رئیس پیشین بانک مرکزی: حداکثر فروش نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه در روز است

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۹

رئیس پیشین بانک مرکزی ایران روز دوشنبه هشتم خرداد فاش کرد حداکثر فروش نفت ایران، ۱.۲ میلیون بشکه در روز است ولی تهران ناچار است که همین مقدار را نیز با تخفیف به مشتریان بفروشد.

عبدالناصر همتی در توییتی نوشت که درآمد ماهانه ایران از فروش نفت با تخفیف تنها ۲.۲ میلیارد دلار است.

او نوشت عراق با صادرات روزانه ۳.۳ میلیون بشکه نفت در ماه آوریل، ۷.۷ میلیارد دلار درآمد داشت و سرانه ماهانه ۱۸۳ دلار را برای مردم خود تأمین کرد.

آقای همتی در مقایسه میان ایران و عراق، درآمد کشور را معادل ۱۴ درصد درآمد همسایه غربی دانست و نتیجه‌گیری کرد که ایران کماکان با «کسری بودجه، تورم، رشد قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم» روبروست.

رئیس پیشین بانک مرکزی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ رقیب ابراهیم رئیسی بود، وضعیت جاری کشور را ناشی از سیاست‌هایی دانست که به تداوم تحریم‌ها علیه ایران منجر شده ا

مقامات دولت رئیسی در دوره اخیر مدعی بوده‌اند که صادرات نفت کشور به «حال عادی» بازگشته است. اما رسانه‌های اقتصادی ایران در روزهای گذشته نوشتند که صادرات ایران در ماه آوریل (از ۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) به کمترین میزان خود طی ۴۰ سال گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز، ایران بخش اعظم نفت خود را از طریق واسطه‌ها، بویژه دلالان مالزی، به چین تحویل می‌دهد.

بهای پایه نفت کشورهای عضو اوپک در حال حاضر ۷۳ دلار و یا کمی بیشتر است، که با لحاظ آن، قیمت نفت سنگین ایران می‌بایست حدود ۶۹.۹ دلار باشد اما آقای همتی و شمار دیگری از مقامات غیررسمی ایران تأکید دارند که ایران با قائل شدن تخفیف‌های چشمگیر مشتریان را به سوی خود جلب می‌کند.

سایت اویل‌پرایس به تازگی نوشت تخفیف ایران برای مشتریان چینی تا ۴۴ درصد هم بوده است و چین پرداخت‌های خود را با ارز «یوآن» انجام می‌دهد که ایران به ناچار باید تنها کالاهای چینی خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *