دادگاه توماج صالحی پشت درهای بسته؛ نماینده پارلمان آلمان: «رژیم ایران» از چه می‌ترسد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۲

یک منبع آگاه به بخش فارسی صدای آمریکا گفت دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، خواننده رپ، صبح یکشنبه ۱۱ تیر پشت درهای بسته برگزار شد.

یی‌ون ری، نماینده پارلمان آلمان که از جمله کفیلات سیاسی توماج صالحی است، در توییتی با بازنشر خبر مربوط به برگزاری مخفیانه دومین جلسه دادگاه توماج پشت درهای بسته پرسید: «رژیم ایران از چه چیزی می‌ترسد؟» او در ادامه هشدار داد حکم توماج ممکن است هر آن اعلام شود و به همین خاطر، باید در مورد او آگاهی‌رسانی شود و ساکت ننشست.

برگزاری مخفیانه دومین جلسه دادگاه توماج صالحی در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته با اشاره به برگزاری غیرعلنی اولین جلسه دادگاه توماج صالحی و عدم دسترسی او به وکیل اعلام کرده بود وضعیت این معترض زندانی را «به‌دقت» تحت نظر دارد.

این وزارت‌خانه روز شنبه ۳ تیرماه در صفحه توئیتر فارسی خود، با یادآوری گزارش‌های پیشین درباره «شکنجه» توماج صالحی در زمان بازداشت و «نیاز او به مراقبت‌های فوری پزشکی» نسبت به «رفتار خشن رژیم با توماج» عمیقاً ابراز نگرانی کرده و خواستار خاتمه آن شده بود.

این در حالی است که خبرگزاری هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، به تازگی از جراحت‌های توماج صالحی ناشی از ضرب و شتم او در دوران بازداشت و عدم رسیدگی پزشکی به او خبر داده بود.

توماج صالحی که آبان ماه گذشته و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به مدت دو ماه از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود، با اتهاماتی از جمله «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» مواجه است.

وزارت خارجه آمریکا وضعیت این معترض زندانی را «آخرین نمونه از اعمال سرکوب مداوم توسط رژیم با هدف خاموش کردن و ارعاب مخالفان» خوانده و از مقامات ایران خواسته است که «توماج صالحی و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند.»

همچنین کفیلان سیاسی توماج صالحی پیشتر از برگزاری اولین جلسه دادگاه این رپر زندانی در روز یکشنبه ۲۸ خردادماه پشت درهای بسته خبر داده بودند.

نمایندگان پارلمان‌های آلمان، اتریش و ایتالیا که از جمله کفیلان سیاسی توماج صالحی به شمار می‌روند، در ویدیویی مشترک خاطرنشان کرده بودند که این دادگاه غیرعلنی «بدون اعلام رسمی» و «بدون پوشش رسانه‌ای» برگزار شده است.

وزارت خارجه آمریکا در توییت هفته گذشته خود با هشدار درباره ادامه «سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو» به وسیله «رهبری ایران» تاکید کرده بود که «جهان نظاره‌گر است.»

این وزارتخانه تصریح کرده بود:« ایالات متحده آمریکا به همکاری با متحدان و شرکای خود در جهت پاسخگو قراردادن مقامات ایران در رابطه با حقوق بشر ادامه می‌دهد.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *