از تعلیق تا اخراج؛ احکام انضباطی علیه دست‌کم ۱۴۷ دانشجو در جریان خیزش انقلابی منتشر شد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۰

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اسامی ۱۴۷ دانشجو از ۴۳ دانشگاه را منتشر کرد که به دلیل احکام انضباطی در جریان خیزش انقلابی ایرانیان از حق تحصیل محروم شده‌اند.

این کمیته از آغاز «خیزش مهسا» تاکنون، با هدف ثبت و پیگیری سرکوب‌های رخ داده در دانشگاه‌های کشور، پروژه ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است و تاکنون توانسته به اسامی شماری از دانشجویانی دست پیدا کند که در این مدت از دانشگاه اخراج یا برای چند ترم از تحصیل منع شده‌اند.

انتشار احکام تعلیق و اخراج این ۱۴۷ دانشجو در حالی است که بسیاری از دانشجویان، احکام انضباطی خود را علنی نکرده‌اند.

از میان احکام انضباطی منتشر شده، بیشترین فراوانی به «یک ترم تعلیق» اختصاص دارد که برای ۶۴ دانشجوی معترض صادر شده است و در رتبه بعدی، «دو ترم تعلیق» با ۵۲ مورد قرار دارد.

همچنین برای هشت دانشجو حکم «سه ترم تعلیق» و برای هفت دانشجو «چهار ترم تعلیق» صادر شده و هفت دانشجو نیز از دانشگاه محل تحصیل خود «اخراج» شده‌اند.

از میان دانشگاه‌هایی که احکام انضباطی علیه دانشجویان آن‌ها منتشر شده نیز «علوم پزشکی تبریز»، «تهران» و «علامه طباطبایی» بیشترین تعداد احکام صادره را دارند.

پیش از این هم احکام صادر شده برای دست‌کم شش دانشجوی معترض دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبرساز شده بود که شامل دو تا چهار ترم تعلیق و «تبعید تحصیلی» می‌شد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمیته پیگیری، ۲۰ دانشجوی این دانشگاه با احکام انضباطی سنگینی مواجه شده‌اند.

در دانشگاه طباطبایی تهران هم احکام انضباطی صادر شده برای دست‌کم ۱۶ دانشجو شامل یک ترم منع موقت از تحصیل تا دو ترم محرومیت تحصیلی است.

کمیته انضباطی دانشگاه تهران نیز برای دست‌کم ۱۲ دانشجو احکامی چون «دو نیم‌سال منع موقت از تحصیل»، «دو ترم تعلیق تحصیلی» و … صادر کرده است.

آماری که «تاکنون» از احکام انضباطی منتشر شده همچنین نشان می‌دهد در رتبه‌های بعدی «علوم پزشکی کرمان» با حکم علیه ۱۰ دانشجو، «علم و صنعت» هشت دانشجو، «هنر تهران» هفت دانشجو، «علوم پزشکی بندرعباس» هفت دانشجو، «رازی کرمانشاه» شش دانشجو، «الزهرا» پنج دانشجو، «دانشگاه دامغان» چهار دانشجو، «صنعتی کرمانشاه» چهار دانشجو، «دانشگاه زابل» چهار دانشجو، «دانشگاه فردوسی مشهد» سه دانشجو، «پزشکی اصفهان» سه دانشجو، «دانشگاه تبریز» سه دانشجو، «خوارزمی تهران» سه دانشجو، «دانشگاه یزد» سه دانشجو، «دانشگاه مازندران» سه دانشجو، «دانشگاه اصفهان» دو دانشجو، «دانشگاه امیرکبیر» دو دانشجو، «علوم پزشکی تهران» دو دانشجو و «علوم پزشکی اراک» دو دانشجو قرار دارند.

در هر یک از دانشگاه‌های آزاد اراک، آزاد تهران گوهردشت، آزاد تهران مرکز، آزاد تهران شمال، آزاد شهر قدس، آزاد مشهد، صنعتی اصفهان، بجنورد، بهشتی، بیرجند، بین‌المللی قزوین، جندی شاپور اهواز،‌ چمران اهواز، حکیم سبزواری، سوره، شریف، شیراز، خواجه نصیر، علوم پزشکی بجنورد، محقق اردبیلی و گلستان نیز احکام انضباطی علیه یکی از دانشجویانشان منتشر شده است.

آمار دقیقی از دانشجویان تعلیق یا ممنوع‌الورود شده به دانشگاه در یک سال اخیر و به دلیل رعایت نکردن حجاب یا مشارکت در تجمع‌های اعتراضی در دست نیست اما بر اساس گفته دانشجویان، صدها دانشجو از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان بر همین اساس از دانشجویان خواست تا با ارائه اطلاعات بیشتر، این فهرست را تکمیل یا اصلاح کنند.

جنبش دانشجویی در شکل‌گیری و تداوم خیزش انقلابی سال گذشته نقش مهمی داشت و نیروهای سرکوب با حمله به دانشگاه‌ها و ضرب و جرح و دستگیری دانشجویان سعی کردند این موج اعتراضی را کنترل کنند.

ایران‌اینترنشنال در گزارشی به گفت‌وگو با دست‌کم ۱۵ دانشجو پرداخت که تاکید داشتند این آزارها در دانشگاه‌های سراسری و آزاد و در شهرهای مختلف از حدود پنج ماه پیش تاکنون، افزایشی چشم‌گیر داشته است.

دانشجویان و فعالان دانشجویی می‌گویند در آستانه سالگرد خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهریور ماه، نیروهای امنیتی می‌خواهند از شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی جلوگیری کنند.

این دانشجویان در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال ضمن تاکید بر اینکه «سرکوب رویه‌ای جدید نیست»، یادآور شدند دور تازه این فشارها پس از خیزش انقلابی، حکایت از استیصال حکومتی دارد که تنها راه مقابله با دانشجویان معترض را پرونده‌سازی و حذف آن‌ها از محیط دانشگاه می‌بیند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *