آغاز به کار پتروشیمی نمین بدون مجوز تولید/ جان مردم اردبیل در خطر است؟

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۴

پتروشیمی نمین که از همان ابتدا به دلیل قرار گرفتن در دشت ممنوعه‌ ویلکیج با انتقادات محیط‌زیستی فراوانی مواجه بود، حالا پای را از تخریب محیط زیست هم فراتر گذاشته با ایجاد سر و صداهای مهیب و آلودگی صوتی خواب را برای مردم منطقه تبدیل به یک رویا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمین و دشت ممنوعه ویلکیج (آبی‌بیگلو) به جدیدترین طعمه سرمایه‌گذاران صنعتی تبدیل شده است. دو پروژه فولاد و پتروشیمی نمین که چند سال پیش کلنگ احداث آن به زمین خورده بود، حالا طبق گفته اهالی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

گرچه طبق پیگیری‌ها قرار بود به دلیل آسیب‌های زیست محیطی و تخریب آثار باستانی روند آغاز به کار این دو پروژه متوقف شود، اما اکنون این صنایع نه‌تنها منابع آبی اردبیل را به خطر انداخته‌اند، بلکه با ایجاد آلودگی صوتی 24ساعته خواب و زندگی را از ساکنان نمین گرفته‌اند. چنانکه زندگی شهروندان قربانی جاه‌طلبی افرادی شده که به نام توسعه صنایع، محیط زیست ایران را هدف بی‌تدبیری‌های خود قرار داده‌اند.

البته مشکل راه‌اندازی پتروشیمی نمین برای جمعیت 14 هزار نفری منطقه تنها ایجاد سر و صداهای آزاردهنده نیست؛ اولین ایراد این واحد صنعتی، به فاصله نزدیک آن به شهر مربوط می‌شود. طبق اعلام فعالان محیط زیست نمین، با کوچک‌ترین خطا و پیش‌آمدی در این نقطه از نمین در همان دقایق اولیه حداقل جان نیمی از مردم منطقه از بین می‌رود. این در حالی است که پیش‌تر هشدارهای لازم به سرمایه‌گذاران این پروژه و البته مسئولان مربوطه در نمین داده شده بود.

پتروشیمی نمین توجیه اقتصادی دارد؟

حال پرسش این است که آیا راه‌اندازی و فعالیت پتروشیمی نمین به اندازه‌ای سودده و توسعه‌محور است که جان 14 هزار نفر به خطر انداخته شود؟

حتی بر فرض سودآوری پتروشیمی نمین، ابهام در تأمین منابع آبی آن، سودآوری پروژه را در بلندمدت زیر سوال می‌برد. در این بین ممکن است اردبیل هم به جمع استان‌هایی که با بحران آبی مواجه‌اند اضافه شود و پس از چند سال این پتروشیمی هم چاره‌ای جز تعطیلی و بستن درهای خود نداشته باشد.

گذشته از این، تا کنون اشتغال‌زایی پروژه «آرتا انرژی» که به پتروشیمی نمین معروف شده، حدود 60 نفر بوده است. حال آیا به خطر انداختن جان 14 هزار انسان به خاطر اشتغال 60 نفر، توجیه‌پذیر است؟

چه کسانی حامی پروژه آرتا انرژی هستند؟

گرچه  انتظار می‌رفت سازمان محیط زیست با توجه به چالش‌های موجود از ارائه مجوز به این پروژه امتناع کند، اما طبق اعلام فرماندار نمین این پروژه مجوز لازم را دریافت کرده است. به نظر می‌رسد حمایت تمام قد برخی از مسئولان محلی ازجمله یکی از نمایندگان مجلس و یکی از چهره‌های مذهبی در آن دیده می‌شود که تصاویر آن‌ها در بازدید از این پروژه هم بارها رسانه‌ای شده است.

البته اسامی زیاد دیگر هم در این پروژه دیده می‌شود؛ حتی سرمایه‌گذاران این پروژه طبق اعلام مسعود لاهوت، فعال محیط زیست اردبیل، تحت حمایت دو فردی که اشاره شد قرار دارند. این در حالی است که فرد سرمایه‌گذار در بین مردم منطقه مقبولیت ندارد.

پتروشیمی نمین در یک کیلومتری سکونتگاه مردم!

لاهوت در ادامه به تجارت‌نیوز گفت: مطابق قوانین بالادستی سازمان محیط زیست هر واحد صنعتی باید فاصله‌ای بین سه تا پنج کیلومتری از سکونتگاه‌های شهری داشته باشد. اما واحد پتروشیمی نمین در فاصله کمتر از یک کیلومتری شهر نمین قرار دارد.

وی درباره نزدیکی این پروژه به منابع طبیعی نیز توضیح داد: جنگل بکر فندقلو یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جنگل‌های طبیعی فندق در دنیاست. در این منطقه کمربند فندق وجود دارد که از جنوب شرقی اروپا شروع و از ایران رد می‌شود و به سمت جنوب شرقی آسیا می‌رود. این کمربند فندق تقریبا از بین رفته است.

او درباره روند اخذ مجوز برخلاف آسیب‌های زیست محیطی این پروژه نیز تشریح کرد: اداره کل محیط زیست اردبیل از سال‌های 94 و 95 که این واحد اقدام به اخذ مجوز ارزیابی محیط زیست کرد و چند بار آن را رد کرد و کار به کمیسیون ماده 11 رفت و نهایتا هم مجوز صادر شد. متأسفانه پتروشیمی نمین مجوز احداث را دریافت کرده و حالا باید مجوز تولید هم کسب کند که هنوز این مجوز را نگرفته است. ظواهر نشان می‌دهد که واحد پتروشیمی نمین بدون مجوز تولید کارش را شروع کرده است.

لاهوت درباره توجیه اقتصادی و اشتغال‌زایی این پروژه نیز یادآور شد: در حالی مدام به موضوع اشتغال‌زایی اشاره می‌شود که بارها تاکید شده حداقل برای این پروژه گزینه اشتغال‌زایی چندان مطرح نیست. در عین حال باید به این نکته توجه کرد که این پروژه پتروشیمی چه مقدار از سرمایه‌های طبیعی را از بین خواهد برد و با چه رقم ریالی یا دلاری این سرمایه‌های طبیعی را می‌توان بازگرداند؟ یک واحد پتروشیمی که سلامت 14 هزار نفر را به خطر می‌اندازد در نقطه مقابل اشتغال‌زایی قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اخیرا آلودگی‌ صوتی هم به مضرات پروژه «آرتا انرژی» اضافه شده، خاطرنشان کرد: پتروشیمی نمین از ساعات 8 و 9 شب صداهای مهیبی ایجاد می‌کند؛ تا جایی که مردم در  روزهای اول از خانه‌های خود خارج می‌شدند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است؟!

آلودگی صوتی برای تست تجهیزات است!

حسن قاسم‌پور، مدیرکل محیط زیست اردبیل، در توضیح ایجاد آلودگی صوتی پتروشیمی نمین و آسیبی که به ساکنان وارد می‌کند، به تجارت‌نیوز گفت: آلودگی‌ صوتی که گفته می‌شود پروژه «آرتا انرژی» ایجاد کرده، موقت است و صرفا برای تست تجهیزات برای چند روز این مشکل ایجاد شده است.

وی همچنین در مورد نگرانی‌هایی که برای استفاده از آب شرب و زیرزمینی برای تامین این پروژه وجود دارد، توضیح داد: اخباری که به گوش ما می‌رسد، حاکی از آن است که امکان استفاده از آب زیرزمینی برای آنها وجود ندارد و منابع آبی از محل‌های دیگری تخصیص داده می‌شود.

آلودگی صوتی 2 برابر استاندارد تحمل انسانی!

حامد تبریزیان، فعال محیط‌زیست اردبیل، در مورد آلودگی صوتی که پروژه نمین ایجاد کرده، به تجارت‌نیوز گفت: آلودگی صوتی شدیدی که توسط پتروشیمی آرتا انرژی ایجاد می‌شود از سوم تیر ماه شروع شده است. در چهار و پنج روز اول این سر و صداهای مهیب شب‌ها ایجاد می‌شد که با فشار مردم، فعالان مدنی و کارشناسان محیط زیست اعلام شد که این آلودگی صوتی موقتی است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد که کارگران در حال شستن تجهیزات پتروشیمی با فشار بالای بخار آب بودند و این مشکل در عرض یکی دو هفته تمام خواهد شد. ولی مشکل اینجاست که هیچ کدام از مسئولان شهرستان و استان عکس‌العملی خاصی به این موضوع نشان ندادند.

او ادامه داد: توجهی به این نکته نشده که سرمایه‌گذاران این پروژه هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و  مردم مدام باید غافل‌گیر بشوند. این بار هم بدون اطلاع قبلی مردم چند شبانه‌روز بدون اینکه خواب داشته باشند، ناچار به تحمل این صداهای مهیب بودند.

این فعال محیط زیست درباره حجم آلودگی صوتی ایجادشده نیز توضیح داد: طبق اندازه‌گیری دسی‌بل‌سنج میزان صداهای ایجادشده دو برابر استاندارد تحمل انسانی بود.

شهر نمین در خطر است

تبریزیان خاطرنشان کرد: البته مشکل این پروژه فقط آلودگی صوتی نیست؛ دو مخزن 20 هزار مترمکعبی متانول ساخته شده و پس از شروع به فعالیت و بهره‌برداری پر خواهد شد. این واحد صنعتی در فاصله 1400 متری با مسکن مهر نمین قرار دارد که با کوچک‌ترین حادثه‌ای در این واحد نیمی از شهر نمین از بین خواهد رفت.

این فعال محیط زیست یادآور شد: افراد زیادی پشت این پروژه هستند که یکی از آنها اکنون نماینده مردم در مجلس است که برای بازدید پروژه «آرتا انرژی» به نمین آمد و از کسانی است که حامی این پروژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *