لوموند : رژیم ایران می‌کوشد حمید نوری را با دو زندانی سوئدی مبادله کند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۷

لوموند روزنامۀ عصر پاریس مطلبی به چاپ رسانده دربارۀ فشارهای رژیم ایران بر دولت سوئد به منظور آزاد کردن حمید نوری که به دلیل مشارکت در قتل زندانیان سیاسی در ایران و به جرم “نقض جنایتکارانه و فاحش قوانین بین‌الملل” توسط دادگاه استکهلم به حبس ابد محکوم شده است.

به نوشتۀ لوموند، حکومت ایران که دو تبعۀ سوئدی را دستگیر و زندانی کرده قصد دارد همانند معامله‌ای که با دولت بلژیک کرد، اینبار دو تبعۀ سوئدی زندانی در ایران را با حمید نوری مبادله کند.

لوموند تصریح می‌کند که کاظم قریب‌آبادی، معاون رئیس قوۀ قضائیه ایران، مدعی شده که حمید نوری به دلایل سیاسی و در دفاع از منافع سازمان مجاهدین خلق ایران از سوی دولت سوئد به گروگان گرفته شده است.

در ژوئیه سال گذشته حمید نوری، دستیار پیشین دادستان در زندان گوهردشت به دلیل مشارکت در قتل دست کم پنج هزار زندانی سیاسی ایران در سال ۱٣۶٧ توسط دادگاه استکهلم به جرم “نقض جنایتکارانه و فاحش قوانین بین‌الملل” به حبس ابد محکوم شد.

از آن زمان تاکنون دولت ایران ضمن اعتراض به حکم صادره از سوی محکمۀ استکهلم می‌کوشد حمید نوری را آزاد کرده و به ایران بازگرداند و برای این منظور دست کم دو تبعه سوئدی را دستگیر و زندانی کرده است. به گفتۀ شبکۀ چهار تلویزیون سوئد از آن زمان یک کارمند ارشد یک نهاد بین‌المللی به نام “دانیل” به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و زندانی شده است.

علیرضا آخوندی، نمایندۀ ایرانی‌تبار مجلس سوئد، هشدار داده است که هر گونه معاوضۀ حمید نوری با شهروندان سوئدی زندانی در ایران خطایی فاحش و تهدیدی مستقیم علیه جان همۀ شهروندان سوئد و به ویژه ایرانیان دو تابعیتی این کشور خواهد بود. او سپس یادآوری کرده است که جمهوری اسلامی ایران از زمان تأسیس خود تا امروز راهبرد ربودن شهروندان خارجی و سیاست گرونگانگیری را در خدمت منافع خود به اجرا گذاشته است.

“توماس کیمس”، شهروند دانمارکی که در ایران زندانی بوده و در جریان تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک آزاد شد به روزنامۀ لوموند گفته است که او با “دانیل”، شهروند سوئدی، در زندان اوین آشنا شده و هیچ تردیدی در مورد دلایل اسارت او در ایران ندارد. “توماس کیمس” گفته است که حکومت ایران از شهروندان سوئدی یا دانمارکی به عنوان وسیلۀ مبادلۀ زندانیان استفاده می‌کنند.

اما، به غیر از “دانیل”، حکومت ایران احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه آزاد بروکسل و پزشک سوئدی ایرانی‌تبار را نیز به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم کرده است. لوموند با استناد به اسناد سرقت شده از وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران  نوشته است که این وزارتخانه پیشنهاد کرده که احمدرضا جلالی در ازای آزادی حمید نوری با دولت سوئد مبادله شود و آزادی او با استناد به دلایل بشردوستانه صورت بپذیرد. سند دیگر که در اصل یادداشت کابینۀ ابراهیم رئیسی به تاریخ یازده نوامبر سال گذشته است صریحاً از وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که با دولت سوئد پیمانی برای استرداد زندانیان امضاء کند.

سعید محمودی، دیپلمات سابق ایرانی در سوئد در گفتگو با خبرنگار لوموند معاوضۀ زندانیان میان دولت‌های ایران و سوئد را محتمل دانسته و افزوده است : “دولت سوئد ملزم است که به شهروندانش در کشورهایی که بر پایۀ اتهامات واهی زندانی شده‌اند یاری برساند. در این حال، دولت ایران نیز متاسفانه به عنوان یک دولت گروگانگیر  شناخته می شود که از شهروندان خارجی به عنوان مهره یا جهت اخاذی در بازی‌های سیاسی استفاده می‌کند.” سعید محمود در ادامه افزوده است که احتمالاً جمهوری اسلامی ایران خواهد کوشید شهروند سوئدی را که به بهانۀ رایج جاسوسی دستگیر و زندانی کرده با [حمید نوری] مبادله کند و بعید نیست که دولت سوئد نیز در این مورد مشخص چنین مبادله‌ای را موجه بداند.
رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *