گرانی و تقلب؛ فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۵

هم‌زمان با کاهش قدرت خرید مردم، گزارش‌هایی از تقلب فروشندگان برای فروش بیشتر منتشر می‌شود

روند صعودی قیمت گوشت قرمز در دولت رئیسی همچنان ادامه دارد و قدرت خرید مردم برای تهیه این ماده غذایی هم هر روز کمتر از قبل می‌شود. در این شرایط، برخی از فروشندگان برای پایین آوردن قیمت گوشت به انواع تقلب‌ متوسل می‌شوند؛ از جمله تجارت نیوز در گزارشی به فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند پرداخته است.

به نوشته تجارت‌نیوز، افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک ایران، اعلام کرده که برخی فروشندگان در حاشیه شهرهای بزرگ و به‌ویژه استان تهران، گوشت دام ماده و بز را به عنوان گوشت نر پرواری به فروش می‌رسانند. قیمت این گوشت‌ها نصف قیمت گوشت دام نر است و برخی از مصرف‌کنندگان از دیرپز بودن این گوشت‌ها شکایت دارند.

توجیه این افراد برای قیمت پایین‌تر گوشت‌هایشان این است که گوشت را مستقیم از دامدار به مصرف‌کننده می‌رسانند و هزینه کشتارگاه صنعتی و فروشنده از روند قیمت‌گذاری حذف شده است؛ حال آنکه گوشت گوسفند ماده یا بز را به جای گوشت گوسفند نر به مشتری عرضه می‌کنند.

با پایین آمدن قدرت خرید مردم، یکی از راه‌های دامداران فروش گوشت قرمز به کشورهای حوزه خلیج فارس است. بر اساس این گزارش، ساکنان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به طعم گوشت گوسفند ایرانی علاقه زیادی دارند و حتی در بازارهای آن‌ها قیمت گوشت گوسفند ایرانی از گوشت گوسفند استرالیا یا نیوزیلند بالاتر است. از سوی دیگر، با کاهش مرتب ارزش پول ایران، تعداد بیشتری از دامداران و تولید‌کنندگان گوشت حاضرند ریسک قاچاق را به جان بخرند و محصولاتشان را به خارج بفرستند.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به اینکه از زمان حذف ارز یارانه‌ای نزدیک به ۹۰ درصد دامداری‌های خرد و کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: «زمانی که دولت تصمیم به حذف ارز یارانه‌ای گرفت، ما هشدار دادیم که سفره مردم کوچک شده و وعده‌های گوشتی مردم به‌شدت کاهش داده پیدا کرده و از طرفی هزینه‌ها افزایش داشته است و ما نمی‌توانیم با قیمت گوشت وارداتی رقابت کنیم.»

بنا بر نرخ‌‌های مرکز آمار ایران، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی ایران در تیر ۱۴۰۲ با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۴ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی است. مقدار تولید گوشت در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره، ۲۶ درصد، برای بز و بزغاله، هفت درصد، برای گاو و گوساله، چهار درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۴ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ۳۷ درصد افزایش داشته است. مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی ایران نیز در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن حدود سه درصد کم شده است.

دولت رئیسی در بازه زمانی از مرداد ۱۴۰۰، یعنی شروع دولت تا مرداد ماه ۱۴۰۲، نرخ گوشت گوسفند را به میزان ۳۱۸ درصد گران کرد. به طوری که در مرداد ۱۴۰۰، قیمت یک کیلو گوشت گوسفند ۱۳۰ هزار تومان بود و اکنون قیمت ثبت‌شده عدد ۵۵۵ هزار تومان را نشان می‌دهد.

در این بازه زمانی، قیمت ماکارونی از شش هزار تومان به ۲۳ هزار تومان، تخم مرغ از ۲۱ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان، برنج از ۴۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان، مرغ از ۲۷ هزار تومان به ۸۲ هزار تومان و روغن مایع از ۱۴ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. البته این‌ها قیمت‌های کف بازارند و به طور مثال، در ماه‌های گذشته قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم رسید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز می‌گوید تعداد مصرف‌کنندگان گوشت گوسفندی روند نزولی دارد و هر روز  کمتر می‌شود. تجارت‌نیوز در گزارشش اعلام کرد که به نظر می‌رسد دولت با علم به اینکه اکثر مردم مانند سابق توان خرید گوشت قرمز را ندارند، تمام توان و ظرفیت‌هایش را به کنترل بازار مرغ معطوف کرده است و به همین دلیل هنوز به غذای مرغ ارز یارانه‌ای می‌دهد. هرچند از آن بازار هم خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

افشین صدردادرس پیش از این به خبرآنلاین گفته بود که دامداران به دلیل کمبود نقدینگی به‌تدریج به فاز حذف دام‌های سبک وارد شده‌اند و گله‌ها نیز کوچک شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک می‎‌گوید: «در مرحله بعد، وقتی سرمایه‌ها تمام شد، برخی مجبور شدند مولدها را نیز کشتار کردند. طبیعی است با کشتار دام مولد، افزایش قیمت گوشت گریزناپذیر باشد. قیمت تمام‌شده هر کیلو دام سبک زنده برای یک راس بره نر ۵۰  کیلویی ۱۷۰ هزار تومان است اما در بازار قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از ۴۵۰ هزار تومان گذشته است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *