کاسبی چین از تحریم ایران؛ ۳۰۰ میلیون دلار تخفیف ماهانه برای فروش نفت به چین

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۹

پس از آنکه خبرگزاری رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین در سه ماه اول این سال معادل ۹۳۰ هزار بشکه در روز بوده است؛ وب‌سایت «اکو ایران» میزان تخفیف جمهوری اسلامی به چین را ۱۲ تا ۱۵ دلار در هر بشکه و ۳۰۰ میلیون دلار در ماه برای میزان فروش فعلی اعلام کرد.

ماه گذشته روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اعلام کرد که ایران حجم زیادی از نفت خام خود را با تخفیف به بازار انرژی اضافه می‌کند که در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد میزان تقاضای جهانی دچار مشکل شده است.

براساس داده‌های موجود، محموله‌های نفتی ایران در ماه‌های مه و ژوئن به طور میانگین حدود ۱/۶ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است. این بالاترین میزان صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۸ است که به دلیل تحریم‌های آمریکا دچار رکود شد.

در حالی که ارائه میزان دقیق و مقصد نهایی فروش نفت ایران، با توجه به ماهیت اغلب پنهان این معاملات دشوار است، داده‌های چندین شرکت که تجارت جهانی انرژی را رصد می‌کنند، نشان می‌دهد که چین همچنان مشتری اصلی است.

بر اساس گزارش کپلر، پکن در ماه مه روزانه ۳۵۹ هزار بشکه نفت ایران را به طور مستقیم وارد کرده است که در مقایسه با ۲۶۶ هزار بشکه در ماه مه سال گذشته، افزایش یافته است.

چین بارها گفته است که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند، اما از هنگامی که واشنگتن دوباره تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد، به ندرت داده‌های واردات نفت خود از جمهوری اسلامی را فاش کرده است.

سوریه و ونزوئلا از دیگر خریداران عمده نفت خام ایران هستند، هر دو کشور تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. بازرگانان ایرانی می‌گویند که ایران همچنین شاهد علاقه فزاینده‌ای برای نفت خود از سوی سایر خریداران در آمریکای لاتین و آفریقا است.

مقامات نفتی ایران می‌گویند که این کشور در مقایسه با رقبای خود در خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، حدود ۳۰ دلار برای هر بشکه تخفیف می‌دهد و در بازار جهانی با نفت ارزان روسی رقابت می‌کند.

یکی از برندگان شرایط کنونی چین است که با خرید نفت ارزان ایران و روسیه، آن را ذخیره یا احتکار می‌کند تا در صورت افزایش بهای نفت در آینده دچار مشکل نشود. بر اساس داده‌های موجود، پکن در ماه مه حدود ۱/۷۷میلیون بشکه نفت در روز به ذخایر خود اضافه کرد که بیشترین میزان از ژوئیه ۲۰۲۰ بود.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *