رفتار دولت سیزدهم با بازار سهام/ ریزش ۷۵ میلیارد دلاری ارزش بورس در ۲ سال

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۷

اکوایران نوشت: بازارسهام در سالگرد دوم دولت سیزدهم شاهد ارزش ۱۴۵.۶ میلیارد دلاری بورس تهران است. این درحالی است که دولت سیزدهم بورس تهران را با ارزش بازاری ۲۲۱ میلیارد دلاری تحویل گرفته بود.

بورس تهران در روند دوساله اخیر اقتصاد کشور چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. تصمیمات سیاست‌گذاران همواره اثرات مثبت و منفی بر بازار سهام داشته‌اند که می‌توان این سیاست‌گذاری‌ها را اصلی‌ترین عامل روند شاخص‌های سهامی و ارزش بازار سهام دانست.

ارزش بازاری بورس تهران در نیمه مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ هزار و ۶۵۸ همت بوده که تا نیمه مرداد ماه امسال به سطح ۷ هزار و ۲۰۱ همت رسید. رشد ۲۷.۳ درصدی ارزش ریالی بورس تهران در دوسالگی دولت سیزدهم در حالی رخ داده است که قیمت دلار در بازار آزاد بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

ارزش دلاری بورس تهران برای مقایسه روند رشد ارزش بازار سهام مقیاس بهتری به نسبت ارزش ریالی به حساب می‌رود. ارزش دلاری بازار سهام نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد تعدیل می‌شود که در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۲۱ میلیارد دلار بوده است. ارزش ۲۲۱ میلیارد دلاری بورس تهران در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم یکی از بالاترین مبالغ در این دوساله است.

ریزش ۳۴ درصدی ارزش بازار سهام
در نیمه مرداد ماه امسال ارزش دلاری بورس تهران تا سطح ۱۴۵ میلیارد دلاری کاهش یافته و حتی در انتهای بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تا سطح ۱۲۴ میلیارد دلاری نیز پایین آمده است.

حال با وجود ثبات نسبی نرخ دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی، ارزش دلاری بورس تهران در سالگرد دوساله فعالیت دولت رئیسی ۳۴ درصد افت داشته است. درصورتی که جهش نرخ ارزی پیش‌رو باشد؛ با وجود احتمال افزایش ارزش ریالی بورس تهران، همچنان نمی‌شود روندی صعودی برای ارزش دلاری بورس متصور بود.

بورس تهران در این دو ساله نزدیک به هزار و ۵۴۳ همت به ارزش ریالی خود افزوده است اما بیش از ۷۵ میلیارد دلار از ارزش دلاری خود را از دست داده. افت ۷۵ میلیارد دلاری ارزش بورس تهران درحالی اتفاق افتاده است که در سال ۱۴۰۱ مجموع صادرات کشور ۱۱۲.۸ میلیارد دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *