سپیده قلیان بر اساس شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور به ۱۵ ماه حبس محکوم شد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۲

شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی کچویی تهران سپیده قلیان، فعال مدنی را بر اساس شکایت آمنه‌سادت ذبیح‌پور به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

مهدی قلیان، برادر این زندانی سیاسی روز شنبه ۱۱ شهریور با انتشار دادنامهٔ این حکم در اینستاگرام نوشت:‌ «یعنی علاوه بر دو سال ما باید ۱۵ ماه دیگه دوری سپیده رو تاب بیاریم.»

خانم قلیان دی‌ماه ۱۳۹۸ در یک رشته توئیت‌ نوشته بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده گزارش «طراحی سوخته» علیه فعالان کارگری، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشته، بلکه متنی از پیش آماده‌شده را برای خواندن از رو، مقابل وی گرفته بود.

پس از آن آمنه‌سادات ذبیح‌پور که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به «بازجو-خبرنگار» مشهور است و در فهرست‌های تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، به‌دلیل انتشار این رشته‌ توئیت از سپیده قلیان شکایت کرد.

سپیده قلیان در اواسط اردیهشت امسال به خاطر سر دادن شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک» به تحمل «۲ سال حبس» محکوم شده بود و از زندان به محل برگزاری دادگاه منتقل می‌شد.

آمنه‌سادات ذبیح‌پور نیز روز شنبه ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تأیید ابلاغ محکومیت خانم قلیان گفت این زندانی سیاسی سال گذشته به رسانه‌ها اعلام کرده «من در زندان با نام خانم عسگری مشغول به شکنجهٔ زندانیان هستم» و بر این اساس شکایت جدیدی علیه او تنظیم خواهد شد.

برادر خانم قلیان نیز در پست روز شنبه خود در اینستاگرام نوشت همان‌طور که قاضی پرونده در دادنامه عنوان کرده خواهرش با اتهام «کشف حجاب و فراهم آوردن موجبات فساد و فحشا و اصرار وی بر ارتکاب جرم موصوف در جلسات دادگاه» مجدداً محاکمه خواهد شد.

جلسه اول دادگاه سپیده قلیان با شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور که قرار بود روز ۲۸ تیر ماه برگزار شد به دلیل آن‌که او «نپذیرفت» با حجاب اجباری در جلسه محاکمه حاضر شود لغو شد.

پس از آن نیز خانم قلیان در جلسات بعدی دادگاه که به صورت غیرعلنی برگزار شد بدون رعایت حجاب اجباری شرکت کرد.

در جلسه سوم این دادگاه که با حضور خانم ذبیح‌پور برگزار شد، او بارها به عدم رعایت حجاب اجباری از سوی سپیده قلیان اعتراض کرده بود و قاضی دادگاه بر این اساس برای این زندانی سیاسی «قرار مجرمیت صادر کرد».

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا/پ.م/ا.ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *