به‌رغم تهدیدهای تهران، نفتکش توقیفی حامل نفت ایران سرانجام تخلیه شد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۹

سپاه پاسداران تهدید کرده بود جمهوری اسلامی علیه هر شرکت نفتی که نفت ایران را از نفتکش توقیف‌شده تخلیه کند، دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد

یک نفتکش متعلق به شرکتی آمریکایی که از مدت‌ها قبل مشکوک به حمل نفت خام ایران بود، تخلیه محموله‌اش را در نزدیکی تگزاس آغاز کرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی تهدید کرده بود چنین اقدامی، پیامدهایی برای تردد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس خواهد داشت.

سپاه پاسداران هشدار داده بود کسانی که در تخلیه محموله نفتکش سوئز راجان نقش داشته باشند باید منتظر واکنش تهران باشند.

در همین حال، حضور نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه در هفته‌های اخیر پررنگ‌تر شده و ایالات متحده ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس باتان و جنگنده‌های پیشرفته اف‌ـ‌۳۵ را به منطقه اعزام کرده است و برای جلوگیری از اقدام ایران به توقیف کشتی‌ها، در نظر دارد نیروهای مسلح در کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز می‌گذرند مستقر کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، تحلیل و بررسی داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد سوئز راجان که با پرچم جزایر مارشال تردد می‌کند، محموله نفتی‌اش را در نزدیکی گلوستون تگزاس به نفتکش دیگری، مستر یوفریتس، منتقل کرده است.

مقام‌های آمریکایی و شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری اوکتری کپیتال منیجمنت در لس‌آنجلس، مالک نفتکش سوئر راجان، هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

ماجرای نفتکش سوئز راجان از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، وقتی گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گفت مشکوک است این نفتکش حامل نفت ایران از جزیره خارک باشد.

این نفتکش ماه‌ها در دریای جنوبی چین در نزدیکی ساحل شمال شرق سنگاپور پهلو گرفته بود و بعد ناگهان بدون هیچ توضیحی، عازم خلیج مکزیک شد. تحلیلگران بر این باورند که احتمالا مقام‌های آمریکایی محموله کشتی را توقیف کرده بودند، گرچه هنوز هیچ سند و مدرک قضایی در این مورد در دسترس نیست.

در این مدت، جمهوری اسلامی هم دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. یکی از این نفتکش‌ها حامل محموله شرکت نفتی آمریکایی شورون بود.

در ماه ژوییه، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت جمهوری اسلامی علیه هر شرکت نفتی که نفت ایران را از یک نفتکش توقیف‌شده تخلیه کند، دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

او در ادامه افزود: «دوران بزن دررو تمام شده است. واقعا اگر بزنند،‌ می‌خورند و باید منتظر آن باشند.»

تاخیر در تخلیه محموله سوئز راجان به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده بود و ماه‌ها بود که این نفتکش در خلیج مکزیک پهلو گرفته بود. به‌نظر می‌رسد نگرانی شرکت‌های نفتی از تهدیدهای جمهوری اسلامی دلیل تاخیر در تخلیه نفت این نفتکش بوده است.

هفته گذشته، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه‌ای از کاخ سفید خواستند آن‌ها را در جریان وضعیت محموله این نفتکش قرار دهد که برآورد می‌شود حدود ۵۶ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

آن‌ها گفتند این مبلغ را می‌شود به صندوق قربانیان تروریسم دولتی واریز کرد که به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران و سایر حملات نظامی غرامت می‌پردازد.

کلر جانگمن، از اتحاد علیه ایران هسته‌ای، از تخلیه محموله سوئز راجان ابراز خوشحالی کرد.

او به اسوشیتدپرس گفت: «با محروم کردن سپاه پاسداران از منابع حیاتی، به تروریسمی که نه تنها شهروندان آمریکایی بلکه متحدان و شرکای جهانی‌مان را هدف می‌گیرد، ضربه می‌زنیم.»

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *