دومین مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر؛ از جیب ملت به کام حکومت

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۷

اسمش را «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» گذاشته‌اند. استفاده از فرصت عیدها و عزارداری‌های مذهبی برای برگزاری مانور قدرت، توسط حاکمیت تازگی ندارد. اما دوسالی است که از فرصت غدیر به نوعی دیگر استفاده می‌کنند تا این جشن  شیعی را به مانور بزرگتری، یعنی اربعین گره بزنند.

امسال مسیر این برنامه ۱۰ کیلومتری از میدان امام حسین تا میدان آزادی و از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۰ شب  جمعه شانزدهم تیر، تدارک دیده شده بود. تفاوت برنامه امسال با سال گذشته این بود که پای برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مانند شرکت همراه اول و شرکت پست، موسسات مالی مانند بانک شهر، کارخانجات تولیدی مانند «بیژن»  نیز به این مراسم باز شده بود. هرچند که شهرداری تهران و هیات‌های مذهبی به‌ویژه آنها که به حاکمیت نزدیک‌ترند سنگ تمام گذاشته بودند.

شهرداری تهران همه امکاناتش اعم از اتوبوسرانی، مترو، آتش نشانی و پارک‌بابانان را به کار گرفته بود تا در همراهیش با اهداف نظام از هیچ تلاشی باز نمانده باشد. استقرار ۳۰۰ موکب، اهتزاز هزاران پرچم، آذین بندی، نورآرایی، نورافشانی در ۸۷ نقطه در طول مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی از دیگر بریز و بپاش‌های شهرداری بود که از جیب ملت هزینه کرد. آن هم مردمی که این روزها زیر بار فشار اقتصادی له شده‌اند و در صف‌های طولانی خرید مرغ و گوشت یخ زده، حتی جان‌شان را از دست می‌دهند.

ایستگاه‌های توزیع خوراکی، مولودی و سرودهای انقلابی، کاروان‌های شادی اسلامی، نذر اسباب بازی و تبلیغات مهدویت و غدیر، از بخش‌های اصلی این برنامه ۱۰ کیلومتری بود.

«ساسان زارع» سخنگوی ستاد مردمی «مهمونی ۱۰ کیلومتری» و معاون سابق قرارگاه بقیه الله، تامین بخش زیادی از مخارج این مراسم را به خیرین نسبت داده است.

وی در یک نشست خبری گفته بود «سال گذشته فراخوان کمک عمومی برای برگزاری این مهمونی زده شد و ۱۴۸ هزار نفر بانی خیر شدند. از ۵۰  هزار تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان بانی خیر داشتیم».

آنچه در طول این ۱۰ کیلومتر مشاهده شد بسیج امکانات شهری توسط شهرداری تهران و حضور پررنگ هیات‌ها مذهبی و موکب‌های وابسته به سازمان‌های دولتی و حمایت تمام قد حکومت از آن بود.

مانوری که به اسم جشن و مهمانی عمومی برگزار می‌شود، اما بهره برداری سیاسی و به رخ کشیدن نمادها و مناسبت‌های شیعی آن نصیب حکومت می‌شود.
عماد آذین
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *