افزایش ۱۷ درصدی کودکان بازمانده از تحصیل در ایران طی ۶ سال؛ رسالت: عامل اساسی فقر خانواده‌هاست

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۴

روزنامه رسالت، نزدیک به جناح حاکم، با انتشار گزارشی از افزایش بیش از ۱۷ درصدی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل طی ۶ سال خبر داد و علت آن را «گسترش فقر» در کشور عنوان کرد.

گزارش این روزنامه مستند به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس است که می‌گوید شمار بازماندگان از تحصیل از سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به میزان ۱۷.۱۵ درصد رشد داشته است.

به نوشته روزنامه رسالت، این آمار بیش از همه گروه‌های اجتماعی شامل کودکان کار، اتباع خارجی و دخترانی می‌شود که در سنین کم ازدواج‌کرده‌اند.

این گزارش همچنین بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش تعداد کل کودکان و نوجوانانی را که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از تحصیل در مقاطع مختلف بازمانده‌اند، بیش از ۹۱۱ هزار نفر عنوان کرده و نوشته است که ۲۷۹هزار دانش‌آموز نیز در این سال ترک تحصیل‌کرده‌اند.

رسالت در گزارش خود تاکید کرده که سیاست‌های دولت در این مورد ناکام بوده و سپس نسبت به پیامدهای «خطرناک» اجتماعی و سیاسی، شکاف عمیق آموزشی در ایران هشدار داده است.

گزارش یادشده همچنین بیانیه‌های انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل را بازتاب داده است که با انتقاد از دولت جمهوری اسلامی همراه است و می‌گوید، «مسئولان آموزشی کشور، دغدغه‌ای برای دسترسی برابر به آموزش عمومی» ندارند.

به گفته این انجمن، «درصد بالای کسانی که از چرخه آموزش بازمی‌مانند به‌روشنی نشان می‌دهد که دولت کار چندانی برای گسترش پوشش آموزشی و جلوگیری از ترک تحصیل زودرس نوجوانان انجام نمی‌دهد».

انجمن یادشده تاکید کرده که شمار بازماندگان از تحصیل «به خاطر چالش‌های اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی روندی رو به رشد» دارد.

آمار دیگری که روزنامه رسالت منتشر کرده به نقل از مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش است که از ثبت‌نام تنها ۷۳ درصد کلاس‌اولی‌ها تا پایان مهلت ثبت‌نام مدارس خبر داده، آماری که به معنای ثبت‌نام نکردن ۲۷ درصد کودکانی است که در سال تحصیلی جدید باید آموزش در دوره دبستان را آغاز کنند.

این روزنامه می‌نویسد: «در سال‌های‌ گذشته ترک و بازماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه بیشتر بود، به همین دلیل آمار غایبان در مقطع اول دبستان پرسش‌برانگیز و حیرت‌آور است. اگرچه تا شروع سال تحصیلی زمان مناسبی باقی‌مانده و باید منتظر کاهش معنادار این درصد بود.»

گزارش روزنامه رسالت «عامل اول و اساسی» بازماندن کودکان از تحصیل را «فقر خانواده‌ها» عنوان کرده است. «مشکلات درونی نظام آموزشی» و « کافی نبودن امکانات آموزشی به‌ویژه در مناطق دورافتاده» نیز از دیگر عوامل افزایش شمار کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به زعم روزنامه رسالت است.

این روزنامه در نهایت به مقام‌های حکومتی نسبت به پیامدهای «خطرناک» افزایش شمار بازماندگان از تحصیل هشدار داد و نوشت که این وضعیت پیامدهای متعدد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و روانی به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *