارزش بود.

در حدود یک سال اخیر موارد هک سایت‌های مقامات و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تشدید شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هک این نهادها را برای حکومت تهران «تحقیرآمیز» خوانده است.

در این زمینه می‌توان به هک سامانه توزیع سوخت در آبان پارسال اشاره کرد که برای چند روز هزاران جایگاه پمپ بنزین را در ایران فلج کرد. هک سیگنال‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی و همچنین شکستن رمز عبور دوربین‌های نظارتی زندان بدنام اوین از سوی گروه موسوم به «عدالت علی» از موارد دیگر بود، که این آخری بخشی از شکنجه‌ها و خشونت‌ها در قبال بازداشتی‌ها و زندانیان سیاسی را در معرض دید همگان قرار داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری‌های ایران، توئیتر، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

پایگاه‌های اینترنتی وزارت خارجه ایران از دسترس خارج شد؛ اعلامیه یک گروه هکری در این باره

در حالی که مراجعه به وب‌سایت‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی در روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت نشان می‌دهد این پایگاه‌های اینترنتی از دسترس خارج شده و پیام «به‌روزرسانی سامانه» بر روی آنها منتشر شده است، یک گروه هکری از «رخنه به وب‌سایت‌های وزارت خارجه ایران» خبر می‌دهد.

این گروه اعلام کرد که تصویر رهبران سازمان مجاهدین خلق را در این سایت‌ها درج کرده است.

گروه هکری موسوم به «قیام تا سرنگونی» روز یکشنبه از نفوذ گسترده به وبسایت‌ها و سامانه‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داد و شماری از اسناد این وزارتخانه، از جمله اطلاعات شخصی مدیران ارشد و یازده هزار تن از کارکنان این نهاد را منتشر کرد.

در کانال تلگرامی این گروه هکری، تصویری از درج شدن عکس رهبران سازمان مجاهدین خلق بر روی وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

بر اساس ادعای این گروه هکری، «۲۱۰ سایت و سامانه وزارت خارجه» جمهوری اسلامی در نتیجه حمله سایبری از دسترس خارج شده است.

همچنین بر اساس ادعای گروه هکری «قیام تا سرنگونی» اسنادی چون فهرست کارمندان وزارت خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در تمام کشورها هک شده است.

فهرست اعضای شورای مرکزی و مشاوران و فرماندهان پایگاه‌های مرکز مقاومت بسیج وزارت خارجه و همچنین فهرست سازمان بسیج کربلا در وزارت خارجه جزو اسناد هک‌شده است.

شماره تلفن‌های مقام‌های وزارت خارجه و همچنین فهرست خودروهایی که در اختیار این مقامات است نیز منتشر شده است.

تصویری از گذرنامه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در میان اسناد به‌دست‌آمده این گروه است.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» خرداد پارسال نیز شمار زیادی از سامانه‌های شهرداری تهران را هک کرد و حدود ده ماه پس از آن، یک مقام متروی تهران اعلام کرد وضعیت سامانه فروش بلیت مترو همچنان به دلیل آن حمله سایبری دچار اختلال است.

در آن زمان و در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «۵۱۳۸ دوربین کنترلی» در شهرداری تهران هک و از دسترس خارج شدند.

پیشتر هم در موردی مشابه، حدود ۵۰ دامنه سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی جمهوری‌اسلامی اوایل اردیبهشت‌ماه پارسال هدف حملات سایبری قرار گرفت و هک شد.

در پی رخنه هکرها، تصاویری از مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، و مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران، همراه با تصویری از رهبر جمهوری‌اسلامی با ضربدر قرمز، در صفحه‌ اصلی وب‌سایت وزارت جهاد کشاورزی به نمایش درآمد.

در آن مورد نیز گروه هکرهای هوادار سازمان مجاهدین خلق موسوم به «قیام تا سرنگونی» مسئولیت حمله سایبری را بر عهده گرفتند.

حملات هکری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان ۱۴۰۰ اشاره کرد که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز دچار مشکل شد.

در گذشته نیز بیلبوردهای دیجیتال شهری با حمله هکری و شعار «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» هک شده بود.

یک گروه هکری که خود را «تپندگان» می‌نامد نیز در سال‌های گذشته در اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی، وب‌سایت و سیستم دست‌کم دو فرودگاه مشهد و تبریز را هک کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *