مولوی‌ عبدالحمید: اعترافات رئیس سابق اوین “تکان دهنده” است

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۲

امام‌ جمعه زاهدان با اشاره به اعدام‌های دهه شصت، روایات رئیس سابق اوین از اعدام زندانیان را “تکان دهنده” خواند. نمازگزاران پس از نمازجمعه شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از امام جمعه اهل سنت زاهدان سر دادند.

به دنبال سخنان مولوی عبدالحمید در نماز جمعه ۱۲ خرداد، نمازگزاران مانند بسیاری از جمعه‌های گذشته راهپیمایی کرده و علیه حاکمان جمهوری اسلامی شعار دادند.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اعدام‌های دهه شصت، روایت اخیر رئیس زندان‌های اوین و گوهردشت در آن سال‌ها را “تکان دهنده” خواند.

او با اعلام اینکه “علما نباید در این باره سکوت کنند” افزود: «روحانیون نباید به حکومت وابسته باشند و در برابر اقدامات جمهوری اسلامی سکوت کنند. آنها باید در کنار مردم باشند، حقایق را بگویند و بی‌طرف و مستقل عمل کنند.»

اشاره عبدالحمید به سخنان اخیر حسین مرتضوی زنجانی، رئیس زندان‌های اوین و گوهردشت در دهه شصت است که اخیرا در کلاب‌هاوس مطرح شد.

مرتضوی زنجانی از نقش مقامات ارشد جمهوری اسلامی در اعدام‌های آن دوره پرده برداشت و با نام بردن از “هیات مرگ” گفت: «خیلی افراد بی‌گناه کشته‌ شدند. صریح می‌گویم، بی‌گناه کشته شدند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد، پیش از این درباره اعدام‌های سال ۶۷ شنیده بود اما نه با جزئیات.

او در بخش دیگری از سخنانش به اعترافات مرتضوی زنجانی اشاره کرد که گفته بود، در جریان اعدام‌های آن سال‌ها به زندانیان دختر محکوم به اعدام “تجاوز” شده بود.

مولوی عبدالحمید با استقبال از گفته‌های مرتضوی زنجانی، دیگر علما را نیز تشویق کرد تا در مقابل مشکلات مردم سکوت نکنند و  ادامه داد: «وابستگی اقتصادی و مالی علما به حاکمیت باعث می‌شود که نتوانند واقعیت‌های جامعه را آن‌طور که هست بگویند. حکومت‌ها و دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و هیچ نظامی تا قیامت باقی‌ نمی‌ماند.»

این روحانی پرنفوذ  با انتقاد از پرداخت بودجه به حوزه‌های علمیه در ایران ادامه داد: «ممکن است این انتقادم درباره بودجه حکومتی حوزه‌های علمیه، موجب رنجش علما شود ولی من از ابتدای پیروزی انقلاب هم هشدار داده بودم، نباید مساجد و حوزه‌های علمیه از دولت حقوق بگیرند چرا که وقتی حکومت به روحانیون حقوق بدهد، آنان را به خود وابسته می‌کند و دهان روحانیون بسته می‌شود.»

اختلال در اینترنت مانع پخش زنده سخنرانی مولوی عبدالحمید شد

پخش سخنرانی مولوی عبدالحمید که معمولا از برخی از شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌شود،  روز جمعه ۱۲ خرداد با اختلال روبه‌رو شد.

حکومت در ماه‌های گذشته بارها در زمان سخنرانی عبدالحمید دست به این کار زده و با ایجاد اختلالاتی مانع از پخش مستقیم سخنرانی مولوی عبدالحمید در نماز جمعه مسجد مکی زاهدان شده است.

جمعه اعتراضی دیگری در زاهدان

کمپین فعالین بلوچ ویدئوهایی را هم‌رسان کرده که مردم در آن علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

در این تظاهرات از جمله شعار داده می‌شد: «سلطنت ولایت یکصد سال جنایت» در صحنه‌هایی دیگر  شعار “قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان” شنیده می‌شود.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *