تشدید بحران اقتصادی؛ بازدهی بازار بورس تهران در پنج ماه نخست امسال منفی بود

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۲

با تداوم بحران اقتصادی در ایران، بررسی بازدهی بازارهای دارایی در پنج ماهه نخست امسال نشان می‌دهد بازده بورس تهران در این دوره زمانی، منفی ۱/۳ درصد بوده است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بازدهی شاخص بورس در مرداد ماه، منفی ۲/۳ درصد بوده است و بورس رقابت را به دیگر بازارها واگذار کرده است.

بر این اساس بالاترین بازدهی در پنج ماهه اول امسال با ۸/۵ درصد مربوط به نرخ سپرده‌های بانکی بود و بازدهی دلار بازار آزاد با ثبت ۲/۷ درصد، در رده دوم قرار گرفت.

کمترین نرخ بازدهی هم در این دوره زمانی مربوط به ربع سکه طلا بود که در این پنج ماه، سرمایه‌گذاری روی این دارایی با بازدهی منفی ۱۳ درصد همراه بود.

پس از آن سرمایه‌گذاری سکه طرح جدید با زیان ۹/۳ درصدی مواجه شد.

بررسی شاخص بازدهی بازار‌های دارایی در مرداد ماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که بر خلاف نخستین ماه تابستان که اکثر شاخص‌های سرمایه‌گذاری روندی منفی را به ثبت رسانده بودند، در مرداد بازار تغییر فاز داده است.

دلار بازار آزاد با ۰/۷ درصد رشد، طی مرداد ماه از رقم ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان در آخرین روز‌های تیر ماه به رقم ۴۹ هزار تومان رسید.

کاهش نسبی سطح انتظارات تورمی، ایجاد محدودیت در بازار‌های دلار و سکه و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، از جمله دلایل موضع‌گیری جدید سرمایه‌گذاری در بازارها به حساب می‌آید.

شاخص بورس تهران روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد کف جدیدی را به ثبت رساند که کمترین میزان در سال جاری بود. هر چند روند کاهشی شاخص بورس در روز چهارشنبه اول شهریور و آغاز ماه جدید متوقف شد و شاخص اندکی افزایش یافت اما همچنان شاخص کل در نخستین روز شهریور ماه پایین‌تر از سطح دو میلیون واحد باقی ماند.

با وجود متعادل شدن عرضه و تقاضا و خرید و فروش سهام در نخستین روز شهریور ماه، روند خروج سرمایه‌های حقیقی از بازار روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و حدود ۷۴۴ میلیارد تومان سرمایه حقیقی راه خروج را از بازار در پیش گرفت.

اخبار مربوط به تداوم زیان‌دهی خودروسازان، کشمکش بر سر نرخ خوراک گاز و سوخت پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع و همچنین تصمیم‌های ناگهانی سیاست‌گذاران، از جمله دلایل کم‌رمقی بورس در ماه‌های گذشته به شمار می‌رود.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *