علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف رییس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر شد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۳

علی شریف زارچی، استاد اخراج‌شده از دانشگاه صنعتی شریف در توییتی اعلام کرد با رای اکثریت نمایندگان ۸۷ کشور به عنوان عضو کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب و سپس با رای اعضای کمیته رییس آن شد.

این استاد دانشگاه شریف، که در جریان موج اخیر اخراج اساتید معترض و منتقد از دانشگاه شریف اخراج شد، اشاره کرد این کمیته بالاترین مرجع علمی المپیاد جهانی کامپیوتر است.

روزنامه کیهان پیش‌تر در مطلبی نوشته بود شریفی زارچی علاوه ‌بر اخراج باید به دلیل دمیدن در آتش اعتراضات سال گذشته، «بازداشت و محاکمه شود».

این در حالی‌ست که کارزار دانشجویان دانشگاه شریف در مخالفت با اخراج این استاد دانشگاه، که در جریان خیزش انقلابی از سوی نهادهای امنیتی احضار شده بود، از ۱۴ هزار امضا گذشته.

هم‌زمان با ادامه موج اخراج استادان معترض به حکومت از دانشگاه‌ها در آستانه سال‌روز آغاز خیزش انقلابی در ۲۵ شهریور، برخی از مسوولان حکومت به اظهارات ضدونقیضی درباره دلیل اخراج اساتید منتقد پرداختند.

رییس دانشگاه تهران اخیرا مدعی شد برخی استادان دانشگاه به دلیل «مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی» از کار منع شده‌اند. محمد مقیمی گفت در دو سال گذشته «حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم» و در عین حال افزود :«در این دو سال اخیر شاهد دو مورد بوده‌ایم که امیدوارم با رای نهادهای قضایی، تکلیف این افراد روشن شود.»

به گفته تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد درباره اخراج اساتید، برخی افراد و جریانات نزدیک به هسته سخت قدرت به دنبال جایگزینی «شبه‌علم» به جای «علم»، «کارگزار» به جای «عالم» و «مقلد» به جای «محقق» هستند.

روز یکشنبه، بهروز چمن‌آرا، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، هم از اخراج خود به دلیلی که «رد صلاحیت عمومی» عنوان شده، خبر داد.

وی در نامه‌ای خطاب به ریاست دانشگاه کردستان، که در توییتر نیز منتشر کرده، نوشت: «باعث تاسف عمیق است که نه وزارت عتف و نه دانشگاه کردستان هیچ واکنش مشخصی نه به این اخبار جهت‌دار در فرایند امنیتی‌سازی دانشگاه‌ها و نه به تضییع مکرر حقوق اعضای هیات علمی و استقلال دانشگاهی خود نشان داده‌اند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *