فیروز نادری از مدیران سابق برنامه‌های منظومه شمسی ناسا درگذشت

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۰

فیروز نادری، مهندس برجسته ایرانی چند هفته بعد از جراحت شدید نخاعی در یک سانحه، در سن ۷۷ سالگی در آمریکا درگذشته است. آقای نادری که در طول زندگی حرفه‌ای سمت‌های مختلفی در آزمایشگاه رانش جت ناسا داشت، در سال‌های اخیر در حمایت از جنبش دمکراسی‌خواهی در ایران فعالیت می‌کرد.

محمد عیسایی، خواهر زاده فیروز نادری، خبر درگذشت او را عصر جمعه در اینستاگرامش اعلام کرد.

در بیانیه‌ای که ساعتی بعد به زبان انگلیسی در حساب های توییتری و ایسنتاگرام دکتر نادری منتشر شده آمده است: «با نهایت اندوه، درگذشت دکتر فیروز نادری در روز جمعه نهم ژوئن را اعلام می کنیم. فیروز در ساعات آخر زندگی، مثل باقی زندگی، از عشق و ستایش عزیزانش برخوردار بود. اطلاعات درباره مراسم یادبود زندگی فوق‌العاده او در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

آقای نادری هفته گذشته‌ با انتشار عکسی در فیسبوک از خود بر تخت بیمارستان نوشته بود که دچار آسیب نخاعی شده است.

او گفت در پی افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفته و به دلیل برخورد سرش به دیوار و جابجایی مهره گردن، از گردن به پایین فلج شده است. او در آن پست گفته بود که عمل جراحی‌اش روز دوشنبه اول خرداد انجام شده و دوران نقاهت چهار تا پنج ماه طول می‌کشد.

فیروز نادری، متولد شیراز، برای بیش از سه دهه در ناسا کار کرده بود. او در زمستان ۲۰۱۶ از این سازمان بازنشسته شد.

دکتر نادری برای یک دوره مدیر بخش اکتشافات منظومه شمسی آزمایشگاه رانش جت ناسا بود.

او قبل از آن هم سمت‌های مهم دیگری از جمله هدایت برنامه اکتشاف مریخ (۲۰۰۰-۲۰۰۵) را در این سازمان به عهده داشت؛ برنامه‌ای که شامل پرتاب موفقیت‌آمیز اُدیسه مریخ، فرود مریخ‌نوردهای اکتشافی بر این سیاره (اسپیریت و آپورچونیتی) و توسعه مدارگرد شناسایی مریخ می‌شد.

او همچنین برای مدتی (۱۹۹۶-۲۰۰۰) برنامه «اوریجین» را مدیریت کرد که یک برنامه بلندپروازانه و غنی از فناوریها برای جست‌وجوی سیارات مشابه زمین در اطراف سایر ستارگان بود.

او در رشته مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دکتری گرفت و در سال ۱۹۷۹ به آزمایشگاه رانش جت ناسا (جی پی ل) پیوست.

او عضو موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) بود و جوایز متعددی از جمله مدال رهبری برجسته ناسا، مدال تالار مشاهیر فناوری فضایی و بالاترین جایزه ناسا «مدال خدمات ممتاز» را دریافت کرده بود.

در پی انتشار خبر درگذشت او بسیاری از چهره‌های برجسته جامعه ایرانی به خصوص مخالفان حکومت ایران به آقای نادری ادای احترام کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشت: «از خبر درگذشت جناب فیروز نادری بسیار متاثر و غمگین شدم. دکتر نادری از مفاخر علمی ایران بود که خدمات شایانی به جهان دانش و تکنولوژی کرد. او ایران را دوست داشت و تا آخرین روزهای زندگی پربارش به دنبال راهی برای کمک به هم‌میهنانش بود. تلاش‌های فیروز نادری برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به جوانان ایرانی در اوج انقلاب ملی ایران هرگز از یادها نمی‌رود. فقدان این دانشمند بنام کشورمان را به ملت ایران و به‌ویژه خانواده و دوستدارانش تسلیت می‌گویم. یادش گرامی، و نامش همیشگی!»

حامد اسماعیلیون در توییتی نوشت: «زندگی خود را وقف انسان و علم کرد. هیچ‌گاه زادگاهش ایران و هموطنانش را فراموش نکرد و در تلاش برای رسیدن به آزادی و دموکراسی در سرزمین مادری‌اش، یار ایرانیان بود. بدرود دکتر فیروز نادری عزیز.»

حساب کاربری فلات ایران در توییتر که معمولا عکس‌هایی از ایران منتشر می‌کند هم نوشت: «قلبی که برای ایران می‌تپید خاموش شد.»

مسیح علی نژاد نوشت: «از شنیدن خبر درگذشت دکتر فیروز نادری عمیقا متاسف شدم. او انسانی برجسته بود که قلبش همیشه برای سرزمینش می‌تپید و نام آن را در جهان بلند می‌کرد. دکتر نادری در آرزوی دیدن آزادی و رفاه برای مردمش بود که اسیر حکومتی داعشی شده‌اند. امید که روزی در ایرانِ آزاد نامش گرامی داشته شود.»

آقای نادری در سال‌های اخیر بیش از پیش در حمایت از برقراری دمکراسی در ایران فعالیت می‌کرد.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *