بیانیه ۶۲ کشور عضو شورای حکام؛ ایران شفا‌ف‌سازی کند

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۳

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور اعضای این شورا در وین با صدور یک بیانیه پایان یافت. ۶۲ کشور از ایران خواستند درباره همه مسائل پادمانی باقی‌مانده برنامه هسته‌ای خودشفاف‌سازی کند.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) گزارش داد نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور یک بیانیه توسط ۶۲ کشور پایان یافت.

اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه که توسط نماینده دانمارک قرائت شد، خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره  ذخایر اورانیوم در برنامه‌های سری گذشته خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

این کشورها از تهران خواستند برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ویزا صادر کند. بیانیه همچنین به گزارش اخیر آژانس اشاره کرده‌ که اعلام شده ایران در چند ماه منتهی به ژوئن، دو ماه پیش، همکاری‌هایی با این نهاد بین‌المللی داشته، اما از آن زمان این همکاری‌ها معوق مانده است.

در این بیانیه از جمله خواسته شده است که جمهوری اسلامی ایران در مورد حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی، اختلاف در میزان مواد هسته‌ای در نیروگاه‌های خود با آژانس، اقدام کند.

این کشورها از ایران خواستند اطلاعات مورد نیاز در مورد تاسیسات هسته‌ای جدید را باید بدون تاخیر ارائه کند.

برخلاف جلسات قبلی شورای حکام، ایالات متحده و کشورهای اروپایی این بار هیچ قطعنامه رسمی در محکومیت ایران صادر نکردند.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود در ارتباط با عدم صدور قطعنامه محکومیت ایران به “روند دیپلماتیک میان آمریکا و ایران برای آزادی زندانیان در ایران” اشاره کرده و نوشته است که مذاکرات دو کشور در “مرحله حساسی” قرار دارد.

برخلاف این بیانیه که ۶۲ کشور آن را امضا کردند، خبرگزاری ایرنا از انتشار متن دیگری نیز خبر داده که از طرف برخی کشورها از جمله چین، بلاروس، روسیه و سوریه منتشر شده که امضا کنندگان این متن از همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *