اوج‌گیری صادرات روزانه نفت ایران به «نزدیک ۲ میلیون بشکه»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۰

آمارهای شرکت‌های بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت ایران در ماه اوت سال جاری به نزدیک ۲ میلیون بشکه رسیده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ بوده است.

خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ، روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت، با استناد به آمارهای چندین شرکت ردیابی نفتکش‌ها و مشاوره انرژی گزارش دادند که صادرات نفت ایران به‌صورت چشمگیری اوج گرفته است.

بر اساس آمارهای شرکت «تانکر ترکرز»، ایران در ماه جاری میلادی روزانه یک میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و ۱۵۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) داشته است.

یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها که نخواسته نامی از آن برده شود، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه اوت را ۱.۵ میلیون بشکه ارزیابی کرده و شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نیز گفته است طبق برآوردهای اولیه، میزان صادرات نفت ایران ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده، اما در ارزیابی نهایی احتمالا این رقم افزایش خواهد داشت.

خبرگزاری بلومبرگ نیز از قول منابع ردیابی نفتکش‌ها، حجم صادرات نفت ایران در ماه جاری را یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه گزارش داده است.

این رقم در ماه ژوئیه حدود ۱.۵ میلیون بشکه بود.

رویترز می‌نویسد، علت رشد چشمگیر صادرات نفت ایران، موفقیت جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌های آمریکا و چشم‌پوشی ایالات متحده از این امر به خاطر تلاش برای بهبود روابط با ایران است.

رویترز همچنین به تخفیف‌های گسترده ایران به چین، تنها مشتری نفتی جمهوری اسلامی، اشاره کرده است و می‌نویسد چین علاوه بر نیازهای پالایشگاهی، برای افزایش ذخایر استراتژیک نفت خود نیز محموله‌های بیشتری از ایران خریداری می‌کند.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

منابع تجاری و صنعتی نفت، پیش‌تر در گفت و گو با این خبرگزاری‌ها، از تخفیف ۱۰ دلاری ایران به پالایشگاه‌های چینی خبر داده بودند.

تخفیف‌های گسترده باعث می‌شود به رغم افزایش چشمگیر حجم صادرات، درآمدهای نفتی ایران رشد چندانی نداشته باشد.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرده بود، در پنج ماه ابتدایی امسال تنها نیمی از درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده برای این پنج ماه در بودجه دولتی محقق شده است.

او در ادامه گفت، امسال قیمت‌ فروش نفت کشور در اغلب ماه‌ها حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار بود و در نتیجه درآمدهای نفتی در پنج ماه اول سال حدود ۵۰ درصد تحقق یافته است.

این در حالی است که طی پنج ماه گذشته خورشیدی، متوسط قیمت نفت شاخص برنت حدود ۸۰ دلار بوده است.

با توجه به حجم و قیمت نفت صادراتی ایران و مقایسه آن با قیمت نفت شاخص برنت، تحقق ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی بودجه نشان می‌دهد علاوه بر تخفیف‌های سنگین، ایران متحمل هزینه‌های دیگری، از جمله دستمزد دلال‌های نفتی، هزینه بارگیری مجدد محموله‌ها در دل اقیانوس‌ها برای مخفی کردن مالکیت نفت، جعل اسناد و تهاتر (معاوضه) نفت با کالا نیز می‌شود.

ایران همچنین روزانه به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت راهی ونزوئلا و سوریه می‌کند. ایران در ازای تحویل میعانات گازی به ونزوئلا، نفت سنگین از این کشور دریافت می‌کند و به چین می‌فروشد. همچنین معلوم نیست آیا سوریه در قبال دریافت نفت ایران پولی پرداخت می‌کند یا نه.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، بلومبرگ، تسنیم و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *