وزیر ارشاد: کسی که کشف حجاب کرده، اجازه فعالیت در سینما را ندارد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم بهترین‌ها را در وزارتخانه به کار بگیریم. البته به این معنا نیست که کار ما خالی از اشکال است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست بچه‌های انقلاب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، آئین پایانی «طرح ولایت» ویژه معلمان و فعالان فرهنگی چهارشنبه شب ۴ مرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در ابتدای این آئین، محمدمهدی اسماعیلی گفت: «طرح ولایت» حاصل تلاش و مجاهدات علمی و عملی مرحوم علامه مصباح یزدی بوده است. بصیرت امتیاز ویژه آیت الله مصباح یزدی بود. این ویژگی ممتاز ایشان به دلیل ورود غیورانه به عرصه سیاست و حمایت از انقلاب، نظام و رهبری در کنار تألیف آثار علمی در حوزه‌های مختلف مغفول مانده است.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی علاوه بر شناخت دقیق از تحولات انقلاب، در تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از بسیاری از بزرگان و اندیشمندان در شناخت و تحلیل دقیق مسائل سیاسی جلوتر و پیشگام بود.

اسماعیلی در ادامه‌این آئین با اشاره به حضور دو ساله خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال ۱۳۸۴ و زمان تشکل دولت نهم، کل اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و ۸۰ میلیارد تومان برای مدیریت حوزه کتاب در اختیار وزارت ارشاد بود. اما در سال ۱۴۰۰ وقتی مدیریت وزارت ارشاد را به دست گرفتیم، اقتصاد کتاب حدود ۸۵۰۰ میلیارد و میزان بودجه کتاب این وزارتخانه حدود ۳۰ میلیارد تومان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فضای مجازی، یک دهه رهبر انقلاب اسلامی تاکید داشتند و فرمودند اگر غفلت کنید، تبدیل به قتلگاه خواهد شد. حاصل یک دهه رها شدگی فضای مجازی، یک تأثیر شگرف در حوزه سبک زندگی افراد و انحرافات جدی در مسیر فرهنگی جمهوری اسلامی بود. ما وقتی کار را آغاز کردیم، بنا بر آن داشتیم که در حوزه‌های مختلف، ریل گذاری‌ها و جهت گیری‌ها به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب تغییر کند. اما کار در یک بدنه خو گرفته با سبک و نوع خاصی از حکمرانی، کار دشواری بود. کار تخریب در حوزه فرهنگ بسیار راحت و کار کاشت و برداشت در این حوزه بسیار مشکل است، اگر امروز از من بپرسید چه میزان به اهداف اعلامی خود در حوزه فرهنگ و هنری رسیده اید، ارزیابی من این است که این عدد، بسیار خوب است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید محتوا که کار اصلی ما است و باید آن را سازماندهی کنیم، این کار به دست نیروهای متعهد شکل می‌گیرد. وزارت فرهنگ تلاش کرده تقریباً همه منابع انسانی خود را از میان جبهه انقلاب و افراد مورد وثوق و شناخته شده انتخاب کند. جهت گیری تولید محتوا تغییر کرده است، هر کنگره‌ای که در ماه‌های پیش رو برای شهدا ساخته شود، یک بسته کامل فرهنگی و هنری به همراه خواهد داشت، در حوزه تربیت نیروی انسانی امسال در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چند المپیاد برای شناسایی استعدادهای جوان در حال برگزاری است، از فیلمسازان جوان حمایت می‌کنیم و هم اکنون از بیش از ۱۰ فیلم کار اولی به صورت مستقیم حمایت کردیم. بنابراین بدنه نیروی انسانی را با یک کار سخت، در آستانه یک تحول جدی قرار داده‌ایم. به لحاظ بودجه‌ای، بودجه وزارت فرهنگ هزار و ۲۰۰ میلیارد بود که با رویکردهای مختلف درست به چند برابر افزایش پیدا کرده است.

اسماعیلی افزود: در سال گذشته و به رغم همه فشارهایی که وارد شد تا حوزه فرهنگ و هنر در کشور تعطیل شود، ۲۰ فیلم از جبهه انقلاب به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. آن هم با وجود آن که بسیاری از دوستان اعتقاد داشتند استعداد جبهه انقلاب برای تولید فیلم حداکثر ۷ تا ۸ فیلم است. برای سال جاری نیز تحول عمده‌ای رخ داده و فقط در حوزه دفاع مقدس بیش از ۸ فیلم جدید در حال تولید است. بسیاری از کتاب‌هایی که درباره شهدای دفاع مقدس تولید شده، به فیلمنامه تبدیل می‌شود. در سایر حوزه‌ها نیز اینچنین است. برای هر رویداد، یک بسته کامل فرهنگی و هنری داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فتنه سال ۱۴۰۱ فتنه‌ای در حوزه فرهنگ بود. در این جنگ ترکیبی، چهره‌های برجسته فرهنگی هنری نقش آفرین و پرچمدار مبارزه با جمهوری اسلامی بودند. آن‌ها به دنبال تعطیلی این حوزه بودند. سال گذشته و پس از اغتشاشاتی که از شهریورماه آغاز شد، با جریانی مواجه شدیم که به دنبال تحریم حوزه فرهنگ و هنر بود. همه برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور تعطیل شد. بسیاری از پروژه‌ها در میانه تولید، مجبور به تغییر بازیگران شدند، چون برخی حاضر نشدند در این شرایط کار را ادامه دهند و به نهضت تحریم فرهنگ و هنر در کشور پیوستند. اما با این حال جشنواره‌های فجر، پرونق‌تر از همیشه برگزار شد.

وی ادامه داد: فحش و ناسزای زیادی به ما نثار کردند تا ما را منفعل کنند. در دو سال که مسئولیت فرهنگ و هنر را داشتیم، یک سال را درگیر یک جنگ تمام عیار شدیم. از همان ابتدا در برابر کشف حجاب موضع گرفتم و گفتم کسانی که کشف حجاب کنند، خودشان انتخاب کردند در حوزه فرهنگ و هنر نباشند. در نمایشگاه کتاب بعضی از ناشران به صحنه نیامدند. اما نمایشگاه کتاب با حضور هفت میلیون نفر برگزار شد و رهبر انقلاب پس از سال‌ها به نمایشگاه آمدند و از نمایشگاه بازدید کردند و بیش از سه ساعت و نیم در نمایشگاه حضور داشتند و در یک روز تعطیل که نمایشگاه یک و نیم میلیون نفر بازدید کننده داشت، مردم و خواهران طلبه آموزش دیده در صحنه به بهترین شکل امر به معروف کردند. حوزه فرهنگ و هنر با همه تهدیدات به کار خود ادامه داده است.

اسماعیلی افزود: برخی خرده می‌گیرند که حوزه نمایش خانگی را رها کرده ایم، در حالی که نظارت نمایش خانگی از سه سال گذشته از وزارت فرهنگ جدا شده است. کسی که کشف حجاب کرده، اجازه فعالیت در سینما را ندارد و فعالیت‌های آن‌ها منع شده است. هر کس به مقدسات توهین کرده و با فتنه گران همراه بوده، اجازه حضور در عرصه فرهنگ و هنر را ندارد. در مورد نمایش فیلم‌ها، همه اعضای شورای نمایش را تغییر دادم و ۹ فرد حزب اللهی در شورای صدور نمایش حضور دارند. البته تعداد بسیار زیادی کار تولید شده از زمان قبلی داریم و به ۱۸ مورد از آن‌ها با وجود آن که صدور مجوز پروانه دارند، نتوانسته ایم زمان نمایش در سینماها بدهیم.

در پایان این آئین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش کرده ایم بهترین‌ها را در وزارتخانه به کار بگیریم. البته به این معنا نیست که کار ما خالی از اشکال است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست بچه‌های انقلاب است. بین مردم هستم و بیش از ۱۰۰ سفر استانی رفته ام. خود را مقید می‌دانم در جمع مردم حاضر شوم و با آنها گفت و گوی رو در رو داشته باشم. ما محتاج نگاه‌های نقادانه هستیم و این موضوع را به همه افراد زیرمجموعه نیز گوشزد کرده‌ام.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *