هیمن مصطفایی زندانی سیاسی کرد اعدام شد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۳۱

بر اساس گزارش منابع حقوق‌بشری، حکم اعدام «هیمن مصطفایی»، زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان سنندج، بامداد روز چهارشنبه۳۱خرداد به اجرا درآمد.

هیمن مصطفایی بیش از ۱۰سال قبل در ارتباط با پرونده قتل یک عضو سپاه پاسداران بازداشت و سال‌ها برای اعتراف اجباری به این قتل تحت شکنجه قرار گرفت.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی نوشته است که حکم اعدام این زندانی سیاسی در حالی اجرا شد که از شامگاه ۳۰خرداد تا بامداد امروز، خانواده این زندانی و شماری از فعالان مدنی کردستان مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و خواستار لغو اعدام او بودند.

شش سال قبل در چنین روزی قرار بود حکم اعدام این زندانی سیاسی اجرا شود، اما پس از برگزاری یک تجمع اعتراضی از سوی خانواده این زندانی و شماری از فعالان مدنی، اجرای حکم با کسب موافقت خانواده مقتول، موقتا متوقف شد.

این‌بار اما ۲۹خرداد۱۴۰۲، منابع حقوق بشری از انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم خبر دادند و باوجود شکل گیری تجمع و اعتراض، حکم اعدام او اجرا شد.

هیمن مصطفایی متولد ۱۳۶۸ و ساکن شهر «کانی دینار» از توابع شهرستان مریوان بود.

آقای مصطفایی از تاریخ  ۱۱اسفند۱۳۹۱ به اتهام قتل یک عضو سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد. او به گواه منابع آگاه، در دوران بازجویی به‌شدت تحت «شکنجه‌های جسمی و روحی » قرار گرفته و ناچار به اعتراف اجباری علیه خود و پذیرفتن اتهام قتل «ابراهیم محمدی» شده بود.

این زندانی در زمان نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات، از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نیز محروم شده بود.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارش خود نوشته است که هیمن مصطفایی در دادگاه کیفری سنندج به اتهام «نگهداری اسلحه» به تحمل چهار سال حبس محکوم و از بابت اتهام «قتل عمد»، به قصاص محکوم شد.

این پرونده سه متهم دیگر به نام‌های «بیان کاکه‌یی»، «هیوا دادآفرین» و «خلیل شیرزادی»، از شهروندان مریوان داشت که متهم به مشارکت در قتل این عضو سپاه بودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در مهر۱۴۰۱ و پس از اعتراضات گسترده زندانیان در زندان مرکزی شهر سنندج، دادستان این شهر پرونده برخی از زندانیان از جمله هیمن مصطفایی را به‌صورت ویژه برای اجرای حکم اعدام به اجرای احکام ارسال کرده و به همین سبب، هیمن مصطفایی از روز ۹مهر۱۴۰۱، به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد.

هیمن مصطفایی ۵ ماه پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات، دست به اعتصاب غذایی ۱۰ روزه زد و دوباره به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد، تا روز ۲۹خرداد که منابع حقوق بشری از احتمال اجرای حکم او و انتقال وی به سلول انفرادی خبر دادند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق‌بشر ایران مستقر در نروژ، از ابتدای سال میلادی تاکنون ۳۴۹ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *