اخراج دو استاد دیگر دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر؛ مجمع مدرسین حوزه علمیه نسبت به تبعات اخراج‌ها هشدار داد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۵

موج اخراج و تعلیق اساتید منتقد در دانشگاه‌های ایران به‌رغم اعتراضات گسترده همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین این موارد، سارا ملکان و مهام میقانی استادان دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران از تدریس منع شدند. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز به خیل اعتراضات علیه اخراج اساتید دانشگاه پیوست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور از اخراج مهام میقانی، استاد دانشکده هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران خبر داد و نوشت که این اخراج بدون هیچ ابلاغی و تنها به صورت تلفنی به اطلاع او رسیده است.

آقای میقانی، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس، از جمله اساتیدی بود که سال گذشته در بحبوحه جنبش «زن، زندگی، آزادی» در اعتراض به بازداشت دانشجویان کلاس‌های درس خود را متوقف کرد و در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «زندگی من جز نوشتن و تدریس تقریبا محتوای دیگری ندارد، اما تا زمانی که دانشجویان معترض در زندان هستند، تا زمانی که نمی‌توانند پشت میز کلاس‌ها بنشینند، من خودم را موظف می‌دانم به عنوان معلم کوچک آنها به تدریس ادامه ندهم.»

روز سه‌شنبه همچنین کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که سارا ملکان، استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر، از تدریس در این دانشگاه منع شده است.

این گزارش می‌گوید که خانم ملکان پس از پایان مرخصی دوران زایمان برای دریافت برنامه درسی به دانشگاه بازگشته، اما با نامه‌ قطع همکاری مواجه شده است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور در ادامه گزارش خود می‌افزاید که این استاد منتقد فضای مدیریتی و امنیتی‌سازی دانشگاه امیرکبیر بود.

ده‌ها تن از اساتید دانشگاه‌های ایران طی روزهای اخیر با احکام اخراج و تعلیق مواجه شده‌اند. شمار دقیق این اساتید مشخص نیست، اما علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، هفته گذشته ۵۸ مورد اخراج یا تعلیق اساتید را تایید کرد و گفت که آنها در اعتراضات سال گذشته «کنشگری مجرمانه داشتند».

موج اخراج اساتید منتقد، واکنش‌های گسترده‌ای را موجب شده و شمار بسیاری از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و همچنین برخی احزاب و گروه‌های سیاسی آن را محکوم کرده‌اند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نسبت به تبعات این اخراج‌ها، چه برای مردم و چه برای حکومت، هشدار داد و از آن به عنوان رخدادی «بسیار تلخ و ناگوار» نام برد که «دولت سیزدهم را به شدت زیر سئوال برده است».

این بیانیه می‌گوید: « چرا در این دولت، تصمیم‌های غیر معقول وغیرمقبول گرفته شده، استادان دلسوز، اخراج و به جای آن سخن از جذب چند هزار افراد جدید می‌شود؟»

اشاره مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به نامه محرمانه درزکرده‌ای است که گفته می‌شود ، احمد وحیدی، وزیر کشور، به ابراهیم رئیسی نوشته و در آن متذکر شده در اعتراضات ۱۴۰۱ «اساتید ناهمسو اصلی‌ترین عامل بحران» در اعتراضات دانشگاه‌ها بودند و به همین دلیل در جلسه‌ شورای امنیت کشور مصوب شد که «اختیارات ویژه‌ استخدامی برای جذب ۱۵ هزار نفر اعضای هیئت علمی جدید» در نظر گرفته شود.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ادامه بیانیه خود نوشته است: «با اخراج استادان مستقل و منتقد، اندک استقلال دانشگاه‌ها نیز از بین رفته و دانشگاه فاقد توانمندی لازم در جهت کمک به پیشرفت کشور می‌شود. با گزینش گروهی احیانا کم صلاحیت به عنوان استاد، سرنوشت علم و تحقیق در این دولت به کدام سو می‌رود؟»

این مجمع در نهایت با محکوم کردن اخراج اساتید از دولت ابراهیم رئیسی خواسته است که با تجدید نظر در «تصمیم‌های جناحی» خود مانع مهاجرت‌های بیشتر نخبگان علمی بشود.

با استفاده از کانال‌های تلگرامی دانشجویان متحد و شوراهای صنفی دانشجویان کشور، وبسایت خبرآنلاین و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *