دانشجویان دانشگاه هنر؛ نه اجبار،نه سرکوب و نه دوشکا دیگر اثر ندارد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۳

پس از سرکوب خشونت‌آمیز تحصن دانشجویان دانشگاه هنر توسط نیروهای حراست و امنیتی، تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران با انتشار بیانیه‌ای ضمن تقدیر از بیانیه‌های حمایت‌‌‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های دیگر و حمایت‌های مردمی از اعتراضات‌شان، نوشتند: «نه اجبار، نه سرکوب و نه دوشکا دیگر خراشی بر پولاد ارادهٔ ما نخواهد انداخت٬ چرا که امروز یک ایران پشت ماست».

دانشجویان معترض دانشگاه هنر نوشته‌اند: «گذشت آن زمان که بغض فروخورده باشیم، امروز خاری در گلوی ستمگریم». آنها تاکید کرده‌اند که در کنار خانواده‌های دادخواه و پای این خاک ایستاده‌اند، خاموشی را روا نمی‌دانند و به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

در این بیانیه که روز جمعه دوم تیر ماه منتشر شد، دانشجویان نامه خود را «به نام بلند آزادی» و با «یاد صانع ژاله» آغاز شده است. صانع ژاله جوان اهل شهر پاوه و دانشجوی هنرهای نمایشی دانشگاه هنر تهران بود که در جریان اعتراضات جنبش سبز و تظاهرات روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

آنها در بخشی از این بیانیه با اشاره به حمایت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و همچنین حمایت‌های عمومی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه هنر «نه» این دانشجویان به مقام‌های جمهوری اسلامی، نوشتند: «ما جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر روی ماه یکایک شما خواهران و برادران آزاده و شجاع‌دلمان را می‌بوسیم و بار دیگر با شما عهد می‌بندیم که به بندبندِ پیمان‌نامه‌های پرمهرتان وفادار می‌مانیم.»

دانشجویان دانشگاه هنر نوشته‌اند: «ما نیز به مبارزهٔ خود برای ایرانی آزاد ادامه می‌دهیم و در کنار شما تا جان در بدن هست، تن به ظلم نخواهیم داد» و «ثابت خواهیم کرد که هیچ‌چیز به عقب برنمی‌گردد».

دانشجویان دانشگاه هنر همچنین ممنوع‌الورودی، تعلیق و اخراج دانشجویان دانشگاه‌ها را محکوم کرده‌اند و نوشته‌اند: «ما آنچه بر ما رفت را هرگز فراموش نخواهیم کرد. اخیراً مطلع شدیم که نااهلان دوست عزیزمان علیرضا برادران شرکا را از دانشگاه امیرکبیر اخراج کرده‌اند. می‌بینیم که هنوز درس نگرفته‌اند و نمی‌دانند که ما هیچ‌گاه یکدیگر را تنها نمی‌گذاریم.»

در این بیانیه همچنین به بخشی از بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در حمایت از اعتراضات دانشجویی اشاره شده که در آن آمده بود: «گذشت آن زمان که بغضِ فروخفته باشیم، ما رودِ خروشانیم»، دانشجویان دانشگاه هنر تهران نوشتند: «دانشجویان دانشگاه هنر تهران در ادامه نوشتند: «گذشت آن زمان که بغض فروخورده باشیم، امروز خاری در گلوی ستمگریم. ما ایستاده‌ایم، کنار خانواده‌های دادخواه، کنار زخم‌خوردگان این سال‌های سیاه» و «پای این خاک ایستاده‌ایم و خاموشی را روا نمی‌دانیم».

در این بیانیه، دانشجویان دانشگاه هنر با اشاره به اینکه «پیروزی بزرگ یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد»، نوشتند: «تنها به ‌پشتوانهٔ کنش‌های کوچک و بزرگ ایستادگی است که می‌توان این خانه را از نو ساخت. پس دل قوی داریم که تاریکی رفتنی است. و ما پیش می‌رویم، دست در دست هم، به سوی آزادی.»

در همین حال شماری از کنشگران و تشکل‌های ایرانی حقوق «رنگین‌کمانی‌ها» هم با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر اعلام کردند.این فعالان و تشکل‌ها در بیانیه‌ای که روز جمعه دوم تیر منتشر کردند، از اعتراض دانشجویان هنر دانشگاه تهران به اجباری شدن پوشیدن مقنعه با عنوان «صدای نه اکثریت جامعه به کلیت نظام جمهوری اسلامی» نام بردند.

از آغاز اعتراضات سراسری به قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در صد و چهل و چهار دانشگاه ایران اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت که با سرکوب شدید حکومت همراه بود. بنابر اعلام کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان دست‌کم بیش از ۷۵۰ دانشجو توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده‌اند، هزاران دانشجو با احکام سنگین انظباطی نظیر تعلیق ، اخراج و تبعید تحصیلی روبه‌رو شدند. با این حال به نظر می‌رسد این سرکوب هنوز نتوانسته اعتراضات دانشجویان را خاموش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *