تهدید دوباره رادان و حضور گسترده گشت‌‌های حجاب در سواحل پارک‌های‌ ایران

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۵

همزمان با آغاز تابستان و در حالی که فرمانده کل نیروی انتظامی بار دیگر زنان ایرانی را در زمینه تحمیل حجاب تهدید کرده، گزارش‌ها حاکی از گشت‌زنی گسترده نیروهای انتظامی در سواحل دریا و بوستان‌های کشور است.

احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کشور روز یکشنبه چهارم تیر گفت: «قرار نیست عده‌ای ناهنجار و قانون‌شکن بتوانند ارزش‌های دینی مردم ما و امنیت مردم را به سخره بگیرند.»

او مردم را در زمینه حجاب اجباری بار دیگر تهدید کرد و گفت: «در هنجار گریزان ایجاد هراس می‌کنیم.»

همزمان عزیزالله ملکی فرمانده انتظامی گیلان به رسانه‌ها گفت که هزار و ۱۰۰ نیرو در طرح‌های موسوم به «سالم‌سازی دریا» در استان از اول تیر به کار گرفته شده‌اند.

او افزود: «۲۱۰ واحد گشت خودرویی و ۹۸ واحد گشت پیاده تابستان امسال در طرح سالم‌سازی دریا در استان فعالیت دارند.»

این مقام نیروی انتظامی شهروندانی را که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند «هنجارشکن» خواند و گفت با آنان برخورد می‌شود.

روز شنبه، ویدیویی به دست ایران اینترنشنال رسید که نشان می‌داد گشت موتورسواران یگان‌ویژه در ساحل فرح‌آباد ساری تردد کرده و مانور می‌دهند.

در استان مازندران نیز حسن مفخمی، فرمانده انتظامی این استان چندی پیش در بازدید از ساحل بابلسر گفت: «در این استان و در شهرستان‌های ما، خدای ناکرده کسی خواست ناهنجاری کند، به حکم قانون گردنش را بشکنید، پاسخش هم با من.»

همچنین، او از اختصاص سه دستگاه دوربین هوشمند با ویژگی ثبت چهره و شناسایی هویت افراد خبر داد.

در جنوب ایران نیز، راضیه سلطان عباسی، معاون حوزه علمیه خواهران هرمزگان از فعالیت بیش از ۵۰۰ زن طلبه در استان برای «امر به معروف و نهی از منکر» حجاب خبر داد.

او گفت: «آنها با راه‌اندازی غرفه‌های عفاف و حجاب در سواحل، پارک‌ها و محافل عمومی به فعالیت‌هایی از جمله تذکر لسانی و اهدای هدایا پرداختند.»

در شرق ایران هم محمدرضا طالبی، معاون استاندار خراسان جنوبی خواستار ترویج پررنگ برگزاری نماز جماعت در پارک‌ها و مقابله با برداشتن حجاب اجباری در بوستان‌ها شد.

او درباره ورود نیروهای بسیج برای تذکر حجاب افزود: «نیروهای امر به معروف بیش از این نمی‌توانند ورود پیدا کنند، زیرا تبعات دارد.»

همچنین فرماندار ملایر از آغاز «اجرای طرح پاکسازی پارک‌ها و تفرجگاه‌های ملایر» خبر داد و گفت این طرح از روز جمعه آغاز شده است.

سلمان اسماعیلی گفت: «در این طرح علاوه بر کشف مقادیری مشروبات الکلی و دستگیری سه نفر در این رابطه، ۵۱ دستگاه خودرو و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شدند.»

او افزود: «همچنین علاوه بر ۸۰ مورد تذکر لسانی، برای ۴۰ نفر نیز از طریق سامانه ناظر اخطاری مبنی بر رعایت حجاب صادر شده است.»

با وجود خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی و شعارها علیه حجاب اجباری، حکومت به ویژه نیروهای انتظامی فشار علیه زنان و دختران را افزایش داده است.

همزمان از سوی دیگر روزنامه قدس خراسان گزارش داد که در پی هجوم نیروی انتظامی به «یک مهمانی مختلط» در مجتمع آبادگران مشهد، یک جوان «در اثر سقوط از تراس طبقه ششم» کشته شد.

همچنین دو روز پیش، ویدیویی از باغ فردوس تهران به دست ایران اینترنشنال رسید که نشان می‌داد شهروندان گرد هم آمده و آهنگی را هم‌خوانی می‌کنند که ماموران نیروی انتظامی سررسیده و مانع ادامه آن می‌شوند.

اما در این شرایط نیز شهروندان به ویژه زنان و دختران به مقاومت مدنی علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند و بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی به ویژه سواحل ایران ظاهر می‌شوند.

چندی پیش، یکی از مخاطبان با ارسال ویدیویی، زنان بدون حجاب اجباری را در ساحل گیسوم تالش نشان می‌دهد و می‌گوید: «آقای رادان کجایی؟با حجاب اختیاری اومدیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *