ادامه فشار در دانشگاه با محرومیت ۲۰۰ دانشجو از خوابگاه «بدون اخطار قبلی»

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۱

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز شنبه، ۲۱ مرداد، خبر داد که دست‌کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان دخترِ دانشگاه بوعلی همدان «بدون اخطار قبلی» از خوابگاه محروم شده‌اند.

در حالی که با نزدیک شدن به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و سالگرد آغاز اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، فشار بر دانشجویان افزایش یافته است، کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده این دانشجویان تازه بعد از مراجعه به سامانه برای رزرو خوابگاه متوجه محرومیت خود شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مسئولان خوابگاه به دانشجویان محروم‌شده گفته‌اند این اتفاق به دلیل گزارش حراست درباره «عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار» رخ داده است.

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین خبر داده بیشتر این دانشجویان محروم شده دختر هستند و از آنها خواسته شده برای رفع این محرومیت، «تعهدنامه» امضا کنند.

این تشکل دانشجویی روز ۱۸ مرداد در گزارشی از «افزایش فشار‌ها در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها» و اقدام نیروهای وزارت اطلاعات در «احضار تلفنی» دانشجویان معترض خبر داده بود.

همچنین در پی ابراز نگرانی مقام‌های حکومتی از همزمانی «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی آزادی» با «بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس»، مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران روز ۲۰ مرداد از انجام مکاتبه برای «مجازی شدن فعالیت دانشگاه‌ها تا دهم مهر ماه» خبر داد.

این مقام شهرداری تهران البته دلیل چنین مکاتباتی را کاستن از بار ترافیکی پایتخت و «روان‌سازی ترافیک» عنوان کرد و گفت: «در حال رایزنی، مکاتبه و طی فرآیند کارشناسی هستیم که از آموزش عالی بخواهیم در راستای کاهش ترافیک پایتخت ده روز اول مهرماه فعالیت دانشگاه‌ها مجازی باشد.»

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها روز ۳۰ تیر هشدار داده بود که آغاز مجدد اعتراضات مردمی می‌تواند از دانشگاه‌ها باشد.

مصطفی رستمی با اشاره به سالگرد اعتراضات گسترده مردمیِ سال گذشته که ۲۶ شهریور از راه می‌رسد، بدون ارائه شواهدی گفت: «دشمن منصرف نشده و اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه‌اندازی شود.»

بنا بر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، دست‌کم در بیش از ۱۴۰ دانشگاه بزرگ ایران به طور مکرر تجمع‌های اعتراضی برگزار شد و بیش از ۷۵۰ دانشجو به خاطر شرکت در اعتراضات دانشجویی برای مدتی بازداشت شدند که تعدادی از آنها با احکام سنگین زندان مواجه شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شوراهای صنفی دانشجویان و رادیوفردا/ ع. م./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *