ادامه مصونیت نمایندگان علی خامنه‌ای در پرونده‌های فساد اقتصادی، زمین‌خواری و جنگل‌خواری

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۵

واگذاری تولیت موقوفه مسجد گوهرشاد به احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی، در حالی افشا می‌شود که در گذشته نیز نقش دیگر نمایندگان علی خامنه‌ای در پرونده‌های فساد اقتصادی، زمین‌خواری و جنگل‌خواری افشا شده بود، اما آنها همچنان از محاکمه مصون مانده‌اند.

هفته گذشته، وحید اشتری، فعال سیاسی اصولگرا، فاش کرد که احمد علم‌الهدی از هفت سال پیش متولی موقوفه مسجد گوهرشاد، بزرگ‌ترین موقوفه کشور پس از «آستان قدس رضوی»، بوده است.

علم‌الهدی در واکنش در پستی اینستاگرامی تولیت خود را بر این موقوفه هزار هکتاری در مشهد تایید کرد و گفت تولیت او قانونی است. این در حالی است که سهم ۱۰ درصدی علم‌الهدی از این موقوفه ماهیانه حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش مجتبا پورمحسن، عضو هیات تحریریه ایران‌اینترنشنال، پیش‌تر در سال‌های ۹۵ و ۹۶، مدیر کل اوقاف خراسان که با نظر خود علم‌الهدی منصوب شده بود، صلاحیت والی خراسان را برای تولیت این موقوفه تایید کرده بود. بر اساس گزارش‌ها، مدیریت اوقاف خراسان در آن زمان به صورت ناگهانی متولی موقوفه مسجد گوهرشاد را برکنار کرده و علم‌الهدی را جایگزین او کرده بود.

اوقاف خراسان رضوی و علم‌الهدی تا کنون درباره دلیل برکناری تولیت قبلی این موقوفه سکوت کرده‌اند. پیش‌تر علم‌الهدی به وکیل وحید اشتری پاسخ داده بود که سهم او از اوقات مساله‌ای شخصی است و کسی حق ندارد در این مورد از او سئوال کند.

اما علم‌الهدی اولین امام جمعه‌ای نیست که فسادش افشا می‌شود. کاظم نورمفیدی، نماینده اصلاح‌طلب خامنه‌ای در استان گرگان و قدیمی‌ترین امام جمعه کشور، از جمله نمایندگان ولی فقیه است که پیش‌تر نقش او و خانواده‌اش در زمین‌خواری و جنگل‌خواری افشا شده بود.

نورمفیدی شوهرخواهر محمد فاضل لنگرانی، از مراجع تقلید شیعه است و پسرش علی، باجناق حسن خمینی است. امام جمعه گرگان و سه فرزندش به اسم فعالیت اقتصادی برای «حوزه علمیه امام خمینی گلستان» مشغول قاچاق چوب در جنگل‌های بکر نهارخوران و روستای زیارت با درآمد چند صد میلیارد تومانی هستند.

سه پسر نورمفیدی در هیات مدیره بیش از ۲۰ شرکت و موسسه فرهنگی، از جمله موسسه فرهنگی-مذهبی میرداماد، صنایع کیمیا روکش گرگان، صنایع کیمیا چوب گلستان، صنایع چوب صندل گرگان، کارخانجات لاستیک هیرکان، عضویت دارند.

از سوی دیگر، علیرضا موحدی، برادر الهام موحدی، عروس نورمفیدی، که یک ابربدهکار بانکی و یکی از متهمان اختلاس در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است، با اعمال نفوذ اما جمعه گرگان از پرونده فساد کنار ماند و سپس به آلمان گریخت.

همچنین مصطفی نورمفیدی، یکی از پسران امام جمعه گرگان، که پیش‌تر در مصاحبه با ایرنا گفته بود هیچ فعالیت اقتصادی ندارد، عضو هیات مدیره چندین شرکت چوب است.

کاظم نورمفیدی پنج سال پیش در پاسخ به انتقادها گفت که خمینی در سال ۱۳۶۵ در حکمی به او اجازه تصرف در جنگل‌های گرگان را داده بود و خامنه‌ای هم عینا این حکم را تنفیذ کرده است.

یک امام جمعه دیگر که در فساد اقتصادی دخیل بوده، زین‌العابدین قربانی، نماینده پیشین خامنه‌ای در گیلان است. زین‌العابدین قربانی که در کنار مصلای رشت طرح مجتمع تجاری «آدینه» را اجرا کرده بود، پس از پیش‌فروش این طرح به صدها شهروند گیلانی، هرگز واحدهای مجتمع را به سرمایه‌گذاران تحویل نداد. در مقابل، او در پاسخ به مال‌باختگان، مجتمع تجاری «آدینه» را متعلق به «ولی امر مسلمین» و شخص علی خامنه‌ای خواند.

اگر چه امام جمعه پیشین رشت در سال ۹۷ به بهانه بیماری استعفا کرد، اما هیچ چیزی به مال‌باختگان تحویل نداد.

علی خامنه‌ای اما سال گذشته در سخنانی، فساد اقتصادی نمایندگانش را «فعالیت اقتصادی» خواند و به امامان جمعه توصیه کرد چون این زمینه را بلد نیستند وارد آن نشوند.

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به فساد اقتصادی نمایندگانش گفت برخی امامان جمعه که کار اقتصادی بلد نبودند وارد این عرصه شدند و شکست خوردند و همین باعث سوء‌استفاده دیگران شد.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *