حذف امنیتی دانشجویان از انجمن‌های علمی علوم انسانی

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۷

معاونت فرهنگی دانشگاه علامه ۱۹ نفر از نامزدهای انتخابات انجمن‌های علمی را رد صلاحیت کرد

در ادامه سرکوب نهادهای دانشجویی و فشار بر دانشجویان برای غیرفعال کردن شوراهای صنفی و انجمن‌های سیاسی، اکنون خبر تداوم این فشارها بر انجمن‌های علمی شنیده می‌شود. دانشجویان متحد با انتشار گزارشی از دانشگاه علامه طباطبایی، اعلام کرد که فشار و دخالت‌‌های گسترده نهادهای امنیتی در داخل و بیرون دانشگاه، این بار دامن انجمن‌های علمی-دانشجویی را گرفته است.

بر اساس این گزارش، در فهرست منتشر‌شده از نامزدهای انتخابات انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، نام ۱۹ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان حذف شده است. این افراد اکثرا از دانشجویان دانشکده‌های ادبیات، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مدیریت‌اند. دانشجویانی که به‌صورت غیرقانونی رد صلاحیت شده‌اند، هیچ‌گونه محکومیت انضباطی نداشته‌اند و تمامی شرایط قانونی ثبت‌نام در انتخابات انجمن‌های علمی-دانشجویی را دارا بودند.

دانشجویان متحد خبر داد که در‌پی پیگیری و ارسال نامه‌های اعتراضی این دانشجویان، معاونت فرهنگی دانشگاه علامه تنها با ۱۲ نفر از آن‌ها تماس گرفته و تایید صلاحیت آن‌ها را صرفا به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر اجتناب از اقدام‌های سیاسی در قالب انجمن علمی مشروط کرده است.

تعهدنامه‌ای بدون سربرگ و غیررسمی که اخذ آن اقدامی کاملا غیرقانونی است. این در حالی است که نمی‌توان تنها به بهانه عضویت در انجمن‌های علمی، از حق دانشجویان برای اظهارنظر سیاسی گذشت. فعالیت بسیاری از انجمن‌های علمی در مواردی با سیاست گره خورده است. انجمن‌های مدیریت، علوم اجتماعی و حتی علوم ارتباطات نمی‌توانند مسائل سیاسی روز را از فعالیت‌هایشان حذف کنند و به آن نپردازند و فعالیت در زمینه علوم‌ انسانی ایجاب می‌کند که فرد درباره وضعیت سیاسی، هوشیار و کنشگر باشد.

نهادهای امنیتی در ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای مقابله با فضای علمی و دانشجویی کرده‌اند و به هرگونه تجمع و کار گروهی، واکنشی امنیتی نشان داده‌اند.

دانشجویان متحد با انتقاد از وضعیت کنونی دانشگاه علامه نوشته: «معاونت فرهنگی مطابق قانون موظف است برای تایید صلاحیت‌ دانشجویان تنها آرا کمیته انضباطی دانشگاه را به رسمیت بشناسد، اما به دلایل نامشخص صلاحیت عده‌ای از دانشجویان رد شده است و عده‌ای دیگر را به امضای یک تعهدنامه غیرقانونی وادار می‌کنند.»

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی هر روز تلاش‌های بسیاری برای غیرفعال کردن انجمن‌های حوزه علوم انسانی انجام می‌دهد. در روزهای گذشته فشارهای شهرداری تهران برای تعطیلی خانه اندیشمندان علوم انسانی، یکی از مجموعه فعالیت‌هایی است که در این راستا شکل گرفت. پیش‌ازاین نیز در سالیان گذشته، انجمن‌های علمی بسیاری با فشارهای امنیتی تعلیق و تعطیل شده و در انتخابات این انجمن‌ها تداخل ایجاد شده بود.

دانشگاه علامه طی یک ماه گذشته برای دومین بار در صدر خبرهای دانشگاهی قرار گرفت. چندی پیش برخورد خشونت‌آمیز کارمندان حفاظت فیزیکی دانشگاه با یکی از دانشجویان، حواشی بسیاری را ایجاد کرده بود. دانشجویان علامه طی روزهای گذشته در اعتراض به روند عادی‌سازی خشونت در دانشگاه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «راست دانشگاه علامه کار را به‌جایی رسانده است که هیچ شکلی از توحش و بی‌قانونی از سوی آن غریب به نظر نمی‌رسد. پیش‌تر نیز وجوه نفرت‌انگیز و مشمئزکننده‌ای از وحشی‌گری حراست را در تجمع ۱۶ اسفند و درگیری‌های اخیر دانشکده علوم اجتماعی مشاهده کرده بودیم که سخن گفتن از آن روان هر انسان متمدن و پایبند به اصول اخلاقی و انسانی را می‌آزارد.»

دانشجویان این دانشگاه مدعی شدند که نیروهای حراست دانشگاه علامه در روند عادی‌سازی خشونت عریان، در میان همه دانشگاه‌های کشور یک گام جلوتر است. آن‌ها در بیانیه خود اعلام کردند که این روزها دانشگاه علامه به صحنه جنگ میان دانشجو و حراست تبدیل شده است و در یک‌سو علم، فرهنگ و ایستادگی و در سوی دیگر توحش، بدویت و خودفروختگی قرار دارد.

دانشجویان در این بیانیه با اشاره به بخشی از اقدام‌های حراست این دانشگاه، نوشته بودند: «وحشی‌گری حراست از لحظه‌ای به اوج خود رسید که دانشگاه به ضرب و زور تهدید، محرومیت و تعلیق، به این خاموشی خفقان‌آور مبتلا گشت و زمینه برای یکه‌تازی سرکوبگران و زورگویان فراهم شد. این تجربه به عملگان حراست فهماند که با چنین ابزارهایی می‌توان دانشجو و دانشگاه را تحت سیطره درآورد و بر آن فرمان راند، بی‌آنکه واکنشی در‌پی داشته باشد. می‌توان دست دانشجویی را پیچاند و او را از دانشگاه بیرون انداخت. می‌توان با لگد به انجمن‌های دانشجویی هجوم آورد. می‌توان سر دانشجو را به دیوار کوبید و به دانشجوی دیگری فحاشی کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *