پایان ماه عسل ایران و عربستان؛ ریاض: تهران هیچ حقی در میدان آرش ندارد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۵

کمی بعد از شروع فصل گرم‌ روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، عربستان اولین مخالفت علنی خود را نشان داد و گفت که ایران هیچ حقی در میدان گازی آرش ندارد.

به گزارش یورونیوز، رسانه‌های عربستان به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه این کشور نوشته‌اند که «مالکیت منابع طبیعی در میدان الدره، تنها متعلق به عربستان و دولت کویت است.»

اختلاف بر سر میدان گازی آرش که کویت و عربستان آن را «الدره» می‌نامند این روزها وارد فاز جدیدی شده است.

این منبع آگاه به خبرگزاری عربستان گفت که «مالکیت کل میدان الدره برای پادشاهی و دولت کویت است و آنها به تنهایی دارای حق مالکیت کامل برای بهره‌برداری از ثروت این منطقه هستند.» این منبع افزود که پادشاهی مذاکره برای تعیین مرزهای شرقی این میدان گازی بین عربستان و کویت و ایران را مطابق با مقررات حقوق بین‌الملل تمدید می‌کند.

این میدان گازی برای دهه‌ها محل مناقشه ایران و کویت و عربستان بوده است. چند روز گذشته هم کویت از ایران برای ازسرگیری مذاکرات بر سر تعیین حدود مرز آبی دعوت کرده بود. چرا که تهران اخیرا آمادگی خود را برای آغاز عملیات حفاری در میدان گازی آرش در خلیج فارس اعلام کرده است.

محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته از آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش خبر داده بود. خبری که باعث واکنش از سوی کویتی‌ها شد. به طوری که سعد البراک، معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت کویت مواضع ایران در قبال میدان گازی آرش را «غافلگیر‌کننده» و «در تناقض با تمام اصول بنیادین روابط بین‌الملل» عنوان کرد و گفت: «ما به صورت تمام و کمال و قاطعانه تمامی فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده ایران را پیرامون میدان گازی فراساحلی الدره رد می‌کنیم.»

به نظر می‌رسد صحبت‌های وزارت خارجه عربستان در راستا و ادامه صحبت‌های چند روز گذشته وزارت خارجه کویت است. چند روز گذشته وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «تنها دولت کویت و پادشاهی عربستان سعودی منحصرا مجاز به استفاده از ثروت طبیعی میدان الدره هستند. دولت کویت مجددا از طرف ایرانی برای آغاز مذاکرات بر سر تعیین مرز آبی دعوت می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *