احمد علم‌الهدی: اجازه نمی‌دهم کسی از قدرت و ثروت مشهد سهم ببرد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۳

«اجازه برگزاری کنسرت در مشهد را نمی‌دهم، خواستند تولیت گوهرشاد را پنج‌ساله بدهند، گفتم باید مادام‌العمر باشد»

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در پی رسوایی واگذاری یکی از بزرگ‌ترین موقوفه‌های خراسان رضوی به او، به‌صراحت‌ گفت که تولیت موقوفه گوهرشاد را به‌شرط «مادام‌العمر» بودن پذیرفته است.

پدر همسر ابراهیم رئیسی در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان به دولت‌های پیشین انتقاد کرد و ضمن دفاع از عملکرد دولت سیزدهم مدعی شد که در انتصاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های مشهد دخالتی ندارد. علم‌الهدی در عین‌ حال اذعان کرد که اگر ممانعت او نبود، مشهد به «بازار کنسرت» ایران تبدیل می‌شد.

نفوذ و قدرت احمد علم‌الهدی در مشهد تاکنون بارها در کانون توجه رسانه‌ها و ناظران قرار گرفته است و اینک بر کسی پوشیده نیست که نماینده علی خامنه‌ای در مشهد در تصمیم‌گیری‌های کلان این شهر دخالت دارد. انتصاب‌ مدیران با هماهنگی او انجام می‌شود و از برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند برگزاری کنسرت در مشهد نیز با دستور احمد علم‌الهدی ممانعت می‌شود.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد که پیش‌تر هم تاکید کرده بود اجازه برگزاری کنسرت در مشهد را نمی‌دهد، بار دیگر بر مواضعش تاکید کرد و گفت: «اگر ممانعت من نبود، همه کنسرت‌ها می‌آمد اینجا. آن‌وقت زائر خارجی می‌آید اینجا تا کنسرت ما را گوش بدهد؟»

علم‌الهدی در ادامه، اجرای کنسرت را به‌مثابه «عیاشی» دانست و گفت: اگر کسی به مشهد می‌آید باید قصد زیارت داشته باشد. «جا برای عیاشی فراوان است». او با طرح این ادعا که موسیقی جمعی «حواشی منکر» دارد، گفت کنسرت‌ها با «اعمال و حواشی که دارند، می‌شوند کانون منکرات‌».

امام‌جمعه شهر مشهد در ادامه مصاحبه با روزنامه فرهیختگان، به ماجرای موقوفه گوهرشاد پرداخت و اذعان کرد محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر علی خامنه‌ای، ابتدا تولیت پنج‌ساله این موقوفه را به او پیشنهاد کرده بود اما علم‌الهدی نپذیرفت و گفت: اگر من متولی منصوص‌ام، پس پنج سال معنا ندارد و باید مادام‌العمر متولی باشم؛ مگر زمانی که به شما ثابت شود از «سادات صلحا» نیستم.

امام‌جمعه مشهد درباره فرایند واگذاری موقوفه گوهرشاد افزود که یک دادخواست به اداره تحقیق اوقاف داده و این اداره تولیت همیشگی موقوفه گوهرشاد را به نامش زده است. او در ادامه مدعی شد دریافت این موقوفه «ظرفیتی برای خدمت» است.

نماینده علی خامنه‌ای در مشهد از پاسخ به این سوال که تاکنون چه مقدار از موقوفات به حسابش واریز شده است، طفره رفت و گفت از این محاسبات اطلاعی ندارد و وکیل شخصی‌اش سال‌به‌سال به او گزارش می‌دهد.

پدر همسر ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سوال که اگر نخبگان از شما بخواهند درآمد موقوفه را شفاف‌سازی کنید، آمادگی دارید؟ گفت: «ما مشکلی با شفاف‌سازی نداریم اما در برابر نخبگان مسئول نیستیم. ما در برابر دستگاه شرعی مسئول‌ایم. اگر یک مقام قانونی و شرعی این را از ما بخواهد، صورت هزینه‌ها را می‌دهیم.»

علم‌الهدی در ادامه تصریح کرد بیشتر درآمد موقوفات در موارد حوزه‌های علمیه و طلاب هزینه و بخش دیگری از درآمد هم برای مواردی مانند روضه‌ها مصرف می‌شود. او در واکنش به شائبه‌های عمومی درباره درآمدهای موقوفات گفت: «بنده در قبال کسی مسئول نیستم که پاسخ بدهم. اگر کسانی به ما بدبین‌‌اند، خب باشند.»

نماینده علی خامنه‌ای در مشهد در ادامه خود را «نوکر ولایت» خطاب کرد و ضمن انتقاد از دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی گفت که احمدی‌نژاد از «خط رهبری» منحرف شد و در دولت روحانی نیز «در مواضع مختلف نقد‌هایی داشتیم و همین بهانه به دستشان داده بود».

پدر همسر ابراهیم رئیسی با طرح این ادعا که رئیس‌جمهوری «منصوب حجت امام زمان» است و کسی حق ندارد به او توهین کند، از دولت سیزدهم دفاع کرد و گفت: «یکی از نقاط قوت دولت تلاش‌های خستگی‌ناپذیر در محرومیت‌زدایی است. این در دولت قبلی نبود. اینکه تصمیم‌های سفر اول دولت به استان‌ها تا زمانی که سفر دوم رخ می‌دهد، به نتیجه رسیده ارزشمند است.» البته علم‌الهدی توضیح نداد کدام‌یک از تصمیم‌های دولت در سفرهای استانی تاکنون به نتیجه رسیده‌اند.

او در ادامه از اعضای کابینه ابراهیم رئیسی که شمار قابل‌توجهی از آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق‌اند، دفاع کرد و گفت: «کابینه طوری است که از عرصه دانش به این عرصه آمده‌اند. بعضی را از قدیم می‌شناسم که دانشجوی من بودند. آدم‌هایی که به‌روز و متدین‌اند.»

علم‌الهدی در ادامه نیز افزود: «الان فکر می‌کنند، چون رئیس دولت قوم‌وخویش من است، من به دولت نقد نمی‌کنم. چشم نقدبین ندارند این‌ها.»

امام‌جمعه مشهد دخالت‌های خود را در انتصاب مدیران مشهد را منکر شد و افزود: «شاید در مقام مشورت‌کننده با من مشورت کنند، اما اینکه بگویند مثلا با نظر شما می‌خواهیم فلان شخص را منصوب کنیم، خیر، این‌گونه نبوده است.»

احمد علم‌الهدی با سلب مسئولیت از خود گفت: «متاسفانه این‌طور است که مشهد یک کدخدا می‌خواهد اما نه برای کدخدایی، بلکه برای اینکه همه‌چیز را گردن او بیندازند و خرابی‌ها را به او نسبت بدهند.»

امام‌جمعه مشهد در ادامه مدعی شد که در زمان انتخابات از هیچ فرد و گروهی حمایت نکرده و کسی را بالا نیاورده است و در انتخابات پیش‌ روی مجلس نیز بنا ندارد از کسی حمایت کند.

او در پایان، قدرت و نفوذش در مشهد را تلویحا تایید کرد و گفت: «انتظار دارید شهر ۱۰ تا امام‌جمعه داشته باشد؟ شهر یک امام‌جمعه دارد. صریح بگویم؛ ما در این شهر جریانی داریم به نام جریان قدرت و ثروت. ظرفیتی برای توسعه قدرت و ثروت در این شهر هست. میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی در سال به مشهد می‌آیند. این جریان قدرت و ثروت می‌خواهد از این ظرفیت استفاده کند. می‌خواهد هر برنامه تفریحی را که دارد، اینجا پیاده کند و از اینجا پول ببرد. خب بنده مقابل این می‌ایستم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *