محمد سعادتی، استاد دانشگاه بیرجند از این دانشگاه اخراج شد / رئیس فراکسیون مستقلین: ابراهیم رئیسی مسئول اخراج اساتید دانشگاه‌هاست

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۹

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس “شخص ابراهیم رئیسی” را “مسئول اخراج اساتید دانشگاه‌ها” دانسته است. او رویدادهای کنونی در راستای پاکسازی دانشگاه‌ها را “خلاف روح قانون اساسی” و “خودکشی فرهنگی” خواند.

هر روز نام استادان و مدرسان جدیدی به دلیل همسو نبودن عقایدشان با حکومت در لیست اخراجی‌ها قرار می‌گیرد و به موازات تشدید اوضاع، واکنش‌ها و انتقادها به موج اخراج اساتید دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد

در یک از تازه‌ترین انتقادهای هشدار‌آمیز غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی “شخص ابراهیم رئیسی” را “مسئول اخراج اساتید دانشگاه‌ها” دانست.

او روز شنبه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران تصریح کرد: «چنین اقداماتی آینده علمی کشور و به تبع آن توسعه و پیشرفت را دچار مشکل خواهد کرد. این گونه اقدامات مربوط به چند قرن گذشته بوده که دنیا تجربه کرده و از آن برگشته است، حال آقایان دارند این مسیرها را طی می‌کنند. به باور من شخص رئیس جمهور مسئول این اقدامات است.»

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح هدف از اخراج استادان منتقد را “تداوم همان یکدست‌سازی و خالص‌سازی” دانست که “در حوزه سیاست و قدرت صورت گرفته و الان وارد حوزه فرهنگ و دانشگاه‌ها شده است”.

غلامرضا نوری قزلجه افزود: «من این اقدامات در حوزه فرهنگ و دنشگاه‌ها را خلاف روشن روح قانون اساسی و خلاف روشن اصول مترقی در حوزه‌های کرامت انسانی، آزادی بیان و اندیشه، برابری همه مردم در مقابل قانون می‌دانم.»

او ضمن هشدار به این که این روند گریبانگیر دیگر گروه‌ها نیز خواهد شد، گفت: «باقی گروه‌ها هم نبایند دلخوش باشند که به ما کاری ندارند؛ مطمئن باشید این روند به زودی به حوزه‌های علمیه هم خواهد رسید. در واقع مسیر حرکت‌ و تفکرشان نشان می‌دهد که خالص‌سازی را حتی در حوزه‌های علمیه هم انجام خواهند داد.»

این نماینده مجلس “ایدئولوژیزه کردن دانشگاه‌ها” را “قتلگاه و پایان راه علم” دانست که نتیجه آن چیزی نخواهد بود جز “انسداد مسیر پیشرفت و تحولات بنیادین علمی”. او افزود: «آنچه در دانشگاه‌ها رخ داده را به خودکشی فرهنگی تعبیر می‌کنم.»

در ادامه روند اخراج اساتیدی که با جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی همراهی کرده‌اند، محمد سعادتی، استاد دانشگاه بیرجند نیز به فهرست اخراجیان اضافه شده است. او اعلام کرد که روز شنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) نامه اخراجش را دریافت کرده است.

خبرگزاری هرانا پیش‌تر هویت ۲۸ تن دیگر از اساتیدی را که از دانشگاه اخراج، تعلیق یا با منع تدریس ‌روبه‌رو شده بودند منتشر کرده بود. بسیاری از آنان در اعتراضات سراسری سال گذشته از خواست معترضان حمایت کرده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز روز گذشته در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی درباره وضعیت معلمان و استادان اخراجی و بازداشتی، نسبت به ادامه این روند در دانشگاه‌های کشور هشدار داد.
دویچه وله

محمد سعادتی، استاد دانشگاه بیرجند، نیز اخراج شد

هم‌زمان با تداوم موج اخراج اساتید دانشگاهی در آستانۀ سالگرد اعتراضات سراسری، محمد سعادتی، استاد دانشگاه بیرجند، نیز خبر داد که پس از ۱۳ سال تدریس در دانشگاه به او اعلام شده که «امکان تمدید قرارداد مقدور نیست».

این استاد دانشگاه با بیان این‌که هفته گذشته این مسئله به صورت شفاهی به او اعلام شده نوشت روز شنبه «نامۀ اخراج» خود را دریافت کرده است.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) تصریح کرده که پیشتر، به صورت شفاهی به او اعلام شده بود به‌دلیل عدم «صلاحیت عمومی»، دانشگاه بیرجند با این استاد دانشگاه قطع همکاری خواهد کرد.

اخراج اساتید دانشگاه‌های ایران در هفته‌های اخیر موج گسترده‌ای از انتقادها را از سوی نهادهای مختلف دانشجویی، شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی در پی داشته است.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان چنان گسترده است که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

آقای سعادتی در پایان تأکید کرده که او هیچ‌گونه «کسر امتیاز آموزشی و پژوهشی» نداشته و مشکل او مربوط به بخش «گزینش و استعلام» است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، می‌گوید که از میان اساتید منتقد در دانشگاه‌های مختلف کشور که از اواخر تیرماه تاکنون به بهانه‌های گوناگون از تدریس کنار گذاشته شده و یا با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند، توانسته هویت ۲۹ تن را – با احتساب محمد سعادتی – تأیید کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *