دولت ابراهیم رئیسی دو ساله شد؛ رواج بیشتر ناکارآمدی و دروغ در ضعیف‌ترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۴

دولت ابراهیم رئیسی در حالی روز ۱۴ مرداد وارد سومین سال فعالیتش شد که فهرستی طولانی از دروغ‌ها و وعده‌های فراموش‌ شده او و همکارانش در دو سال گذشته بر جای مانده است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت در دو سال عمر دولت سیزدهم، شاخص‌های کلی اقتصادی به مرزهای خطر نزدیک شده است.

سرمقاله روز شنبه ۱۴ مرداد روزنامه جمهوری اسلامی هم‌زمان با سالگرد تنفیذ حکم ریاست‌‌جمهوری ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰، به ارزیابی اقدامات دو سال گذشته و البته انتقاد از سیاست‌های دولت اختصاص یافته است.

این روزنامه با اشاره به اینکه در تمام ۴۴ سال گذشته هیچ دولتی به اندازه دولت کنونی از «هماهنگی و یک‌دستی ۱۰۰ درصد و حمایت کامل رهبری نظام» برخوردار نبوده است، نوشت: «در چنین موقعیتی، مدت زمان یک‌ساله هم برای تسلط بر تمام امور و حل کلیه مشکلات کافی [بوده] است. بنابراین، با گذشت دو سال، هیچ عذری برای وجود مشکلات قابل قبول نیست.»

جمهوری اسلامی با اشاره به رویکرد ابراهیم رئیسی در انداختن تقصیر تمام «نارسایی‌ها بر گردن دولت قبلی»، نوشت: «دولتمردان نظام اسلامی اگر عملکرد قابل تحسینی ندارند، لااقل این برجستگی اخلاقی را باید داشته باشند که قدردان خدمات دولت‌های گذشته بوده و ضعف‌های آن‌ها را جبران کنند.»

در رویکردی مشابه، محمدباقر نوبخت، رییس سابق سازمان برنامه و بودجه هم سخنان نماینده اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را درباره عملکرد دولت حسن روحانی «نادرست» خواند و از احسان خاندوزی خواست با اشاره به تکرار ادعاهای مشابه در دو سال اخیر، با او در یک برنامه تلویزیونی مناظره کند.

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز جمعه ۱۳ مرداد مدعی شد در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد اوراق مالی که دولت منتشر کرد، صرف بازپرداخت استقراض «آقایان در دولت قبل» شده است.

نوبخت در واکنش به این اظهار نظر نوشت: «گزارش ارسالی حاکی از ادعای نادرست همکاران شما در بدهی ۵۳۵ هزار میلیارد تومانی اوراق در دولت قبل است.»

مانور تبلیغاتی دولت بر ارتباط با جهان و نزدیک شدن اقتصاد به مرز خطر

روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از مطلب روز شنبه خود نوشت: «آقای رئیسی در تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری و در طول دو سال گذشته تا امروز همواره تاکید کرده که زندگی مردم را به مذاکره و روابط با دیگران که قاعدتا منظورشان غرب است، گره نزده و نمی‌زند و مشکلات اقتصادی کشور بدون نیاز به چنین گره‌‌زدنی قابل حل هستند اما با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم در عمل ثابت شد که کشور را بدون برخورداری از سیاست خارجی متوازن نمی‌توان اداره کرد.»

به گفته نویسنده این مقاله، «مانور تبلیغاتی دادن» روی پیمان شانگهای، رابطه با آمریکای لاتین، آفریقا، چین و روسیه، در عمل نه‌ تنها به سفره مردم هیچ کمکی نکرده بلکه شاخص‌های کلی اقتصادی را طبق اظهارنظر صاحب‌نظران به «مرزهای خطر نزدیک کرده است».

رشد نجومی قیمت سکه، دلار و میزان چاپ پول در دو سال

بر اساس گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، اینکه در دو سال اول دولت ابراهیم رئیسی چاپ پول ۸۳ درصد، قیمت سکه ۱۶۲ درصد، قیمت دلار ۹۵ درصد و شاخص قیمت‌ها ۱۱۴ درصد افزایش یافته، نشان‌ دهنده «نادرستی تصور دولتمردان از شرایط کلی کشور و سیاست خارجی» است.

این گزارش با اشاره به رویکرد دولت در «دادن آمارهای نادرست، وعده‌های غیرعملی و پنهان کردن نارسایی‌ها در تبلیغات و مصاحبه‌ها و گزارش‌ها»، یادآور شد: «اینکه بعد از اعلام پایان تاخت و تاز کرونا در جهان، هنوز مبارزه با کرونا در راس دستاوردهای دولت مطرح شود، چیزی بیش از یک فضاسازی تبلیغاتی نیست.»

گردش آزاد اطلاعات؛ خطر اول برای جمهوری‌اسلامی

این روزنامه همچنین به انتقاد از نبودن «خبرنگاران آزاد در صحنه» برای طرح «شجاعانه سوال‌های واقعی» تاکید کرد که ابراهیم رئیسی «تاکنون» برای گزارش‌های تلویزیونی با «خبرنگاران آزاد» مواجه نشده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در پایان به رئیسی توصیه کرد دست‌کم گزارش دو سالگی دولت خود را «با حضور خبرنگاران آزاد به مردم بدهد».

این مطلب در روزی منتشر شده است که دولت با مجموعه‌ای از وعده‌های تحقق‌نیافته و اصرار بر نفی واقعیت، وارد سومین سال فعالیت خود شد.

به گفته کارشناسان، گردش آزاد اطلاعات خطر اول برای جمهوری‌اسلامی است و تلاش حکومت بر این است که از خبرنگاران برای اهداف خودش و ارتباط با مردم استفاده کند.

ناظران همچنین می‌گویند رییس‌جمهوری منتخب نظام، با جعل آمار و تکرار دروغ، وخامتِ اقتصاد ایران را انکار کرده است.

ابراهیم رئیسی در دو سال گذشته بارها مدعی بهبود شرایط اقتصادی مردم ایران شده است اما واقعیت اقتصادی، گسترش فقر و نارضایتی عموم مردم، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *