دمای سطح آب‌های خلیج فارس به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده؛ احتمالا مناطق اطراف خلیج فارس غیرقابل تحمل شود

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۰

روزنامه واشینگتن پست در‌گزارشی به گرما و رطوبت «غیرقابل تحمل» منطقه خلیج فارس پرداخته است. در این گزارش آمده است که با گرم شدن کره زمین، انتظار می‌رود مناطق اطراف منطقه خلیج فارس به طور فزاینده‌ای غیرقابل تحمل شوند و گرمای طاقت‌فرسا در آنجا افزایش پیدا کند.

به گزارش انتخاب، بدون کمک کولر، پنکه یا بودن در سایه، بدن فقط سیستم خنک کننده مخصوص به خود را برای مقاومت در برابر گرما البته تنها در صورتی که دمای هوا پایین‌تر از دمای بدن باشد‌ دارد.

تحقیقات نشان داده است که بدن انسان توانایی خود را برای خنک کردن از طریق عرق کر‌دن در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد در مقیاس موسوم به «حباب مرطوب» که هم دما و هم رطوبت را در نظر می‌گیرد از دست می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان داده است که سیستم‌ خنک‌کننده بدن در دمای پایین‌تر از دمای حباب مرطوب، نزدیک‌تر به ۳۱ درجه سانتی‌گراد، حتی برای افراد جوان و سالم نیز چالش‌برانگیز است.

در روزهای اخیر دمای سطح آبهای خلیج فارس تا ۳۶.۴ درجه سانتیگراد افزایش یافته است که در مقایسه با داده‌های ماهواره‌ای در همین زمان از سال، بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته بوده است. واشنگتن پست این دما را با دمای آب‌های جکوزی که معمولا بین ۳۷.۷ تا ۳۸.۸ درجه سانتیگراد هستند مقایسه کرده است.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان داده است که بالا رفتن دمای «حباب مرطوب» به سطح بالا و خطرناک بسیار زیادتر و بیش از دو برابر بیشتر از سال ۱۹۷۹ رخ می‌دهد.

شاخص‌های گرمای خلیج فارس در هفته‌های اخیر به صورت مداوم از ۶۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است و شب‌ها هم شرایط بهتری را نداشته است.

روز سه‌شنبه، هفدهم مرداد جزیره قشم ایران دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد را نیز مشاهده کرد و در ماه ژوئیه، همین منطقه تا نزدیک ۷۴ سانتیگراد را تجربه کرد. عسلویه نیز در همان روز شاخص گرمای ۶۳.۳ درجه سانتیگراد و چهارشنبه ۶۴.۴ درجه سانتیگراد را ثبت کرد و پیشتر به ۶۷.۳ درجه نیز رسیده بود.

واشنگتن پست اشاره کرده است که آب‌های خلیج فارس سطوح رطوبت خفه‌کننده‌ای داشته است.

نقاط شبنم که معیار اندازه‌گیری رطوبت است به طور مداوم در مناطق اطراف به ۳۲.۲ تا ۳۵ درجه سانتیگراد رسیده است. در آمریکا، هر نقطه‌ای بالای ۲۱.۱ درجه سانتیگراد، به عنوان «رطوبت ناخوشایند» در نظر گرفته می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *