گلرخ ایرایی، فعال حقوق‌بشر، به پنج سال زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۱

گلرخ ایرایی، فعال حقوق‌بشر و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که از ۲۸۰ روز پیش در زندان اوین به سر می‌برد، با حکم عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدیرجی قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران به پنج سال زندان قطعی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی

در متن این حکم که روز چهارشنبه ۵ تیرماه در بند زنان زندان اوین به ایرایی ابلاغ شد، آمده: «گلرخ ابراهیمی ایرایی بابت اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی با تقلیل مجازات به ۵ سال زندان قطعی محکوم شده است.»

این فعال حقوق بشر همچنین به ضبط گوشی تلفن همراه و مجازات‌های تکمیلی شامل دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت حضور در تهران و دو سال ممنوعیت حضور در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات محکوم شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده ایرایی در خصوص جزئیات این حکم به ایران اینترنشنال گفت: «درحالی‌که گلرخ ایرایی پیشتر از شرکت در دادگاه تجدیدنظر و امضای برگه تعهد و درخواست عفو امتناع کرده بود، در متن حکم صادره آمده که دفاعیات ارائه شده کافی نیست و دادگاه وقوع جرم را محرز می‌داند. در انتهای همین حکم اشاره شده که چون متهم پس از دو بار احضار، حاضر به حضور در دادگاه تجدید‌نظر و دادن تعهد نشد رای قطعی می‌شود»

به گفته این منبع مطلع، محکومیت گلرخ ایرایی بابت اتهام اجتماع و تبانی درحالی‌ست که در حکم دادگاه تجدیدنظر و در جریان جلسه دادگاه انقلاب هیچ سند و ادله‌ای به عنوان مصداق این اتهام به خانم ایرایی و وکیل مدافع او ارائه نشده است.

جلسه دادگاه تجدیدنظر گلرخ ایرایی روز یکشنبه ۲۸ خرداد بدون حضور او برگزار شد و خانم ایرایی از شرکت در دادگاه تجدیدنظر، امضای برگه تعهد و درخواست عفو امتناع کرد.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *