آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان ادامه دارد؛ مقام دولتی: «وسعت آتش‌سوزی بسیار بالاست»

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۳

در حالی که آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در غرب ایران و در نزدیکی مرز با کشور عراق برای دومین روز پیاپی همچنان ادامه دارد، یک مقام دولتی گفت که وسعت این آتش‌سوزی‌ها «بسیار بالا» است.

سعید کریمی، مدیر‌‌کل مدیریت بحران استانداری کردستان روز جمعه ۱۳ مرداد گفت که این آتش‌سوزی در جنگل‌های سه روستای مرزی مریوان در جریان است، «وسعت حریق بسیار بالاست و منطقه نیز کوهستانی، شیب‌دار و صعب‌العبور است».

به گفته او، این سه روستا شامل روستاهای گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد شهرستان مریوان هستند.

این مقام دولتی با اشاره به اینکه در این منطقه خطرات مهمات (مین) عمل‌ نشده و باقی‌مانده زمان جنگ نیز وجود دارد، افزود: «امروز چندین انفجار صورت گرفت و جدا از گرمای شدید هوا، منطقه از این حیث مقداری ناامن است.»

همچنین انجمن سبز چیا، یک انجمن غیردولتی، روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: «علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای انجمن سبز چیا و داوطلبان مردمی، به دلیل حجم وسیع و گسترده آتش جنگل‌های “ده‌ره‌و‌ه‌ران” این آتش به سمت جنگل‌های روستای “هه‌نجیران” پیش می‌رود.»

این انجمن غیردولتی از مردم به ویژه کوهنوردان و مالکان «خودروهای کمک‌دار» درخواست کمک برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها کرده است.

هنوز علت آتش‌سوزی‌های اخیر رسما اعلام نشده است اما نهادهای امنیتی و افراد سودجو در این مورد در مظان اتهام هستند. از جمله گفته می‌شود سپاه برای ممانعت از مخفی شدن افراد و گروه‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی «تروریست» خوانده می‌شوند، دست به آتش زدن جنگل‌های این منطقه می‌زند.

این اولین بار نیست که جنگل‌ها در استان کردستان آتش می‌گیرند (یا آتش زده می‌شوند).

سه سال پیش نیز بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرس در محدوده کوه کوسالان در شهرستان سروآباد در استان کردستان در آتش سوختند.

در آن زمان خبرگزاری ایرنا به نقل از شاهدان محلی نوشت این آتش‌سوزی‌ «عمدی» و به وسیله فردی روی داده که «با موتورسیکلت به این منطقه رفته و تاکنون بیش از ۱۵ هکتار جنگل‌های این منطقه» را آتش زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *