در جمهوری اسلامی: ایران واردکننده «گدا» و «کودک کار» شد!

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۶

– عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سازماندهی کودکان و زنان در خیابان‌ها برای تکدی‌گری و دستفروشی سر چهارراه‌ها توسط مافیاهایی خبر داده که سود سرشاری از این راه کسب می‌کنند.
– سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران بهار امسال از وجود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داد.
– مدیرکل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: کودکان سر چهارراه‌ها بالای ۷۰ درصد شبکه‌ای و مافیایی هستند، ما با این سرشبکه‌ها برخورد جدی سلبی خواهیم کرد.

در حالی که گزارش‌ها از افزایش سریع کودکان متکدی و کودکان کار در شهرهای بزرگ حکایت دارد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بخشی از این کودکان غیرایرانی هستند و با سازماندهی خاصی به کشور وارد می‌شوند.

کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره کودکان کار و خیابان در ایران گفته که  پدیده حضور کودکان کار در جامعه، بسیار ناهنجار، ولی قابل کنترل و مدیریت است. ما در کمیسیون اجتماعی، جلساتی برای این موضوع برگزار کردیم و موضوع را با مسئولان امر در میان گذاشتیم و ضرورت دارد که پس از دهه‌ها برای این اتفاقات نامبارک، فکری اساسی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از سازماندهی کودکان و زنان در خیابان‌ها برای تکدی‌گری و دستفروشی سر چهارراه‌ها توسط مافیاهایی خبر داده که سود سرشاری از این راه کسب می‌کنند: «در گستره‌ای که الان این پدیده وجود دارد اگر به بحث مافیایی آن رجوع کنیم، می‌توان گفت جرمی است که توسط افرادی رخ داده و می‌دهد و این مجرمان که باید از آنها هم به عنوان مجرم اجتماعی و هم مجرم اقتصادی نام برد، با تحریک و مدیریت‌شان، از کودکان و زنان برای رسیدن به منویات خود، استفاده ابزاری می‌کنند. حتی الان غیر از چهارراه‌ها در بزرگراه‌ها هم این افراد را مشاهده می‌کنیم، ولی باز تاکید دارم که بگویم موضوع قابل مدیریت و حل است.»

کریم حسینی در ادامه افزوده که «به نظر من ادامه این پدیده ناهنجار، نشان از بی‌تدبیری و سهل‌انگاری افراد مسئول دارد. وجود حتی یک نفر از این افراد در خیابان‌ها و چهارراه‌ها ناهنجار است و حتی به شکلی به آرامش روانی مردم هم آسیب می‌رسانند.»

به نظر می‌رسد کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اطلاعات دقیقی از مافیاهای فعال در زمینه فعالیت کودکان کار و خیابان و زنان متکدی دارد چرا که کریم حسینی عضو این کمیسیون تأکید کرده که «اگر این موضوع، در قالب مافیا و کار سازمان‌دهی شده است، حتماً باید با توسل به قوانین و بدون مسامحه با این مجرمان اقتصادی برخورد کرد. چه معنی دارد که عده‌ای مافیا در پشت صحنه، زنان و کودکان را وسط بیندازند و با استفاده ابزاری‌شان، روزانه و ماهانه، میلیون‌ها و میلیارد‌ها پول به جیب خود واریز کنند و از طرفی، این زنان و کودکان را در فقر نگه دارند. ما در کشور با کسب و کار‌های بدون مجوز مقابله می‌کنیم، حال برخورد با این افراد که خیلی از انسانیت هم بویی نبردند و به این واسطه از مردم آن هم براساس احساسات پول می‌گیرند که جای خود دارد.»

او همچنین معتقد است که مراجع قانونی اطلاعاتی درباره گردش مالی مافیای زنان و کودکان کار ندارند یا حتی درباره اینکه «دقیقا چه کسانی هستند» اطلاعاتی ندارند: «فقط چیزی که ما می‌بینیم این است که افراد متکدی، گاهی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و چون دوباره رها می‌شوند، آنها به سیکل قبلی خود برمی‌گردند و مشکلی حل نمی‌شود. این روند، نشانه ضعف در نظارت و اجرا است.»

کریم حسینی با بیان اینکه « اگر مراجع انتظامی و نهاد‌های مسئول بخواهند، می‌توانند مقابله جدی با این باند‌ها را در دستور کار بگذارند» گفته که «وقتی برخورد جدی صورت نگیرد، معلوم است که هر روز بر تعداد این افراد اضافه می‌شود. این افراد، بدون هیچ خرج، هزینه و مواد اولیه‌ای در حال پول درآوردن هستند که این روند هم روح و روان جامعه را بهم زده و هم عده‌ای معدود به این واسطه، از راهی نامشروع پول‌دار شدند.»

یکی از مهمترین اطلاعاتی که از سوی کریم حسینی مطرح شده واردات متکدی و کودک خیابانی از خارج کشور است: «موضوع بدتر این است که بخشی از این افراد که تکدی‌گری می‌کنند، از اتباع خارجی هستند و اینها با مکانیزمی خاص به کشور ورود می‌کنند. پرسش این است که گرفتن اقامت این افراد به چه صورت است؟»

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران بهار امسال از وجود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داده و گفته که سال گذشته «۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک خیابانی شناسایی شدند که حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کردند و مابقی آنها تمایلی برای دریافت این خدمات نداشتند.»

طبق قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان، در موضوع کودکانِ کار و خیابان، شهرداری‌ها موظف به تأمین فضا برای سازمان بهزیستی هستند تا از این طریق بهزیستی بتواند مدل حمایتی خود را اجرا کند. همچنین شهرداری‌ها موظف‌اند مکان‌های تفریحی و ورزشی خود را در مدت زمان مشخصی از شبانه‌روز بطور رایگان در اختیار کودکان کار و خیابان قرار دهند.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تأکید کرده که «بجای اینکه موضوع ساماندهی کودکان خیابانی بین دستگاه‌ها پاسکاری شود و توپ را در زمین یکدیگر بیندازند، ۲۰ دستگاهی که قانون به آنها تکلیف کرده، به موضوع ورود و وظایف خود را در کنار یکدیگر با محوریت سازمان بهزیستی انجام دهند.»

مهری سادات موسوی معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در برنامه «تهران بیست» شبکه تهران اعلام کرد که« کودکان اتباع در برخی شهرستان‌ها مثل تهران و… ۷۰ درصد هستند و ما آماری از آنها نداریم و باید وزارت کشور در این زمینه ورود کند. هر جا که سایر دستگاه‌ها در کنار ما نبودند، توانسته‌ایم قدم‌های موثری برداریم.»

احمد احمدی صدر مدیرکل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در همین برنامه با بیان اینکه «کودکان سر چهارراه‌ها بالای ۷۰ درصد شبکه‌ای و مافیایی هستند، ما با این سرشبکه‌ها برخورد جدی سلبی خواهیم کرد» گفته «ما باندها و مافیایی را در کشور داریم که کودکان را در خیابان جمع می‌کنند و اقتصاد خیابان را ساماندهی می‌کنند. این باندها ساماندهی شده و شبکه‌ای شده هستند. اقتصاد کف خیابانی با درآمدهای سرشار با نوع دوستی و تحریک احساسات مردم شکل گرفته است و سرشبکه‌های این مافیا از آن استفاده می‌کنند. بخشی از این کودکان به صورت منفرد به خیابان‌ها می‌آیند.»

حسن موسوی رئیس انجمن مددکاری ایران هم با اشاره به فعالیت‌های مافیاها در رابطه با ساماندهی کودکان کار و خیابان گفته که «تجربه ۳۰ ساله نشان می‌دهد بخش عمده کودکان برای معاش در این مافیا حضور پیدا می‌کردند. دستگاه‌های مختلف اهتمام لازم را ندارند که سایر دستگاه‌ها را کنار خود بیاورند، فقط به صورت مقطعی وقتی اتفاقی می‌افتد، طرح و برنامه می‌دهند و اجرایی هم نمی‌شود.»

آرین قاسمی دبیر انجمن علمی حقوق کودکان ایران در همین ارتباط گفته است تعداد زیادی کارگاه زیرزمینی وجود دارد که نمی‌توان آمار دقیقی از وضعیتِ کار کودکان در آن کارگاه‌ها ارائه داد.

این فعال حقوق کودکان نیز تأیید کرده که شمار زیادی از این کودکان خارجی هستند و افزوده که «در مورد اتباع بودن کودکان کار هم نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، چرا که برخی از این کودکان شناسنامه و سند هویتی ندارند.»

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آبان‌ماه ۱۴۰۱  در مورد ساماندهی کودکان کار گفته بود تا کنون ۷ هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده و از این مراکز خدمت دریافت کرده‌اند و بر اساس برآوردها ۱۴ هزار کودک کار و کودک خیابانی در کشور وجود دارد.

به گفته او ۷۰ درصد این اتباع خارجی غیرمجازند و اوراق هویتی ندارند و سازمان بهزیستی نمی‌تواند در حوزه توانمندسازی و تحصیل به این کودکان خدمات ارائه دهد و صرفا می‌توانند از حمایت‌های غیرمادی سازمان برخوردار شوند.
کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *