۱۰ پول بی ارزش دنیا در سال ۲۰۲۳- جایگاه ریال ایران

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۵

جالب است بدانید که در لیست با ارزش ترین پول های جهان رتبه اول تا چهارم این لیست متعلق به قاره آسیا و همسایگان ایران است

منظور از پول بی ارزش آن پولی است که در مقایسه با سایر ارزها تضعیف شده است. یکی از دلایل اصلی تضعیف پول ملی، تورم است. هر کشوری دارای یک واحد پول مشخص است. البته در برخی از کشور ها نیز ممکن است از یک واحد پول مشترک نیز استفاده شود.

کاماپرس در ادامه این مطالب بی ارزش ترین پول های جهان را در سال 2023 به نقل از فوربز معرفی می‌کند:

1- ریال ایران
ریال ایران ضعیف‌ترین واحد پولی جهان است. هر دلار، معادل 42 هزار و 300 ریال ایران است.

پول ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی، از جمله تحریم‌هایی که ایالات متحده در سال 2018 مجدداً اعمال کرد و سایر مواردی که اتحادیه اروپا بارها اعمال کرده است، تحت فشار قرار گرفته است. نرخ تورم سالانه که به بالای 40 درصد رسیده است، عوامل دیگری هستند که منجر به ضعف ارزی و اقتصادی در ایران شده‌اند.

2- دونگ ویتنام
دومین ارز ضعیف جهان، دونگ ویتنام است قیمت 1 دلار برابر با 23 هزار و 485 دونگ ویتنام است. پول ویتنام به دلیل بازار بد املاک و مستغلات، محدودیت‌های سرمایه گذاری خارجی و کندی اخیر در فعالیت‌های صادراتی تضعیف شده است.

بانک جهانی می‌گوید علی‌رغم هر کاستی، ویتنام در حال تبدیل شدن «از یکی از فقیرترین کشورهای جهان به یک کشور با درآمد متوسط پایین‌تر است. ویتنام اکنون یکی از پویاترین کشورهای نوظهور در منطقه آسیای شرقی است.»

3- کیپ لائوس
هر 1 دلار معادل 17 هزار و 692 کیپ است. این کشور که دقیقاً در غرب ویتنام واقع شده است، تأثیر منفی زیادی از رشد اقتصادی پایین و بدهی‌‌های خارجی برده است. افزایش قیمت نفت و سیر صعودی تورم هم بی‌تأثیر نبوده است.

شورای روابط خارجی خاطرنشان می کند: «تلاش‌های اخیر دولت برای تحت کنترل درآوردن تورم، بدهی و کاهش شدید ارز کشور به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه معکوس داشته است.»

4- لئون سیرالئون
هر 1 دلار معادل 17 هزار و 665 لئون سیرالئون است. تورم بالا – بیش از 43٪ در آوریل 2023 – به علاوه ضعف اقتصادی و بدهی‌های سنگین از جمله عواملی هستند که ارزش پول این کشور غرب آفریقا را پایین آورده است. ناظران بر این باورند که مشکلات دیگری که بر پول این کشور تأثیر می‌گذارد، عبارتند از: اثرات ماندگار شیوع ابولا در دهه 2010 و جنگ داخلی قبلی، لغزش‌های سیاسی و فساد عمومی گسترده.

بانک جهانی می‌گوید: «توسعه اقتصادی سیرالئون به دلیل شوک‌های همزمان جهانی و داخلی محدود شده است.»

5- پوند لبنان
هر 1 دلار معادل 15 هزار و 12 پوند لبنان است. در مارس 2023، پوند لبنان در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسید. اقتصاد عمیقاً رکود، بیکاری بالا، بحران بانکی مداوم، هرج و مرج سیاسی و تورم چشمگیر از جمله عوامل پایین آمدن ارزش پوند لبنان هستند. قیمت‌ها در سال 2022 حدود 171 درصد بالا رفت.

صندوق بین المللی پول در مارس 2023 خاطرنشان کرد: «لبنان در یک دوراهی خطرناک قرار دارد و بدون اصلاحات سریع در بحرانی بی‌پایان گرفتار خواهد شد.»

6- روپیه اندونزی
هر 1 دلار معادل 14 هزار و 985 روپیه اندونزی است. با آنکه اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است، اما سیاست‌های اقتصادی این کشور به بن بست رسیده‌اند. با اینکه روپیه در سال 2023 سر و سامانی به خودش گرفت، اما نمی‌توان منکر کاهش ارزش نرخ ارز این کشور شد.

در مارس 2023، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که انقباض اقتصادی جهانی می‌تواند فشار مجددی بر روپیه وارد کند.

7- سوم ازبکستان
هر 1 دلار معادل 11 هزار و 420 سوم است. این کشور آسیای مرکزی، از سال 2017 اقدام به انجام اصلاحات سیاسی کرده است. هر چند، کند شدن رشد اقتصادی، تورم شدید، بیکاری بالا، فساد گسترده و فقر مزمن نفس سوم ازبکستان را بریده‌اند.

آژانس رتبه‌بندی فیچ در مارس 2023 نوشت: «با آنکه دولت ازبکستان سعی کرد انعطاف زیادی در برابر بحران ناشی از جنگ اوکراین نشان دهد، اما باز هم ابهامات زیادی در اقتصاد این کشور به چشم می‌خورد.»

8- فرانک گینه
هر 1 دلار معادل 8 هزار و 650 فرانک است. با وجود فراوانی منابع طبیعی مانند طلا و الماس، گینه دچار تورم بسیار بالایی است. این کشور که در جنوب صحرای آفریقا واقع شده است، درگیر تورم بسیار شدیدی است. ناآرامی‌های سیاسی و هجوم پناهجویان لیبریا و سیرالئون هم به کندی رشد اقتصادی این کشور دامن زده‌اند.

واحد اطلاعات اکونومیست می‌نویسد: «بی‌ثباتی سیاسی و کاهش چشم‌انداز رشد جهانی، فعالیت‌های اقتصادی گینه را در سال ۲۰۲۳ پایین‌تر از پتانسیل (البته بر اساس استانداردهای منطقه‌ای همچنان قوی) نگه می‌دارد.»

9- گوارانی پاراگوئه
هر 1 دلار معادل 7 هزار و 241 گوارانی است. پولشویی، قاچاق مواد مخدر و تورم بالا – نزدیک به 10 درصد – باعث تضعیف گوارانی پاراگوئه شده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول در آوریل 2023 توضیح داد: «چشم‌انداز اقتصادی میان‌مدت [در پاراگوئه] همچنان مطلوب است، اما خطرات ناشی از بدتر شدن چشم‌انداز جهانی و رویدادهای شدید آب‌وهوایی وجود دارد.»

10- شیلینگ اوگاندا
هر 1 دلار معادل 3 هزار و 741 شیلینگ است. علی‌رغم اینکه اوگاندا کشوری سرشار از منابع نفت، طلا و قهوه است، پول آن به دلیل سابقه رشد اقتصادی ناپایدار، بدهی‌های قابل توجه و ناآرامی‌های سیاسی دچار مشکل شده است. سیل پناهجویان از سودان مجاور بر این فشار افزوده است.

با ارزش ترین پول دنیا

با ارزش ترین واحد پول دنیا متعلق به کدام کشور است؟ سازمان ملل 180 واحد پولی را به رسمیت شناخته؛ اما از این 180 واحد کدام ارز، عنوان با ارزش ترین پول دنیا را به خود اختصاص داده است؟ واحد پول هر کشور بخش بسیار مهمی از اقتصاد آن را شامل می شود؛ از طرفی ارزش پول به کاهش یا افزایش نرخ ارز وابسته است. در واقع نرخ ارز، میزان پولی را می گویند که باید در به ازای خرید یک واحد پول مرجع (مانند یورو، دلار، پوند) پرداخت شود و این نکته ارزش پول یک کشور را مشخص می‌کند. هنگامی که ارزش پول یک کشور کم می شود و یا قیمت ارز خارجی گران می شود صادرات از آن کشور برای اتباع خارجی ارزان می گردد ولی در مقابل واردات برای اتباع داخلی گران می شود. در نتیجه هر چه ارزش واحد پول یک کشور افزایش پیدا کند، قیمت اجناس وارداتی برای آن کشور ارزان می شود و روند مثبتی در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد می کند. در ادامه با لیست و جدول با ارزش ترین پول دنیا 2023 مواجه شده و می‌توانید ارزش پول کشورها به ترتیب را مشاهده کنید.

با ارزش ترین پول های جهان

جالب است بدانید که در لیست با ارزش ترین پول های جهان رتبه اول تا چهارم این لیست متعلق به قاره آسیا و همسایگان کشور ایران می باشد که در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

رتبه اول با ارزش ترین پول دنیا به دینار کویت (KWD) تعلق دارد که در سال 1961 میلادی معرفی شده است. کویت کشوری با اقتصاد پایدار بوده که در آن مالیات وجود ندارد و نرخ بیکاری هم بسیار ناچیز می باشد. ارزش بالای دینارکویت به انبوهی از ذخایر نفتی که در این کشور وجود دارد وابسته می باشد. دینار کویت به پول ایران معادل با 911,700 ریال است. عکس دینار کویت را در ادامه مشاهده نمایید.

1 دینار کویت= 1,711,700 ریال ایران
1 دینار کویت= 3.30 دلار آمریکا

دینار بحرین
بحرین دومین کشوری است که باارزش ترین پول دنیا را دارد. این کشور جزیره ای که در خلیج فارس واقع شده نیز ذخایر نفتی و فرصت های شغلی فراوانی را دارا می باشد که سبب گشته موقعیتی بسیار خوب را در جهان پیدا کند. دینار بحرین (BHD) در سال 1965 میلادی به جای روپیه خلیج فارس معرفی گشت و خیلی زود ارزش بالا پیدا کرد. اگر بخواهیم تبدیل دینار به تومان را انجام دهیم و بگوییم هر دینار چند تومان است باید ذکر کنیم 1 دینار بحرین برابر با حدود721,800 ریال است.

1 دینار بحرین= 1,402,800 ریال ایران
1 دینار بحرین= 2.65 دلار آمریکا

ریال عمان
کشور عمان اقتصادی توسعه یافته دارد و پول آن نیز جزء پول های ارزشمند دنیا به حساب می آید. واحد پول عمان در گذشته روپیه هند و ماریا ترزا بوده و بعدها ریال عمان (OMR) جایگزین آن ها شد. لازم به ذکر است که بگوییم این کشور نیز دارای ذخایر فراوان نفت می باشد. قیمت پول عمان را به دلار آمریکا و ریال ایران مشاهده می کنید:

1 ریال عمان= 1,364,700 ریال ایران
1 ریال عمان= 2.60 دلار آمریکا

دینار اردن
دینار اردن با کد ارزی (JOD) به 10 درهم، 100 قرش و 1000 فلس تقسیم می شود. با وجود این که اردن از لحاظ ذخایر نفتی شرایط مشابه کشورهای بالا را ندارد و از اقتصاد پر رونقی هم برخوردار نیست اما پول آن ارزش بالایی دارد و در بین پول های جهان مهم شمرده می شود.

1 دینار اردن= 1.41 دلار آمریکا

پوند انگلیس
بسیاری از مردم گمان می کنند که پوند انگلستان بیشترین ارزش را در بین پول های دنیا دارد در حالی که رتبه پنجم لیست با ارزش ترین پول دنیا به آن تعلق دارد. یک نکته جالب که در رابطه با پوند انگلیس (GBP) وجود دارد این است که قدیمی ترین واحد پولی جهان به حساب می آید که واحد کوچکتر آن پنی نام دارد و هر پوند برابر با 100 پنی می باشد. عکس پوند انگلیس و قیمت پوند انگلیس در زیر دیده می شود:

1 پوند انگلیس= 653,420 ریال ایران
1 پوند انگلیس= 1.21 دلار آمریکا

دلار جزیره کیمن
دلار جزیره کیمن که با کد ارزی (KYD) از آن یاد می شود یکی دیگر از پول های ارزشمند دنیا می باشد که هیچ گونه مالیاتی هم به آن تعلق نمی گیرد. این واحد پول نخستین بار در سال 1972 رونمایی شد.

1 دلار کیمن= 1.20 دلار آمریکا

یورو اتحادیه اروپا
یورو به عنوان یکی از معتبرترین ارزهای جهان شناخته می شود که کد ارزی آن (EUR) می باشد. این واحد پول که در سال 1999 معرفی شده است، در کشورهای اروپایی نظیر بلژیک ، اسپانیا ، فرانسه ، آلمان ، پرتغال ، ایتالیا ، یونان و هلند مورد استفاده قرار می گیرد. یورو که بزرگترین قدرت تجاری دنیا را شکل داده امروزه بیش از دلار ارزش دارد. پاسخ این سوال که یک یورو چند تومان است و تبدیل یورو به تومان به شرح زیر می باشد:

1 یورو= 567,720 ریال ایران
1 یورو= 1.08 دلار آمریکا

فرانک سوئیس
سوئیس یکی از کشورهای ثروتمند و البته توریستی دنیا است که واحد پول معتبری هم دارد. فرانک (CHF) واحد پول کشورهای سوئیس و لیخن اشتاین می باشد که یک تفاوت اساسی با سایر پول های دنیا دارد و آن عمودی بودن اسکناس های آن است. قیمت فرانک سوییس عبارت است از:

1 فرانک سوئیس= 585,600 ریال ایران
1 فرانک سوئیس= 1.03 دلار آمریکا

دلار آمریکا
دلار آمریکا (USD) یکی دیگر از معتبرترین پول های جهان است که در هر کجای دنیا می توانید از آن استفاده کنید. دلار در ایران هم اهمیت بالایی دارد و افراد زیادی با تفکر سرمایه گذاری نسبت به خرید آن اقدام می کنند و همین امر سبب می شود که قیمت دلار در ایران به صورت همه روزه توسط افراد بی شماری رصد می گردد. هم اکنون قیمت دلار آمریکا به شرح زیر می باشد:

1 دلار آمریکا= 523,470 ریال ایران (تبدیل دلار به ریال)

دلار استرالیا
استرالیا که اقتصادی قدرتمند در دنیا دارد، یکی از با ارزش ترین واحدهای پولی دنیا را در اختیار داشته که با علامت اختصاری AU$ یا $.A شناخته می شود. همچنین خوب است بدانید کد ارزی دلار استرالیا AUD می باشد.

1 دلار استرالیا= 348,000 ریال ایران
1 دلار استرالیا= 0.65 دلار آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *