مدافع اعدام معترضان، متبحر در بودجه‌سازی؛ محمد آخوندی کیست؟

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۹

خبرگزاری «تابناک»، در گزارشی، برخی گزینه‌های موردنظر «ابراهیم رئیسی» برای جانشینی «حمید سجادی» در پست وزارت ورزش و جوانان را معرفی کرده است.

در این گزارش، «علی‌رضا دبیر»، رییس کنونی فدراسیون کشتی و از نزدیک‌ترین مدیران ورزش ایران به حکومت، به‌عنوان «مدیر دانشگاهی» و «علی بهادری جهرمی» به‌عنوان «گزینه دولتی» و «کیومرث هاشمی» و «محمد آخوندی»، با عنوان «مدیران متخصص اجرایی»، معرفی شده‌اند.

منظور از مدیر متخصص اجرایی چیست؟ محمد آخوندی کیست و تاکنون چه کرده است؟

محمد آخوندی؛ موافق اعدام معترضین، دست در جیب ستاد اجرایی

۲مرداد۱۴۰۲، رسانه‌ها در ایران برای نخستین بار مدعی شدند که محمد آخوندی، بیشترین اقبال را برای جانشینی حمید سجادی در وزارت ورزش و جوانان دارد.

تابناک، محمد آخوندی را «سخنگو اسبق سازمان تربیت بدنی» و «عضو کنونی شورای اسلامی شهر تهران» معرفی کرده و مدعی شده است که او «با رای بالا، نماینده مردم پایتخت شده» و هم‌اکنون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه تهران را نیز برعهده دارد.

طبق اعلام رسمی رسانه‌های ایران، کمتر از ۲۵ درصد از مردم تهران در انتخابات شورای شهر سال ۱۴۰۰ شرکت کردند؛ پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات که تاکنون ثبت شده بود.

محمد آخوندی در همین انتخابات که به پیروزی فهرست انتخاباتی «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» انجامید، با ۳۲۵ هزار رای به‌عنوان نفر پنجم وارد شورای شهر تهران شد. انتخاباتی که هیچ رقیبی برای لیست نیروهای اصولگرا وجود نداشت.

تابناک در بخشی دیگر، محمد آخوندی را «موظف هیات‌مدیره بنیاد احسان» معرفی کرده و به همین دلیل استدلال کرده و نوشته است: «او حالا تبحر خاصی در بودجه‌ریزی و تخصیص اعتبارات و تدوین برنامه‌های کلان دارد.»

پیش از آنکه بدانیم «بنیاد احسان» چیست، چه وظیفه‌ای دارد و چرا از زیرمجموعه‌های ویژه دستگاه مالی و اقتصادی بیت رهبری محسوب می‌شود، باید به یاد داشته باشیم که محمد آخوندی در جریان اعتراضات سراسری، از حکم اعدام معترضین دفاع کرده و خواهان سرعت بخشیدن به این اعدام‌ها شده بود.

او در توییتی، اعدام معترضین را «حکم الهی» دانست و خواهان عدم عفو و بخشش برای معترضین شد.

بنیادی که با دستور خامنه‌ای تشکیل شد

در گزارش خبرگزاری تابناک، عضویت محمد آخوندی در هیات‌مدیره بنیاد احسان، به‌عنوان برگ برنده این مدیر حکومتی معرفی شده است.

در شناسنامه این سازمان عنوان شده که «بنیاد برکت احسان»، یک بنیاد اجتماعی وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» است، که به‌منظور «سازماندهی به فعالیت‌های واکنش سریع»، راه‌اندازی شده‌است.

آنچه اینجا محل سوال می‌شود این است که «فعالیت‌های واکنش سریع» چیست؟ این سوال را «محمد مخبر»، معاون اول ابراهیم رئیسی در دولت جمهوری اسلامی، با وام گرفتن از دیدار با «علی خامنه‌ای» پاسخ داده است.

محمد مخبر سال ۱۳۹۷، به‌عنوان رییس وقت سازمان اجرایی فرمان امام گفته بود که پس از دیدار با علی خامنه‌ای و ارائه گزارش‌هایی در مورد ساخت مدرسه، دانشگاه و بیمارستان توسط شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی، رهبر جمهوری اسلامی به او گفته است: «کمک‌های موردی یادتان نرود و تحت‌تاثیر کارهای بزرگ قرار نگیرد.»

محمد مخبر ادعا کرده که پس از آنچه او «رهنمود پدرانه علی خامنه‌ای» نامیده، با گروهی از جوانان حزب‌الهی و قابل اعتماد، بنیاد برکت احسان را راه‌اندازی کرده‌اند. محمد مخبر گفته بود: «متوجه شدیم در نیکشهر دو هزار دانش‌آموز مشکل تغذیه دارند، با مشورت دانشگاه علوم پزشکی دو هزار بسته غذایی کمتر از یک هفته به آنجا ارسال شد.»

مشخصا پس از ارسال این دو هزار وعده غذایی، وضعیت خوراک و بهداشت غذایی این دانش‌آموزان رفع نشده، اما همین اقدام، جزو بزرگترین دستاوردهای بنیاد احسان نام گرفته است.

درآمدهای کلان، هزینه‌های بدون سند، مدیری که متبحر می‌شود

از درآمدها و هزینه‌های ستاد اجرایی امام، هرگز سندهای دقیقی به‌دست نیامده است. با این حال فقط در دو مورد، شرکتی که قرار بود وظیفه‌اش را کمک‌رسانی فوری به مردم قرار دهد، به بودجه‌هایی چشمگیر حتی خارج از حوزه فعالیت‌هایش رسانده است.

بنیاد احسان، ۲۷تیر۱۴۰۱، برای تامین غذای گرم برای زائرین امام‌زاده‌های کشور، ۱۵ میلیارد تومان بودجه دریافت کرد. این عدد را «علی عسگری»، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی تایید کرده بود.

مرداد ۱۴۰۱، بنیاد احسان با بهانه آغاز اشتغال‌زایی در کشور، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با بانک پارسیان امضا کرد. هیچ جزییاتی در مورد اینکه این بنیاد تاکنون دقیقا چنین مبلغی را صرف اشتغال‌زایی کدام قشر از جامعه کرد، منتشر نشده است.

خرداد ۱۴۰۲ مشخص شد که یکی دیگر از بازوهای اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام، بودجه‌ای بیش از هفت و نیم برابر «یارانه دارو»، هزینه «ستاد جوانی جمعیت» کرده است.

نوامبر سال ۲۰۱۳، خبرگزاری «رویترز»، ارزش دارایی‌های تحت کنترل ستاد اجرایی فرمان امام را، بالغ بر «۹۵ میلیارد دلار» برآورد کرده بود.

تابناک درحالی محمد آخوندی را صاحب «تبحر خاصی در بودجه‌ریزی و تخصیص اعتبارات و تدوین برنامه‌های کلان» خوانده، که تاکنون هیچ‌یک از ستادهای اجرایی در قبال حساب‌های مالی خود، هیچ گزارشی ارائه نکرده‌اند. این مصونیت خاص ستاد اجرایی فرمان امام که به‌صورت مستقیم زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود، حتی انتقاد برخی از دانشجویان که به‌صورت گزینشی به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفته‌اند را هم برانگیخته بود.

محمد آخوندی، همچنان نزدیک‌ترین گزینه به اتاق وزارت ورزش جمهوری اسلامی است؛ پیش‌ازاین نیز برخی از مدیران باشگاهی و روسای فدراسیون‌های ورزشی، از جمله سردار پاسدار «مصطفی آجرلو»، مدیرعامل پیشین استقلال، محمد آخوندی را «مدیر در سایه» وزارت ورزش دانسته بودند.

محمد آخوندی، در کنار مدیریت در بنیاد احسان، عضو کنونی شورای شهر تهران، صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه «وطن امروز» است. او تیر سال ۱۴۰۱، برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی نام‌نویسی کرد.

محمد آخوندی در ۲۶ سالگی از سوی «محمد علی‌آبادی»، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، به‌عنوان سخنگو این سازمان معرفی شد. او سال ۱۳۹۳ به نمایندگی از «مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا»، به عضویت هیات‌مدیره سایپا درآمد.
پیام یونسی‌پور
ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *